Ersättningstrafik på 681 Pålsundsbron.

Startat av igel, 11 mars 2023, 14:14:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Som nämnts tidigare kommer bron att renoveras, men när man ser tidtabellerna blir man ju lite undrande vad entreprenören har tänkt. För en linje som 681 skulle den logiska ersättningstrafiken vara Kulla vsk - Tenö vsk - Kulla vsk. Den finns nästan som 681B som istället startar vid Västerhamnsplan för att sedan ta de hållplatser som 681an har gemensamt med 670 till Kulla vägskäl därefter köra Tenö vsk - Kulla vsk och åter till Västerhamnsplan. Så långt allt väl, även om man kan tycka att det är lite överdrivet att behöva köra de hållplatser som ändå servas med 670.
  Därtill har man ytterligare en linje som går på de ordinarie avgångstiderna i var ända (Västerhamnsplan respektive Kulla vsk) men inte kör Bogesundsdelen. Den kör som en 670X och hoppar de hållplatser som 670 har mellan Västerhamnsplan och Kulla vsk som inte 681 normalt stannar vid. Vad är ens syftet med den linjen, när 681B också kör den sträckan.
  Hur kunde det bli så här. Är det en entreprenör som inte har någon lokalkännedom eller är det någon del av avtalet med SL som tvingar fram en sådan här lösning. Vid pendeltågsersättningar brukar lösningarna ofta vara betydligt mer resenärsfokuserade.

(Sedan står det i tidtabellen att bussen ska gå till Tenö vsk, men skyltar som varnar för backande buss har satts upp i Karlsudds vsk).


KPKLB

Jag kan nog svara hyfsat:
Transdev vill inte ändra tjänstepaketet. Det kostar otroligt mycket att planera om tjänstepaketet med otroligt kort varsel. (Vi har problem med Vaxholmskommun..)
Det som istället har hänt är att man lagt till en tjänst på dagplanen som har alla körningar på 681B inlagd på sig.
Anledningen till att Transdev kör till Vaxholmed 691B är för att göra det säkrare för skolbarnen (som rent krasst är de som åker denna linje) så att dom slipper springa över vågen och byta buss.

Lars-Håkan_E

Väldigt klokt tänkt!

Att ha skolungar korsande trafikerade vägar är otroligt dumt, och att göra ett nytt tjänstepaket för ett fåtal dagar kostar på tok för mycket i arbetstid för planerarna,

Ulf Berlin


B10M

Och här har vi den helt meningslösa linjen:
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V681h.pdf
Den här förstår jag fortfarande inte varför den körs alls, det kostar ju pengar även om man inte räknar med förarkostnaden, inte bara själva turen utan även tomkörningar till/från ändhållplats i många fall, dessutom är flera av turerna i anslutning till tjänstens början eller slut.