Angående SL:s blåbusslinjer och vilka datum de infördes

Startat av IvveRivve004, 15 juni 2023, 22:15:44 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Carl

När de första blåbusslinjerna startade kring 2000 var det ovanligt att alla blåa bussar var på plats vid den officiella trafikstarten. Som jag minns det förekom Scania Maxci på både 4an och 3an ett bra tag efter att de hade startat. Men minnet är ju bedrägligt så jag tittade på svensk busshistoria. Där framgår att endast 9 st Omnicity-led var levererade när 4an startade i augusti 1998. Det dröjde sedan flera månader innan alla blåa bussar var på plats. Liknande skedde när 3an startade i mars 1999.

Tittar man på Vegorna för 640 så fanns bara 2 stycken på plats i augusti 2000. Under hösten levererades sedan 3 st Vegor i september, 7 st i oktober, 16 st i november och de sista två togs i trafik 1/12.

När 670 blev blåbuss i augusti 2001 så levererades de fåtal nya Volvo Säffle-bussarna med sin udda dörrställning först i slutet av september och början av oktober. Där var det inte så många nya fordon, utan tidigare röda fordon lackerades om. Jag minns inte exakt hur det var men har för mig att bussarna lackerades om allt eftersom, och blåa bussar förekom före det officiella tidtabellsskiftet i augusti medan röda bussar fanns kvar ett tag efter.

Även för Swebus linjer som blev blåbusslinjer 2001 (177, 872, 873 & 875) var det nästan inga nyleveranser, utan tidigare röda bussar lackerades om. Även där har jag för mig att färgbytet skedde successivt, och i en del fall förekom även där blåa bussar "för tidigt" medan röda bussar fanns kvar "för sent".

B8RLE

2017, ett tag innan trafikstarten för linje 6 så rullade det redan blåa bussar på 73:an innan den omdöptes till linje 6.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

buskörare

Blåbussarna gick väl på linje 50 innan 6:an kom? Eller minns jag helt fel?


Nico

Har heller inget minne av det skulle rullat blåbussar på linje 73... eller ens ledvagnar. Dels var en del av sträckan inte lämplig (och saknade mig veterligt även dispens för ledvagn), dels var hpl.läget vid Karolinska dessutom trångt att komma in på även med en vanlig normalvagn.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

toddetoddelito

Hakar på denna tråd med en annan fråga: ersatte linje 3 någon/några äldre linjer, eller var den helt "sin egen"?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.



igel

Citat från: Nico skrivet 19 juli 2023, 09:24:51 AMHar heller inget minne av det skulle rullat blåbussar på linje 73... eller ens ledvagnar. Dels var en del av sträckan inte lämplig (och saknade mig veterligt även dispens för ledvagn), dels var hpl.läget vid Karolinska dessutom trångt att komma in på även med en vanlig normalvagn.

Det har rullat ledvagnar på 73an, till och med förortsvarianten med endast lågt insteg. (högt golv bak). Däremot tror jag inte att jag har sätt blå bussar på linjen.
   Även 40 har trafikerats med ledvagn. 40 och 73 var innan omläggningen i innerstan de ända linjerna förutom stombussarna som det gick ledvagnar på.

Sedan att det går blåa bussar på en linje ibland gör den inte direkt till en stomlinje, eller ens att det går rätt ofta. Det var tidigare vanligt att lokaltrafiken i Norrtälje gick med blå buss. Även Arriva körde uteslutande blå ledbuss på 699an, trots att den både omloppsmässigt och schemamässigt lika väl hade kunnat gå med röd ledbuss.
   Den sista specialaren har väl varit 175 Som ska vara Bus Rapid Transit. Tidigare gick den med blå buss med tunnelbanestripning på sidorna.

IvveRivve004

Linje 40? Du menar linje 70? Omkring sommaren 2014 började även 77:an köras med ledvagn.

Bussmicke

Citat från: igel skrivet 21 juli 2023, 09:15:58 AMDen sista specialaren har väl varit 175 Som ska vara Bus Rapid Transit. Tidigare gick den med blå buss med tunnelbanestripning på sidorna.

Tidigare??
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl

Citat från: igel skrivet 21 juli 2023, 09:15:58 AMÄven 40 har trafikerats med ledvagn. 40 och 73 var innan omläggningen i innerstan de ända linjerna förutom stombussarna som det gick ledvagnar på.

Linje 40 har i sin helhet inte trafikerats med ledbuss, men förstärkningsturer på morgonen från Lappkärrsberget till Universitetet kördes periodvis med ledbuss. Däremot kördes linje 40X (Odenplan-Universitetet - föregångaren till 70) i princip uteslutande med ledbuss. Och när linje 40X ersattes av 70 kördes 70 med ledbuss under vintertidtabellen.

Även linje 47E mellan Centralen och Djurgården kördes med ledbussar sommartid åtminstone sedan mitten av 90-talet (kanske ännu tidigare) och fram till Spårväg City tog över sträckan. Under många år användes "sommarlediga" ledbussar från Söderort, och från det att Hornsberg börjat köra 70 med ledbuss användes de bussarna för 47E på somrarna.

Ulf Berlin

Du menar inte dom turerna på linje 55 som kördes Stureplan-Ropsten längs 73ans väg 2018?

Vid Tennisstadion 20180228/Ulf

B10M

Citat från: igel skrivet 21 juli 2023, 09:15:58 AMDet har rullat ledvagnar på 73an, till och med förortsvarianten med endast lågt insteg. (högt golv bak). Däremot tror jag inte att jag har sätt blå bussar på linjen.
Det har gått blå bussar där.
https://forum.omnibuss.se/index.php?&topic=70910.0