BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 25 juni 2019, 17:16:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



I dag dök BYD-vagn Transdev 0494 upp på högtrafiklinje 565 mellan Sergels torg och Brunnby-Vik. Linje 565 är ju en av de längre linjerna hos Märsta, så jag antar att dessa elbussar kan tursättas på i princip vilken linje som helst i trafikområdet.

Jag tycker denna BYD-modell ser mycket modernare ut än Nobina Norrtäljes BYD-bussar som går i stadstrafiken där.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

homer

intressant att de tydligen fungerar att köra klass1  elbussar på motorvägslinjer

buskörare

Klagomål på brist på bälten lät inte vänta på sig heller.

Nico

Kan bero på att det är bälteskrav på 565 då den linjen går motorväg. Sannolikt rör det sig om en miss (barnsjukdom) i utsättningen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Varför har denna helt nya buss i trafik sedan 190614 och plats för 30 sittande passagerare inga bälten?

Bernt Talbrant

Citat från: zjbus skrivet 25 juni 2019, 20:50:57 PM
Varför har denna helt nya buss i trafik sedan 190614 och plats för 30 sittande passagerare inga bälten?

Kanske för att den är tänkt som stadsbuss, alltså inte avsedd att gå på lands-/motorvägar?

zjbus

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 juni 2019, 21:27:33 PM
Kanske för att den är tänkt som stadsbuss, alltså inte avsedd att gå på lands-/motorvägar?
Men på motorväg har den tydligen rullat, så det räcker med tanken att en buss enbart ska rulla i stadstrafik för att bli befriad från bälten?

Lulebussen

Läs vad Nico har skrivit:

Citat från: Nico skrivet 25 juni 2019, 20:34:13 PM
Kan bero på att det är bälteskrav på 565 då den linjen går motorväg. Sannolikt rör det sig om en miss (barnsjukdom) i utsättningen.

zjbus

Citat från: Lulebussen skrivet 25 juni 2019, 22:19:38 PM
Läs vad Nico har skrivit:
Har läst men tänkte mest på att det inte finns fabriksmonterade bälten.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 26 juni 2019, 00:02:08 AM
Har läst men tänkte mest på att det inte finns fabriksmonterade bälten.

Ska man montera bälten bara för att nån trafikledare/förare kanske gör fel med en av dessa bussar nån gång? Känns som en onödig kostnad i både köp, montering och underhåll tycker jag.

Fredrik Gelin

Nu är det väl så att entreprenörerna beställer bussar utifrån avtalens krav.
Ställs det bara krav på bälten på vissa linjer lär det inte köpas bussar med bälten till alla linjer av kostnads- eller tekniska krav.

Sedan tror jag liksom Nico att det handlar om att de som sätter ut bussar behöver lära sig vilken bussmodell som döljer sig bakom siffrorna.

Det är inte ovanligt att det blir en del fel i vagnsutsättningen i början av nya avtal oavsett vem som kör.

De flesta elbussar som finns på marknaden idag är avsedda för stadstrafik snarare än förortstrafik vilket kanske gjorde att Transdev valde just denna modell.
En motorvägsbuss idag behöver uppfylla betydligt hårdare säkerhetskrav än en stadsbuss vilket sannolikt också påverkar marknaden för nya bussar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Knut

er vel pr dato ingen leveranse av el-buss i kl 2 eller 3. Er vel VDL som har noe på gang der. Ulempen med belter i klasse1 buss er jo det at kundene da må bruke disse, en ulempe her er tid det vil ta for kundene og ikke minst slitasje på belter
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

CW66

Det vi pratar om här är ju inte bara bälten.
Klass 1-bussar, vilka är ämnade för stadstrafik, har inga bälteskrav.

Klass 2-bussar, vilka är ämnade för förortstrafik inkl. motorvägar har bälteskrav javisst. MEN! Klass 2 uppfyller helt andra säkerhetsnormer vad gäller överrullningskrav och hållfasthet, alltså en helt annan konstruktion än Klass 1.

Ta Scanias Citywide som exempel. "Vanliga Citywide" är byggd i aluminium och uppfyller endast klass 1-kravet, medan Citywide LE Suburban är byggd i stål och då får en helt annan hållfasthet och kan uppfylla ett Klass 2-krav.

Undantag från dessa regler finns, ta exempelvis de nya Scania-bussarna på Södertörn. De går ju på motorväg - alltså godkända för klass 2, trots att de är byggda i aluminium (lättmetall). Varför vet jag inte riktigt - kan ha något med stående eller inte på motorväg att göra kanske? Någon annan får svara på den frågan.

Uffe

zjbus

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 26 juni 2019, 14:49:49 PM
Det vi pratar om här är ju inte bara bälten.
Klass 1-bussar, vilka är ämnade för stadstrafik, har inga bälteskrav.

Klass 2-bussar, vilka är ämnade för förortstrafik inkl. motorvägar har bälteskrav javisst. MEN! Klass 2 uppfyller helt andra säkerhetsnormer vad gäller överrullningskrav och hållfasthet, alltså en helt annan konstruktion än Klass 1.

Ta Scanias Citywide som exempel. "Vanliga Citywide" är byggd i aluminium och uppfyller endast klass 1-kravet, medan Citywide LE Suburban är byggd i stål och då får en helt annan hållfasthet och kan uppfylla ett Klass 2-krav.

Undantag från dessa regler finns, ta exempelvis de nya Scania-bussarna på Södertörn. De går ju på motorväg - alltså godkända för klass 2, trots att de är byggda i aluminium (lättmetall). Varför vet jag inte riktigt - kan ha något med stående eller inte på motorväg att göra kanske? Någon annan får svara på den frågan.

Uffe
Tack för att du redde ut de olika klassificeringarna och dess olika krav.

Mvh zjbus

CW66

Finns säkert mer att reda ut - men detta är väl grunden iaf.
Dessutom för den som undrar. Klass 3 = turistbussar