Huvudmeny

Gävle idag

Startat av Peter Öden, 21 augusti 2023, 19:26:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

Idag var det premiär för förlängningen av linje 15 från Gävle Central till Gävle Strand.
Hållplatsen heter Bishop Hill.

Mvh Peter Ö

Ulf Berlin

Intressant namnval...
Vet du någon bakgrund till detta?/Ulf

Micke A

Finns ju en park som heter Bishop Hill parken där.

virtual1

Jag tror frågan snarare är varför man har valt att döpa en plats i Sverige till något engelskt?

Nico

Detta är helt OT i sig, men i Sverige använder man sig ju av engelska i tid och otid. Antagligen för att man vill verka bättre och viktigare osv.

Sedan vet jag inte bakgrunden till parkens namn, men har man utgått från orten Bishop Hill i Illinois så blir det väl något avigt. Dels döptes den platsen i USA av predikanten Erik Jansson i mitten av 1800-talet, och uppkallades då efter hans födelsesocken "Biskopskulla" i Uppland. Om den är den orten som åsyftas med parknamnet i Gävle så blir det ju något snett rent geografiskt... även om det kanske är avsett som en hyllning till de som utvandrade.

Personligen tycker jag i så fall att ansvariga beslutsfattare borde bytt tillbaka till det ursprungliga svenska namnet, dvs. de borde kallat platsen för Biskopskullaparken... fastän... det låter ju inte lika flådigt.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Här står lite mer om Bishop Hill: https://www.arbetarbladet.se/2010-04-04/den-lilla-staden-pa-prarien

Sen trodde jag att det hette der Bus och inte das som den är döpt till... ::)


Bussmicke



Citat från: Nico skrivet 22 augusti 2023, 12:26:06 PMDetta är helt OT i sig, men i Sverige använder man sig ju av engelska i tid och otid. Antagligen för att man vill verka bättre och viktigare osv.

Tack. En vettig människa
Jag har alltid tyckt att engelsk används i tid och otid i det här landet när det finns svenska som duger alldeles utmärkt.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Antar att Peter var sugen på lite strandhäng idag...

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Nico skrivet 22 augusti 2023, 12:26:06 PMDetta är helt OT i sig, men i Sverige använder man sig ju av engelska i tid och otid. Antagligen för att man vill verka bättre och viktigare osv.

OT=Off topic?

Nico

Japp. Apropå onödig engelska så är även mitt bruk av sagda förkortning en styggelse i sig. Försöker dock att i första hand att använda mig av svenska begrepp och idiomatiska uttryck osv. För just detta ovan kommer jag dock inte på någon motsvarande och/eller vedertagen förkortning på svenska.

Visserligen skulle man t.ex. kanske kunna använda "UÄ" som förkortning med betydelsen "utanför ämnet", men jag tror inte så många skulle koppla det direkt.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman