BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 25 juni 2019, 17:16:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 26 juni 2019, 14:49:49 PM
Det vi pratar om här är ju inte bara bälten.
Klass 1-bussar, vilka är ämnade för stadstrafik, har inga bälteskrav.

Klass 2-bussar, vilka är ämnade för förortstrafik inkl. motorvägar har bälteskrav javisst. MEN! Klass 2 uppfyller helt andra säkerhetsnormer vad gäller överrullningskrav och hållfasthet, alltså en helt annan konstruktion än Klass 1.

Ta Scanias Citywide som exempel. "Vanliga Citywide" är byggd i aluminium och uppfyller endast klass 1-kravet, medan Citywide LE Suburban är byggd i stål och då får en helt annan hållfasthet och kan uppfylla ett Klass 2-krav.

Undantag från dessa regler finns, ta exempelvis de nya Scania-bussarna på Södertörn. De går ju på motorväg - alltså godkända för klass 2, trots att de är byggda i aluminium (lättmetall). Varför vet jag inte riktigt - kan ha något med stående eller inte på motorväg att göra kanske? Någon annan får svara på den frågan.

Uffe

Nobinas nyaste Citywide boggi är endast klass 1.

Min personliga gissning är att avtalet medger klass 1 bussar med bälten, i nyare avtal står de säkert skrivet att bussen ska vara av klass 2 om den ska köra motorväg

Mikael T Nilsson

Tack för intressanta svar!

Det handlar säkert om ett misstag i tursättningen. Övriga fem turer jag observerade på linje 565 samma eftermiddag trafikerades av nya Scanialedvagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars-Håkan_E

Det man ska komma ihåg är att det finns inga lagkrav som stadgar att bussar på motorväg måste ha bälten, det är alltså helt ok att använda en klass 1 buss utan bälten.


Det finns andra skillnader också mellan bussklasserna, stående t.ex, klass 1 buss är avsedd att kunna transportera en större mängd stående passagerare, för klass 2 buss finns en begränsning av antalet lite beroende på hur bussen är inredd men det varierar från typ 2 till 15 stående, en klass 3 buss får i princip aldrig ta stående passagerare.

Skillnaden mellan en klass 2 och en klass 3 buss kan ibland vara ytterst hårfin

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 juni 2019, 20:57:48 PM
Det man ska komma ihåg är att det finns inga lagkrav som stadgar att bussar på motorväg måste ha bälten, det är alltså helt ok att använda en klass 1 buss utan bälten.


Det finns andra skillnader också mellan bussklasserna, stående t.ex, klass 1 buss är avsedd att kunna transportera en större mängd stående passagerare, för klass 2 buss finns en begränsning av antalet lite beroende på hur bussen är inredd men det varierar från typ 2 till 15 stående, en klass 3 buss får i princip aldrig ta stående passagerare.

Skillnaden mellan en klass 2 och en klass 3 buss kan ibland vara ytterst hårfin

nja,  visst va de väl så på de första klass 2 bussarna som kom, numera är de i stort sett tillåtet med lika många stående i en klass 2 buss som en klass 1..


T ex Nobina 3768 en Scania Citywide suburban som rullar i Norrtälje som är klass 2 och registrerad för 47 stående och 53 sittande

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 26 juni 2019, 21:32:23 PM
nja,  visst va de väl så på de första klass 2 bussarna som kom, numera är de i stort sett tillåtet med lika många stående i en klass 2 buss som en klass 1..


T ex Nobina 3768 en Scania Citywide suburban som rullar i Norrtälje som är klass 2 och registrerad för 47 stående och 53 sittande

Frågan är hur man uppfyller regelverket där eller om det är en klass 1 buss egentligen :-)

Men som jag skrev så är skillnaden ibland hårfin mellan de olika klasserna, vi har t.ex en klass 2 buss som tar 53 sitt och 2 stå och där skillnaden mot klass 3 är ytterst marginell

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 juni 2019, 21:43:13 PM
Frågan är hur man uppfyller regelverket där eller om det är en klass 1 buss egentligen :-)

Men som jag skrev så är skillnaden ibland hårfin mellan de olika klasserna, vi har t.ex en klass 2 buss som tar 53 sitt och 2 stå och där skillnaden mot klass 3 är ytterst marginell

gissningsvis har de med antalet handtag och handstroppar som man kan hålla sig i

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 juni 2019, 20:57:48 PM
Det man ska komma ihåg är att det finns inga lagkrav som stadgar att bussar på motorväg måste ha bälten, det är alltså helt ok att använda en klass 1 buss utan bälten.

Det finns väl inte heller några krav från huvudmannen på säkerhetsbälten, med undantag av några enstaka linjer. I trafikområde Norrtälje är det väl fortfarande bara bälteskrav på 2½ linjer, men om det finns bälteskrav på några linjer som Transdev och Arriva kör norr om stan har jag inte hört något om.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 26 juni 2019, 23:39:10 PM
Det finns väl inte heller några krav från huvudmannen på säkerhetsbälten, med undantag av några enstaka linjer. I trafikområde Norrtälje är det väl fortfarande bara bälteskrav på 2½ linjer, men om det finns bälteskrav på några linjer som Transdev och Arriva kör norr om stan har jag inte hört något om.

Jo, från huvudmannen är det krav på bälten på avgångar som trafikerar vägar med skyltad hastighet över 70 km/h.

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 26 juni 2019, 23:39:10 PM
Det finns väl inte heller några krav från huvudmannen på säkerhetsbälten, med undantag av några enstaka linjer. I trafikområde Norrtälje är det väl fortfarande bara bälteskrav på 2½ linjer, men om det finns bälteskrav på några linjer som Transdev och Arriva kör norr om stan har jag inte hört något om.
Det skiljer sig mellan olika avtal även inom Stockholms län, i vissa kontrakt som exempelvis E19 som omfattar Norrtälje, Huddinge, Botkyrka, Söderort, Nacka och Värmdö har det väl om jag minns rätt skrivits in att bussar som går på linjer med skyltad hastighet över 70km/h skall vara utrustade med bälten.
I E20, dvs Råsta och Norrort valde man en liknande skrivning men begränsade samtidigt kravet till att endast omfatta bussar nyare än årsmodell 2006, tänkbarligen eftersom det fanns krav på att överta bussar utan bälten som var av årsmodell 2006.
Detta öppnade en möjlighet för Arriva att helt i enlighet med avtalet tursätta de importerade bussarna från Nederländerna på samtliga motorvägslinjer.
I senare avtal tror jag att kravet har formulerats annorlunda.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Nico

Rent praktiskt omfattar bälteskrav, på linjer med hastigheter över 70 km/h, alla vagnar tagna i trafik efter augusti 2006 och då oavsett avtal. Finns väl enstaka äldre vagnar kvar i trafik, men de kan inte vara många.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Många av första generationens Omnilink faller väl in i den kategorin?
Åtminstone söder om stan finns det ju gott om dessa även om långt från alla används på motorvägslinjer.
En detalj jag noterade under min tid i Eriksberg var att de blå Scanialeder som började sin karriär i Nybodadepån saknade bälten trots att de i övrigt hade allt en regionalbuss i SL-området brukar ha.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Nico

Har inte full koll på just hur många det finns kvar. Kan vara fler än man tror, men det är ändock mest en [kort] tidsfråga innan även de i så fall försvinner. De överlever knappast bortom 2021.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Så är det förvisso, men det skulle ju kunna bli så att de oavsett entreprenör får en renässans 2020-21 någonstans då Euro 5 diesel inte får gå i miljözonen längre.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk