(https://i.postimg.cc/nrLH0rvN/7063-402-Slu-B.jpg)
ABL 833 - Scania-Vabis CF7661 1967 - SL H65B 7063.
I ensamt majestät närmar sig 402'an Slussen. Turen kommer från Fläktfabriken eller kanske Atlas Copco södra. Hur länge körde man för Atlas Copco? Dessa "arbetarturer" stod inte med i den vanliga ficktidtabellen. Vad jag minns.
Tack för ett fint foto, alltid trevligt med en CF.
Gissar på att det var en tidig morgon med tanke på att där inte fanns någon övrig trafik.
Mvh zjbus
Citat från: zjbus skrivet 18 februari 2019, 14:02:28 PM
Tack för ett fint foto, alltid trevligt med en CF.
Gissar på att det var en tidig morgon med tanke på att där inte fanns någon övrig trafik.
Mvh zjbus
Den enda turen gick 16:42 på 90-talet i alla fall. Kan man gissa att de slutade jobba 16:30 på Fläktfabriken och hade 12 minuter på sig att kissa, byta om och gå ut till bussen. :)
Citat från: Börje skrivet 18 februari 2019, 20:13:13 PM
Den enda turen gick 16:42 på 90-talet i alla fall. Kan man gissa att de slutade jobba 16:30 på Fläktfabriken och hade 12 minuter på sig att kissa, byta om och gå ut till bussen. :)
Det kanske var andra förhållande 1976 när fotot togs.
Citat från: zjbus skrivet 18 februari 2019, 14:02:28 PM
Tack för ett fint foto, alltid trevligt med en CF.
Gissar på att det var en tidig morgon med tanke på att där inte fanns någon övrig trafik.
Mvh zjbus
Med tanke på skuggorna så är bilden tagen på eftermiddagen... ::)
Men man undrar varför det är så lite trafik på Stadsgårdsleden... :o
Citat från: roggek skrivet 18 februari 2019, 20:56:31 PM
Med tanke på skuggorna så är bilden tagen på eftermiddagen... ::)
Men man undrar varför det är så lite trafik på Stadsgårdsleden... :o
Ok, det där kan du bättre än mej.
Ja det är märkligt, inte ett fordon till och inga gående.
Hittade denna reprisbild:
(https://i.postimg.cc/2y55zZd8/7351-402-Sickla-Strand-B.jpg)
Ännu 1982 kördes trafik till och från Atlas Copco södra. Troligen var det tomkörande 401'or från Bollmoragaraget o/e Ekstubben som skötte eftermiddagsavgångarna på 402. Har även en bild på en Bollmorabuss kommande från Fläktfabriken. Hur mycket trafik som kördes om morgnarna har jag ingen vetskap om.
Ännu 1982 kördes trafik till och från Atlas Copco södra. Troligen var det tomkörande 401'or från Bollmoragaraget o/e Ekstubben som skötte eftermiddagsavgångarna på 402. Har även en bild på en Bollmorabuss kommande från Fläktfabriken. Hur mycket trafik som kördes om morgnarna har jag ingen vetskap om.
[/quote]
Tack för ytterligare en CF, när slutade BSBV köra?
Var -82 sista året denna CF rullade?
På eftermiddagarna 1986 var det 403:or som gick via Atlas Copco södra, och den enda 402:an gick från Fläktfabriken. Alla dessa turer kördes av Björknäs. /Henrik/
Citat från: HB skrivet 19 februari 2019, 00:19:51 AM
På eftermiddagarna 1986 var det 403:or som gick via Atlas Copco södra, och den enda 402:an gick från Fläktfabriken. Alla dessa turer kördes av Björknäs. /Henrik/
Varför är det då en SL buss som kör på fotot från 1982? Tog SL över tillfälligt och sen återgick trafiken till Björknäs?
Citat från: zjbus skrivet 18 februari 2019, 23:47:38 PM
Ännu 1982 kördes trafik till och från Atlas Copco södra. Troligen var det tomkörande 401'or från Bollmoragaraget o/e Ekstubben som skötte eftermiddagsavgångarna på 402. Har även en bild på en Bollmorabuss kommande från Fläktfabriken. Hur mycket trafik som kördes om morgnarna har jag ingen vetskap om.
Tack för ytterligare en CF, när slutade BSBV köra?
Var -82 sista året denna CF rullade?
CF:arna i Björknäs/Värmdö, och på Södertörn slopades i juni/juli 1982. - I Södertälje rullade ett fåtal till 1983.
BSBV upphörde 1/1 1969, då SL tog över.
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 19 februari 2019, 05:02:58 AM
CF:arna i Björknäs/Värmdö, och på Södertörn slopades i juni/juli 1982. - I Södertälje rullade ett fåtal till 1983.
BSBV upphörde 1/1 1969, då SL tog över.
//Peter
Tack för informationen men får inte ihop det riktigt med fotot längre upp i länken från 1976 på BSBV CF:en (tidigare reg. nr. BB 163) som enl. SBH inte har haft någon annan ägare mellan 1967-1980.
1969 samma år som SJ Buss tappade trafiken i Stockholm, lade SL beslag på alla övriga trafikföretag då?
Bussen på första bilden ser ju ut att ha ståplatser ända framme hos föraren?
Kan det vara så att den har kommit som en anslutningstur från Vikingterminalen
och en tidig båtankomst och föraren"bara"tog en buss från garaget utan att tänka på skyltningen?/Ulf
Citat från: zjbus skrivet 19 februari 2019, 00:33:30 AM
Varför är det då en SL buss som kör på fotot från 1982? Tog SL över tillfälligt och sen återgick trafiken till Björknäs?
?
Björknäs (garaget) = SL från 1969
Citat från: zjbus skrivet 19 februari 2019, 12:45:42 PM
1969 samma år som SJ Buss tappade trafiken i Stockholm, lade SL beslag på alla övriga trafikföretag då?
Inte samtidigt.
"lade SL beslag på" låter lite "fel". I grunden handlade det om en omfördelning av subventionerna och kostnaderna från staten och inom det nybildade KSL, att det skulle vara trafik under ett huvudmannaskap och ett varumärke.
Citat från: Peter Rost skrivet 19 februari 2019, 05:02:58 AM
BSBV upphörde 1/1 1969, då SL tog över.
//Peter
Skall man vara noga så var det av
Järnvägsaktiebolaget Stockholm-Saltsjön ägda bolaget
Rederiaktiebolaget Saltsjöfart som övertog BSBV och BSS 1 januari 1969. Straxt därefter bytte bolaget namn till Trafik AB Saltsjöfart (TS) och blev ett helägt dotterbolag till SL. Trafiken bedrevs under detta varumärke i kombination med SL.
1 januari 1975 kom Östra trafikdistriktet inom moderbolaget SL, där Björknäs- och Södertörnstrafiken kom att ingå som två trafikområden. Varumärket TS upphörde.
Citat från: zjbus skrivet 18 februari 2019, 22:27:34 PM
Ok, det där kan du bättre än mej.
Ja det är märkligt, inte ett fordon till och inga gående.
13/4 var påskveckan, kan kanske vart en anledning?
Citat från: virtual1 skrivet 19 februari 2019, 15:50:14 PM
13/4 var påskveckan, kan kanske vart en anledning?
Tisdag före påskhelgen, borde inte ha någon inverkan på trafiken.
Citat från: Leyland skrivet 19 februari 2019, 15:12:22 PM
?
Björknäs (garaget) = SL från 1969
Ok så SL körde vidare med Björknäs lackerade och registrerade bussar?
Citat från: Leyland skrivet 19 februari 2019, 15:15:46 PM
Inte samtidigt.
"lade SL beslag på" låter lite "fel". I grunden handlade det om en omfördelning av subventionerna och kostnaderna från staten och inom det nybildade KSL, att det skulle vara trafik under ett huvudmannaskap och ett varumärke.
Tack för info.
Citat från: zjbus skrivet 19 februari 2019, 16:46:34 PM
Ok så SL körde vidare med Björknäs lackerade och registrerade bussar?
Ja. Det var ingen direkt eller omedelbar generell omlackering av alla bussar SL övertog från de privata bolagen eller från SJ. Detta skedde i anslutning till större reparationer och motsvarande.
Så sent som 1986 gick t ex Vaxholmsvagnar (VTAB) i sina "originalfärger", 1983 Mälaröarna (MOAB), 1983 SJ-färgade o s v.
De flesta här på forumet (jag tar risken) menar med "Björknäs" -
Björknäsgaraget.
Björknäs är också en del av det tidigare namnet BSBV (Bussbolaget Stockholm Björknäs Värmdö). Det är nog så att vi talat (skrivit) om varandra.
Citat från: zjbus skrivet 19 februari 2019, 16:43:54 PM
Tisdag före påskhelgen, borde inte ha någon inverkan på trafiken.
Det var generellt betydligt mindre trafik (trängsel) om vi talar 1980-tal och tidigare. Går inte att jämföra med idag.
Citat från: Leyland skrivet 19 februari 2019, 16:54:32 PM
Ja. Det var ingen direkt eller omedelbar generell omlackering av alla bussar SL övertog från de privata bolagen eller från SJ. Detta skedde i anslutning till större reparationer och motsvarande.
Så sent som 1986 gick t ex Vaxholmsvagnar (VTAB) i sina "originalfärger", 1983 Mälaröarna (MOAB), 1983 SJ-färgade o s v.
De flesta här på forumet (jag tar risken) menar med "Björknäs" -Björknäsgaraget.
Björknäs är också en del av det tidigare namnet BSBV (Bussbolaget Stockholm Björknäs Värmdö). Det är nog så att vi talat (skrivit) om varandra.
Tack för info, jag menade BSBV.
Citat från: Leyland skrivet 19 februari 2019, 16:56:47 PM
Det var generellt betydligt mindre trafik (trängsel) om vi talar 1980-tal och tidigare. Går inte att jämföra med idag.
Så var det ju oavsett påskvecka eller någon annan vecka.
Har inte varit hemma i "arkivet" senaste veckan, men har kunnat följa tråden och läst hur trafiken har skötts gemensamt av TSB och TSS och senare inom Östra Trafikdistriktet vilket ju både Nacka-Värmdö och Södertörn tillhörde.
Rotade fram ett par tidtabeller av enkel typ från olika epoker som illustrerar ett par olika lösningar:
(https://i.postimg.cc/bv98bypt/Tdt-402-1970-1-1979.jpg)
Citat från: zjbus skrivet 19 februari 2019, 16:43:54 PM
Tisdag före påskhelgen, borde inte ha någon inverkan på trafiken.
Var det inte påsklov då?
Citat från: virtual1 skrivet 19 februari 2019, 22:40:04 PM
Var det inte påsklov då?
Det kan det ha varit, på vilket sätt skulle det förklara den totala avsaknaden av trafik och gående en vardagseftermiddag?
Citat från: zjbus skrivet 20 februari 2019, 00:01:28 AM
Det kan det ha varit, på vilket sätt skulle det förklara den totala avsaknaden av trafik och gående en vardagseftermiddag?
Jag vet inte hur mycket du rör på dig i bilväg, men i dag IAF under en lovvecka så är IAF trafikmängden på t.ex. Essingeleden under rusning ungefär hälften av en normal vardag, kan tänka mig att det samma gäller på de flesta ställen i stan.
Citat från: zjbus skrivet 20 februari 2019, 00:01:28 AM
Det kan det ha varit, på vilket sätt skulle det förklara den totala avsaknaden av trafik och gående en vardagseftermiddag?
Jag har en annan teori...
Citat från: Hobgoblin skrivet 18 februari 2019, 13:36:49 PM
(https://i.postimg.cc/nrLH0rvN/7063-402-Slu-B.jpg)
ABL 833 - Scania-Vabis CF7661 1967 - SL H65B 7063.
Bussen har
passerat stopplinjen och skall göra en vänstersväng in i Slussenterminalen. (Ja, bussarna körde från eget körfält i högerfilen, korsandes fyra körbanor in i terminalen på den tiden...)
Det kan förklara "avsaknaden" av motkommande trafik , då denna trafik antagligen befinner sig stillastående utanför bildens högerkant...
Citat från: virtual1 skrivet 20 februari 2019, 09:24:50 AM
Jag vet inte hur mycket du rör på dig i bilväg, men i dag IAF under en lovvecka så är IAF trafikmängden på t.ex. Essingeleden under rusning ungefär hälften av en normal vardag, kan tänka mig att det samma gäller på de flesta ställen i stan.
Ok men resande till/från olika jobb, affärsbesök etc. minskar väl inte för att barnen har påsklov.
Citat från: zjbus skrivet 20 februari 2019, 19:00:11 PM
Ok men resande till/från olika jobb, affärsbesök etc. minskar väl inte för att barnen har påsklov.
Tror du barnen åker iväg själv ut i backarna eller till semesterorterna eller stannar hemma själva? =) - låt mig gissa att du inte har barn?
Citat från: virtual1 skrivet 20 februari 2019, 21:09:23 PM
Tror du barnen åker iväg själv ut i backarna eller till semesterorterna eller stannar hemma själva? =) - låt mig gissa att du inte har barn?
Självklart inte men det förklarar fortfarande inte så mycket mindre rörelse i trafiken.
Kan Stadsgårdsleden ha varit avstängd p g av någon typ av arbeten?
Om vi har tur kanske Hasse har fler bilder från denna dag därifrån?
Bussen har ju som ses stående ända framme hos föraren och detta tyder ju på något särskilt?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 februari 2019, 11:20:30 AM
Kan Stadsgårdsleden ha varit avstängd p g av någon typ av arbeten?
Om vi har tur kanske Hasse har fler bilder från denna dag därifrån?
Bussen har ju som ses stående ända framme hos föraren och detta tyder ju på något särskilt?/Ulf
Lite svårt att se om det är stående ända fram hos föraren, Hasse har du någon bild med högre upplösning?
Om det var något speciellt arrangemang som föranledde en fullsatt buss så borde det ju verkligen varit mycket övrig trafik också och om någon led var avstängd så hade väl i.a.f. många gående och cyklister synts till. långt ifrån alla åker kollektivt.
Mvh zjbus
Citat från: zjbus skrivet 22 februari 2019, 12:41:28 PM
Lite svårt att se om det är stående ända fram hos föraren, Hasse har du någon bild med högre upplösning?
Om det var något speciellt arrangemang som föranledde en fullsatt buss så borde det ju verkligen varit mycket övrig trafik också och om någon led var avstängd så hade väl i.a.f. många gående och cyklister synts till. långt ifrån alla åker kollektivt.
Mvh zjbus
Jag kan se handen tillhörig en person som håller i ledstången framme vid rutan, men när jag "ökar högdagrarna" så ger det inte mer info - fönstren förblir dessvärre svarta "speglar". Tog ytterligare ett par bilder, på den sista syns två bussar och några privatbilar. Kanske blev det helt enkelt broöppning efter att 7063 precis hunnit över? Att inga bilar syns i motsatt riktning beror på att bussen har fått klart i signalen för att svänga vänster.
/H
Citat från: Hobgoblin skrivet 24 februari 2019, 09:39:23 AM
Jag kan se handen tillhörig en person som håller i ledstången framme vid rutan, men när jag "ökar högdagrarna" så ger det inte mer info - fönstren förblir dessvärre svarta "speglar". Tog ytterligare ett par bilder, på den sista syns två bussar och några privatbilar. Kanske blev det helt enkelt broöppning efter att 7063 precis hunnit över? Att inga bilar syns i motsatt riktning beror på att bussen har fått klart i signalen för att svänga vänster.
/H
Det kan vara så vid höger torkare men stående ända framme hos föraren kan inte ses, fönstren syns ju som du skriver som svarta speglar.
Skulle du vilja lägga ut någon av dom bilderna också?
Det kan förklara de uteblivna fordonen i motsatt körriktning men inte den totala avsaknaden av fordon bakom bussen och avsaknaden av gående/cyklister, var det inte någon som fastslog att fotot är taget eftermiddag?
Mvh zjbus
Citat från: zjbus skrivet 24 februari 2019, 13:11:59 PM
Det kan förklara de uteblivna fordonen i motsatt körriktning men inte den totala avsaknaden av fordon bakom bussen och avsaknaden av gående/cyklister, var det inte någon som fastslog att fotot är taget eftermiddag?
Mvh zjbus
Nej, tvärt om. Det kan förklara att inga bilar kommer bakom och bredvid bussen i samma körriktning. Bron ligger 1,5-2 km bakom bussen.
På denna tid var det minimalt med cyklister eller gående vid denna del av Slussen.
Citat från: Leyland skrivet 24 februari 2019, 13:29:51 PM
Nej, tvärt om. Det kan förklara att inga bilar kommer bakom och bredvid bussen i samma körriktning. Bron ligger 1,5-2 km bakom bussen.
Ok då kommer vi inte längre.