Backspegelplacering

Startat av Robert T, 14 juli 2011, 11:53:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Vad gillar ni denna?



Känns som en lastbilschaffis inte hade tolererat det va... (Kameran placerad vid huvudhöjd när fotot togs.)

JDS

Konstigt fönster. Varför ska den där balken sitta precis där?

Hur ser det ut på utsidan? Ibland är det inte särskilt svårt att flytta spegeln.

Ett dylikt problem på en spårvagn avhjälptes för övrigt genom att fönstret vändes upp och ned, varvid balken kom ur vägen  ;D


Lars

Den var dum! Har sett sådan placering tidigare.
Är det en Säffle 8500?

Robert T

Citat från: JDS skrivet 14 juli 2011, 11:57:20 AM
Konstigt fönster. Varför ska den där balken sitta precis där?

Hur ser det ut på utsidan? Ibland är det inte särskilt svårt att flytta spegeln.

Ett dylikt problem på en spårvagn avhjälptes för övrigt genom att fönstret vändes upp och ned, varvid balken kom ur vägen  ;D


Fönstret är standard på Volvo 8700. Spegeln sitter där pga att någon flyttat den dit, då originalplaceringen ger en ohyggligt stor död vinkel som gör det omöjligt att se fordon i rondeller osv.
Man tycker ju att när man bygger en buss ska backspegelplaceringen vara BRA. Men placeringen på 8700 är katastrofal anser jag.

Citat från: Lars skrivet 14 juli 2011, 12:00:47 PM
Den var dum! Har sett sådan placering tidigare.
Är det en Säffle 8500?

Som sagt, en 8700 med flyttad spegel.

Förr när 8700 inte hade dessa sattelitknappar hade man ju backspegeln i nedre fönstret, vilket var sjukt bra! Men nu ser man ju inte det fönstret pga knapparna.  ::)

bastyaelvtars

Varför sitter inte spegeln högst uppe, som de gör i övriga Europa?

lil-sis

På (en del i alla fall) gamla Volvo FL6 sitter högerspegeln så tokigt till att listen till den delade sidorutan skymmer en stor del av spegeln så man måste böja sig framåt för att se ordentligt i den.

Är placeringen av vänsterspegeln på stadsbussar (och på bussen du visar på bilden) av den anledningen att man ska se mer nära marken på sidan av bussen? Jag har inte kört turistbuss som ofta har båda speglarna "hängandes" ovanifrån så jag vet inte hur det ser ut i dem..

Robert T

Citat från: bastyaelvtars skrivet 14 juli 2011, 12:24:32 PM
Varför sitter inte spegeln högst uppe, som de gör i övriga Europa?

Vet ej, men ett problem med spegeln där uppe är att du ej kan använda solgardinen, som då täcker spegeln.
Här uppe i Norden står ju solen ofta väldigt lågt, väldigt länge. Till skillnad från länder närmare ekvatorn.
Kanske kan vara en anledning?

Lars

Här kommer ett par bilder på originalmonteringen på 8700 Jämfört med Vest.
Samma gardinproblem finns även på 9700 som saknar hornbackspeglar, gissar att båda bussmodellerna har konstruerats med hornbackspeglar men sedan så väljer de stora trafikföretagen att montera enklare mindre speglar enligt gammal konstruktion av kostnadsskäl.
Om sedan förare påpekar detta de ordinarie vägarna inom sitt företag så når detta helt enkelt inte hela vägen fram till konstruktionsavdelningen hos busstillverkarna.
Detta är nog en sak som kommer att rättas till på 8900 så småningom  :)

Först ut Nettbuss 424





Och med solgardinen neddragen en bit.


Samma monteringsplats på Nettbuss 573




Och med solgardinen neddragen en bit. Ser ni skilnaden?


Jacob

Vilken individ? 6390?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Jacob

Kunde idag bekräfta själv att det är Nobina 6390.... Man ser det gamla fästet. Av vilken anledning var man tvungen att försämra sikten?



//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

yngrot

Spegelplac på vänster sida är ofta ett problem på våra gamla 8700 är den flyttad ner men inte så långt som på dessa bilder. Den tyska varianten med hög vänsterspegel är ju inte så bra man får flytta huvet upp för mkt tycker jag oftast är det bättre med lägre spegel men inte alltid på 8500 med nya fronten kan man välja låg eller något högre och på denna sitter den inte jättehögt men den lägre skymmer sikten väldigt mkt. Många som klagar på den låga placeringen på dessa
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Bussföraren

Citat från: Jacob A skrivet 14 juli 2011, 20:08:37 PM
Kunde idag bekräfta själv att det är Nobina 6390.... Man ser det gamla fästet. Av vilken anledning var man tvungen att försämra sikten?



//Jacob

Därför att den ursprungliga placeringen ger en död vinkel snett åt vänster/framåt, ni som var med och körde vanHool på -80 talet känner kanske igen problemet när någon monterat den assymetriska spegeln fel.

Här skulle man enkelt kunna lösa problemet genom att montera en gammal vanHool spegel med assymetriskt spegelfäste, Nobina Uppsala måste väl ha verkstadsfolk som kommer ihåg....

Matte

Citat från: Robert T skrivet 14 juli 2011, 12:08:37 PM
Då originalplaceringen ger en ohyggligt stor död vinkel som gör det omöjligt att se fordon i rondeller osv.

Exakt likadant är det med Scanias OmniLinkar för mig. Och dom speglarna är monterade så långt ner det går på hållarens arm.
Och ändå får man luta sig fram eller ställa sig upp för att se något i rondell ller korsningar. För att inte tala om hur många personer som skymda av spegeln vid ett övergångställe.

Björn Ax

Ja det är inte lätt att montera vänsterspegeln i buss. Jag tycker att spegeln skymmer bilar som kommer från vänster nåt ohyggligt när den är placerad längst upp.

Citat från: Lars skrivet 14 juli 2011, 14:20:18 PM


Som denna buss. I min sittställning är jag tvungen att luta mig långt fram för att kunna se fordon som kommer från vänster i rondeller bland annat.