Tamsons/SL vill donera 10 bussar till Ukraina

Startat av roggek, 19 januari 2023, 12:02:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Keolis ska donera 100 bussar som rullat i Sverige till Ukraina enligt inlägg på Linked IN. De söker nu organisationer som kan hantera transporten dit.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


B8RLE

/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

homer

Etanolbussar är givetvis inte aktuella som inte kan tankas.


skulle gissa att det till stora delar handlar om VDL bussarna från Norrort

Ersa

Citat från: Artikeln i DIBussarna har tidigare gått i trafik på en rad orter i Sverige

Det handlar således högst troligen om en blandad kompott från flera län.

B8RLE

När det gäller snart utrangerade Keolisbussar så kommer man tänka på de gamla HBS/NV-vagnarna först antagligen.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Nico

Citat från: homer skrivet 04 april 2023, 16:59:38 PMEtanolbussar är givetvis inte aktuella som inte kan tankas. Skulle gissa att det till stora delar handlar om VDL-bussarna från Norrort.

Osvuret är alltid bäst, men varför skulle Keolis lägga ut en hel del pengar på att köpa in en drös fordon (låt vara begagnande) bara för att sedan skänka bort dem? Visserligen skulle ändamålet vara behjärtansvärt, men jag tror ändå inte att det skulle fungera. Däremot så är det ju inte alls osannolikt att de äldre biodieselvagnar som ersätts av VDL:arna mm. istället blir de som skänks.   
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

B10M

Har det någonsin varit tanken att Keolis skulle köra med VDL-bussarna själva? Då borde de väl ha börjat synas i trafik vid det här laget, det har ju gått fem månader nu.

I artikeln står det att "bussarna har tidigare gått i trafik på en rad orter i Sverige" vilket tyder på att det inte bara är bussar från SL-trafiken det gäller. Kanske de bussar i Dalarna som skulle bytas ut (6033-6036, 6671-6674, 6676-6681)?

Hur som helst är det hedersvärt av Keolis att donera bussarna själva istället för att som Transdev lura regionen att köpa gamla uttjänta bussar för att donera till Ukraina.

Nico

Inga bolag, oavsett bransch, är mig veterligt direkt att se som filantroper utan bolagens skyldigheter ligger i första hand gentemot deras ägare. Att t.ex. ett bussbolag bara skulle köpa in massa begagnade fordon för att sedan bara skänka dem vidare har jag lite svårt att tro på.

Ska man sedan spekulera lite så handlar det väl om att de begagnade bussarna som Keolis köpte in från VR ska ersätta ännu äldre fordon, och då på flera ställen i landet och inte enbart i SL-land. Var just VDL:arna sedan kommer i trafik får man nog helt enkelt avvakta kring till dess att mer info kommer ut.

Sedan var flera av bussarna som köptes sannolikt i behov av viss handpåläggning för det handlar ändå om fordon som rullat en hel del, dvs. så fräscha var inte alla enheter. Att de inte kommit i trafik än kan då bero på diverse orsaker och att fordon står avställda ett bra tag är inte heller helt ovanligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

I Keolis eget pressmeddelande
Framgår det att det rör sig om ca 100 bussar som annars skulle sålts, men som Keolis nu väljer att donera istället.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Nico

I sak säger det dock inget om vilka vagnar det rör sig om. Det innebär att det är öppet för spekulation.

Det kan ju lika gärna vara så att det som skänks är äldre vagnar som ersätts alt. att man kanske skänker bort ev. vagnar som man kommit på att man inte behöver... och då skulle det faktiskt kunna bli så att man skänker även vissa fd. VR-vagnar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

#26
65 VDL-boggi och 20 Scania-led alla fd Arriva

samt 6671-6674, 6676-6681