Övriga forum > Vägforum

Gul eller vit bakgrund på varningsskyltar?

(1/3) > >>

Niklas Bygdestam:






Detta är en sak jag funderar ibland på när jag är ute och kör, inte minst när jag jobbar:

Titta på skyltarna ovan:

Den översta skylten är den vanligaste i Europa. En varningsskylt med lagom tjock bård med en svart symbol på vit bakgrund. Denna är absolut vanligast i Europa. Den som här visas är norsk, men så ser de ut i bland annat Tyskland, Frankrike, Italien, Schweiz, Belgien, Nederländerna osv. Till och med Storbritannien har denna. Det är väl ungefär 85 procent av Europas vägar som har denna, eller något sånt.

Den mellersta är den svenska. Egentligen precis samma som den översta. De svenska skyltarna följer egentligen helt den vanligaste europeiska stilen, bortsett från en enda sak. De har gul bakgrund. I Grekland har de samma typ av skyltar som Sverige. Så den mittersta skylten gäller alltså bland annat Sverige och Grekland.

Den nedersta är polsk. Precis som Sverige och Grekland har Polen gul bakgrund. Men en skillnad till som man verkligen reagerar på. Den röda bården är betydligt tunnare. Jag har aldrig sett andra än Polen ha sådär tunn röd bård på skyltarna. De polska skyltarna ser väldigt speciella ut som man verkligen hajar till. Det är nästan så jag tycker att de svenska skyltarna mer liknar mer de vanliga med vit bakgrund, än de här speciella polska skyltarna.

Alla dessa tre är godkända enligt den europeiska norm som finns. Det gemensamma europeiska regelverket säger nämligen att dessa skyltar antingen ska ha vit eller gul bakgrund, så det är bara att välja. Men de flesta har valt den vita.

Jag har haft många tillfällen att jämföra dessa tre varianter med varandra. Och detta i alla tänkbara väderlekar, årstider och tider på dygnet.

Jag tycker att den första varianten, dvs den med vi bakgrund är överlägset bäst. Den är tydligast. Sedan som tvåa ligger då den med gul bakgrund som bland annat Sverige och Grekland har. Sämst tycker jag är den polska, eftersom bården är lite för tunn. Men den är ändå inte så mycket sämre än den svenska trots allt, bara en aning faktiskt.

Från svenskt håll har man i flera år hävdat att man har gul bakgrund för att det skulle synas bättre i snön på vintern. Men då är det intressant att Norge faktiskt var vit bakgrund. Och därmed samma som t ex Frankrike eller Italien. Där är det ju på vintrarna ännu mer snö, speciellt i norra Norge än man har i Sverige. Ändå har norrmännen räknat ut att de tycker att dessa skyltar är bra.

Och i gengäld kan man då fråga sig varför Grekland har gul bakgrund? Grekland är inte precis kända för sina vintrar eller att ha mycket snö.

Så här tycker jag om skyltarna:

Dagsljus på vår eller sommar: Här är alla tre rätt lika. En svag fördel är åt den vita bakgrunden för att den svarta symbolen blir tydligare då. Men det är inte så viktigt.

Dagsljus på vintern med snö: Här står det rätt lika. Effekten av att den gula bakgrunden skulle synas bättre tycker jag är en aning överskattad. Det som lyser upp i snön är den röda bården. En liten fördel kan vara att helt översnöade skyltar kan synas en aning tydligare med gul bakgrund än de som har vit. Men dessa skyltar är då ändå vanligtvis oläsbara då. Så det är mer att man kanske ser att det sitter en oläsbar skylt om den är översnöad gul, mot översnöad vit. Men är skyltarna läsbara tycker jag nästan att de vita är bättre även när det är snö. De svarta tecknen gör sig så tydliga då mot den vita bakgrunden på både skylt och omgivning då.

Dagsljus på hösten: Här är det de vita skyltarna som gäller tycker jag. Det är i denna miljö jag tycker att de gula är som allra sämst. De gömmer sig nämligen mot naturens gula höstfärger. Kör man i skogsmiljö med mycket lövträd på hösten med gula höstlöv, jag då tycker jag att de gula svenska skyltarna är helt värdelösa. För den gömmer sig mot höstlöven. Och är det regnig och dimmigt höstväder, jag då tycker jag bara att de gula skyltarna är ännu sämre. De vita skyltarna däremot lyser upp i hösten. Färgerna på dessa utgör en kontrast mot höstfärgerna. Så här anser jag att de är helt överlägsna.

Mörker: Även här talar det till de vita skyltarnas fördel. Jag brukar i mörkret uppfatta skyltarna på ungefär samma avstånd. Men skillnaden är att på de vita ser jag rätt snabbt också vad det är för en symbol på skylten, vad de varnar för. Är det gul bakgrund har jag märkt att mag måste komma en aning närmare skylten innan jag hinner uppfatta symbolen på skylten, dvs vad de varnar för.

Som ni ser så anser jag alltså att de vita skyltarna är betydligt bättre. Jag är säker på att fler om de testar sig fram skulle dra samma slutsatser som mig i den här frågan.

Så varför då dessa gula skyltar i Sverige?

Troligen är detta bara en gammal kvarleva från förr. Eftersom ingen europeisk norm heller har förespråkat vita skyltar framför gula så har gula fått leva kvar.

Under 1930-talet hade de inte dessa reflexmaterial som vi är vana vid. Skyltarna var mer målade i gult. Och rött och gult blev varningsfärger i Sverige istället för rött och vitt som var det vanliga. Här kom nog snön in i bilden. Det var ofta bara målat då. Så då ansåg man nog att det syntes mer i snön.

Idag har man reflexmaterial istället, så dessa optiska effekter blir annorlunda. Och i detta anser jag att även i snö blir då rött och vitt bättre.

Jag tycker att man gjorde en miss att man inte gick över till vita skyltar i samband med högertrafiksomläggningen. För där hade de verkligen chansen att ändra på detta. Men troligen byttes det inte för att spara lite pengar. Somliga skyltar behövde ju inte bytas vid högertrafiksomläggningen utan bara flyttas till andra sidan vägen. Och vad jag förstått gjorde man så ibland också. Så troligen var det den anledningen som kan ha varit avgörande på den tiden.

Ändra till vita skyltar idag? Det hade enligt min mening varit en förbättring. Men till en oerhört hög kostnad. Dessa belopp finns det givetvis idag ingen som vill betala. Det skulle bli för dyrt, och ses som meningslöst. Till och med jag, som anser att vita skyltar är bättre, skulle ändå vara emot det. Vi har annat som är viktigare att satsa på när det gäller våra vägar. Bland annat utbyggnader och förbättringar. En del av det skulle bli sämre om man istället la ut pengarna på att  byta alla dessa skyltar.

Om man alls ska göra något, ja då vore det att nya skyltar skulle bli vita. Och att vi får stå ut med i många år att det blir en blandning av gula och vita skyltar. Inte så snyggt kanske, men ändå.

Orkade någon läsa detta? ;D

HJP:
****
Man är naturligtvis påverkad av det man är uppväxt med, men jag föredrar våra nuvarande skyltar. Hösten är en kort övergående tid, och långtifrån alla vägar går i "höstskog". Jag har faktiskt aldrig tyckt att våra vägmärken är otillräckligt tydliga.
Jag förstod aldrig varför man målade om alla gula vägmarkeringar till vita, på 60-talet. Gult avtecknar sig betydligt bättre mot snö. "Internationellt", tror jag var argumentet.
Rött mot gult ger en bra kontrast mot varandra, och mot snö. Det mänskliga ögat har störst känslighet för dessa färger. Det är ingen tillfällighet, att rött betyder STOPP, i trafiksignaler. Gult är "mellansignal", och grönt, som (tillsammans med blått och svart) ögat har sämre känslighet för, innebär ingen restriktion. även bak-, och bromsljus är röda. Blinkers gula, av samma orsak.

zjbus:
Var det inte i samband med att högertrafiken infördes som färgen på vägmarkeringar och vissa trafikmärken (t.ex. övergångsställe) ändrades från gult till vitt?
Beträffande färg på blinkers så är inte orange ett genomgående krav, rött bak och vitt fram är tillåtet på bilar tillverkade t.o.m. 1975.

Ersa:
Norge har väl kvar gula vägmarkeringar än idag? Åtminstone mitt på vägbanan. De känns betydligt tydligare än våra vita. Samma med våra gula skyltar där den gula färgen passar perfekt i kombination med den röda och svarta färgen. De norska vita känns både mindre i storleken och mer som... tja, leksaksskyltar eller nåt. :P
Så jag är mera inne på att själva färgen styr mer än de traditioner man vant sig vid under uppväxten.

Gällande röda blinkers baktill på gamla svensktillverkade Saab och Volvo, samt alla tiders amerikanska bilar stör det mig inte alls, utan känns fullt naturligt. Även när de är kombinerade med bromsljusen.

roggek:
Finland har ju också gul bakgrund på sina vägmärken.

Det jag tycker är mer lustigt i sammanhanget är Åland, där man blandar svenska och finska vägmärken hej vilt...
Även fast man skall enligt "Landskapsförordning (2005:35) om vägmärken", använda de svenska:
https://www.regeringen.ax/alandsk-lagstiftning/alex/200535

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion