Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 25 juni 2019, 17:16:55 PM

Titel: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 25 juni 2019, 17:16:55 PM
(https://i.postimg.cc/pLtWZMCz/Transdev-0494-Frosundavik-20190625.jpg) (https://postimg.cc/ykvC15w8)

I dag dök BYD-vagn Transdev 0494 upp på högtrafiklinje 565 mellan Sergels torg och Brunnby-Vik. Linje 565 är ju en av de längre linjerna hos Märsta, så jag antar att dessa elbussar kan tursättas på i princip vilken linje som helst i trafikområdet.

Jag tycker denna BYD-modell ser mycket modernare ut än Nobina Norrtäljes BYD-bussar som går i stadstrafiken där.
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: homer skrivet 25 juni 2019, 18:01:33 PM
intressant att de tydligen fungerar att köra klass1  elbussar på motorvägslinjer
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: buskörare skrivet 25 juni 2019, 18:56:49 PM
Klagomål på brist på bälten lät inte vänta på sig heller.
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Nico skrivet 25 juni 2019, 20:34:13 PM
Kan bero på att det är bälteskrav på 565 då den linjen går motorväg. Sannolikt rör det sig om en miss (barnsjukdom) i utsättningen.
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: zjbus skrivet 25 juni 2019, 20:50:57 PM
Varför har denna helt nya buss i trafik sedan 190614 och plats för 30 sittande passagerare inga bälten?
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 25 juni 2019, 21:27:33 PM
Citat från: zjbus skrivet 25 juni 2019, 20:50:57 PM
Varför har denna helt nya buss i trafik sedan 190614 och plats för 30 sittande passagerare inga bälten?

Kanske för att den är tänkt som stadsbuss, alltså inte avsedd att gå på lands-/motorvägar?
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: zjbus skrivet 25 juni 2019, 21:39:40 PM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 juni 2019, 21:27:33 PM
Kanske för att den är tänkt som stadsbuss, alltså inte avsedd att gå på lands-/motorvägar?
Men på motorväg har den tydligen rullat, så det räcker med tanken att en buss enbart ska rulla i stadstrafik för att bli befriad från bälten?
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Lulebussen skrivet 25 juni 2019, 22:19:38 PM
Läs vad Nico har skrivit:

Citat från: Nico skrivet 25 juni 2019, 20:34:13 PM
Kan bero på att det är bälteskrav på 565 då den linjen går motorväg. Sannolikt rör det sig om en miss (barnsjukdom) i utsättningen.
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: zjbus skrivet 26 juni 2019, 00:02:08 AM
Citat från: Lulebussen skrivet 25 juni 2019, 22:19:38 PM
Läs vad Nico har skrivit:
Har läst men tänkte mest på att det inte finns fabriksmonterade bälten.
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: buskörare skrivet 26 juni 2019, 03:45:10 AM
Citat från: zjbus skrivet 26 juni 2019, 00:02:08 AM
Har läst men tänkte mest på att det inte finns fabriksmonterade bälten.

Ska man montera bälten bara för att nån trafikledare/förare kanske gör fel med en av dessa bussar nån gång? Känns som en onödig kostnad i både köp, montering och underhåll tycker jag.
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 juni 2019, 07:24:16 AM
Nu är det väl så att entreprenörerna beställer bussar utifrån avtalens krav.
Ställs det bara krav på bälten på vissa linjer lär det inte köpas bussar med bälten till alla linjer av kostnads- eller tekniska krav.

Sedan tror jag liksom Nico att det handlar om att de som sätter ut bussar behöver lära sig vilken bussmodell som döljer sig bakom siffrorna.

Det är inte ovanligt att det blir en del fel i vagnsutsättningen i början av nya avtal oavsett vem som kör.

De flesta elbussar som finns på marknaden idag är avsedda för stadstrafik snarare än förortstrafik vilket kanske gjorde att Transdev valde just denna modell.
En motorvägsbuss idag behöver uppfylla betydligt hårdare säkerhetskrav än en stadsbuss vilket sannolikt också påverkar marknaden för nya bussar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Knut skrivet 26 juni 2019, 08:52:43 AM
er vel pr dato ingen leveranse av el-buss i kl 2 eller 3. Er vel VDL som har noe på gang der. Ulempen med belter i klasse1 buss er jo det at kundene da må bruke disse, en ulempe her er tid det vil ta for kundene og ikke minst slitasje på belter
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: CW66 skrivet 26 juni 2019, 14:49:49 PM
Det vi pratar om här är ju inte bara bälten.
Klass 1-bussar, vilka är ämnade för stadstrafik, har inga bälteskrav.

Klass 2-bussar, vilka är ämnade för förortstrafik inkl. motorvägar har bälteskrav javisst. MEN! Klass 2 uppfyller helt andra säkerhetsnormer vad gäller överrullningskrav och hållfasthet, alltså en helt annan konstruktion än Klass 1.

Ta Scanias Citywide som exempel. "Vanliga Citywide" är byggd i aluminium och uppfyller endast klass 1-kravet, medan Citywide LE Suburban är byggd i stål och då får en helt annan hållfasthet och kan uppfylla ett Klass 2-krav.

Undantag från dessa regler finns, ta exempelvis de nya Scania-bussarna på Södertörn. De går ju på motorväg - alltså godkända för klass 2, trots att de är byggda i aluminium (lättmetall). Varför vet jag inte riktigt - kan ha något med stående eller inte på motorväg att göra kanske? Någon annan får svara på den frågan.

Uffe
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: zjbus skrivet 26 juni 2019, 15:08:42 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 26 juni 2019, 14:49:49 PM
Det vi pratar om här är ju inte bara bälten.
Klass 1-bussar, vilka är ämnade för stadstrafik, har inga bälteskrav.

Klass 2-bussar, vilka är ämnade för förortstrafik inkl. motorvägar har bälteskrav javisst. MEN! Klass 2 uppfyller helt andra säkerhetsnormer vad gäller överrullningskrav och hållfasthet, alltså en helt annan konstruktion än Klass 1.

Ta Scanias Citywide som exempel. "Vanliga Citywide" är byggd i aluminium och uppfyller endast klass 1-kravet, medan Citywide LE Suburban är byggd i stål och då får en helt annan hållfasthet och kan uppfylla ett Klass 2-krav.

Undantag från dessa regler finns, ta exempelvis de nya Scania-bussarna på Södertörn. De går ju på motorväg - alltså godkända för klass 2, trots att de är byggda i aluminium (lättmetall). Varför vet jag inte riktigt - kan ha något med stående eller inte på motorväg att göra kanske? Någon annan får svara på den frågan.

Uffe
Tack för att du redde ut de olika klassificeringarna och dess olika krav.

Mvh zjbus
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: CW66 skrivet 26 juni 2019, 15:59:56 PM
Finns säkert mer att reda ut - men detta är väl grunden iaf.
Dessutom för den som undrar. Klass 3 = turistbussar
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: homer skrivet 26 juni 2019, 16:11:34 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 26 juni 2019, 14:49:49 PM
Det vi pratar om här är ju inte bara bälten.
Klass 1-bussar, vilka är ämnade för stadstrafik, har inga bälteskrav.

Klass 2-bussar, vilka är ämnade för förortstrafik inkl. motorvägar har bälteskrav javisst. MEN! Klass 2 uppfyller helt andra säkerhetsnormer vad gäller överrullningskrav och hållfasthet, alltså en helt annan konstruktion än Klass 1.

Ta Scanias Citywide som exempel. "Vanliga Citywide" är byggd i aluminium och uppfyller endast klass 1-kravet, medan Citywide LE Suburban är byggd i stål och då får en helt annan hållfasthet och kan uppfylla ett Klass 2-krav.

Undantag från dessa regler finns, ta exempelvis de nya Scania-bussarna på Södertörn. De går ju på motorväg - alltså godkända för klass 2, trots att de är byggda i aluminium (lättmetall). Varför vet jag inte riktigt - kan ha något med stående eller inte på motorväg att göra kanske? Någon annan får svara på den frågan.

Uffe

Nobinas nyaste Citywide boggi är endast klass 1.

Min personliga gissning är att avtalet medger klass 1 bussar med bälten, i nyare avtal står de säkert skrivet att bussen ska vara av klass 2 om den ska köra motorväg
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 26 juni 2019, 17:36:34 PM
Tack för intressanta svar!

Det handlar säkert om ett misstag i tursättningen. Övriga fem turer jag observerade på linje 565 samma eftermiddag trafikerades av nya Scanialedvagnar.
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 26 juni 2019, 20:57:48 PM
Det man ska komma ihåg är att det finns inga lagkrav som stadgar att bussar på motorväg måste ha bälten, det är alltså helt ok att använda en klass 1 buss utan bälten.


Det finns andra skillnader också mellan bussklasserna, stående t.ex, klass 1 buss är avsedd att kunna transportera en större mängd stående passagerare, för klass 2 buss finns en begränsning av antalet lite beroende på hur bussen är inredd men det varierar från typ 2 till 15 stående, en klass 3 buss får i princip aldrig ta stående passagerare.

Skillnaden mellan en klass 2 och en klass 3 buss kan ibland vara ytterst hårfin
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: homer skrivet 26 juni 2019, 21:32:23 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 juni 2019, 20:57:48 PM
Det man ska komma ihåg är att det finns inga lagkrav som stadgar att bussar på motorväg måste ha bälten, det är alltså helt ok att använda en klass 1 buss utan bälten.


Det finns andra skillnader också mellan bussklasserna, stående t.ex, klass 1 buss är avsedd att kunna transportera en större mängd stående passagerare, för klass 2 buss finns en begränsning av antalet lite beroende på hur bussen är inredd men det varierar från typ 2 till 15 stående, en klass 3 buss får i princip aldrig ta stående passagerare.

Skillnaden mellan en klass 2 och en klass 3 buss kan ibland vara ytterst hårfin

nja,  visst va de väl så på de första klass 2 bussarna som kom, numera är de i stort sett tillåtet med lika många stående i en klass 2 buss som en klass 1..


T ex Nobina 3768 en Scania Citywide suburban som rullar i Norrtälje som är klass 2 och registrerad för 47 stående och 53 sittande
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 26 juni 2019, 21:43:13 PM
Citat från: homer skrivet 26 juni 2019, 21:32:23 PM
nja,  visst va de väl så på de första klass 2 bussarna som kom, numera är de i stort sett tillåtet med lika många stående i en klass 2 buss som en klass 1..


T ex Nobina 3768 en Scania Citywide suburban som rullar i Norrtälje som är klass 2 och registrerad för 47 stående och 53 sittande

Frågan är hur man uppfyller regelverket där eller om det är en klass 1 buss egentligen :-)

Men som jag skrev så är skillnaden ibland hårfin mellan de olika klasserna, vi har t.ex en klass 2 buss som tar 53 sitt och 2 stå och där skillnaden mot klass 3 är ytterst marginell
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: homer skrivet 26 juni 2019, 21:52:57 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 juni 2019, 21:43:13 PM
Frågan är hur man uppfyller regelverket där eller om det är en klass 1 buss egentligen :-)

Men som jag skrev så är skillnaden ibland hårfin mellan de olika klasserna, vi har t.ex en klass 2 buss som tar 53 sitt och 2 stå och där skillnaden mot klass 3 är ytterst marginell

gissningsvis har de med antalet handtag och handstroppar som man kan hålla sig i
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juni 2019, 23:39:10 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 juni 2019, 20:57:48 PM
Det man ska komma ihåg är att det finns inga lagkrav som stadgar att bussar på motorväg måste ha bälten, det är alltså helt ok att använda en klass 1 buss utan bälten.

Det finns väl inte heller några krav från huvudmannen på säkerhetsbälten, med undantag av några enstaka linjer. I trafikområde Norrtälje är det väl fortfarande bara bälteskrav på 2½ linjer, men om det finns bälteskrav på några linjer som Transdev och Arriva kör norr om stan har jag inte hört något om.
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Karsten skrivet 27 juni 2019, 06:24:04 AM
Citat från: Ersa skrivet 26 juni 2019, 23:39:10 PM
Det finns väl inte heller några krav från huvudmannen på säkerhetsbälten, med undantag av några enstaka linjer. I trafikområde Norrtälje är det väl fortfarande bara bälteskrav på 2½ linjer, men om det finns bälteskrav på några linjer som Transdev och Arriva kör norr om stan har jag inte hört något om.

Jo, från huvudmannen är det krav på bälten på avgångar som trafikerar vägar med skyltad hastighet över 70 km/h.
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 27 juni 2019, 07:19:02 AM
Citat från: Ersa skrivet 26 juni 2019, 23:39:10 PM
Det finns väl inte heller några krav från huvudmannen på säkerhetsbälten, med undantag av några enstaka linjer. I trafikområde Norrtälje är det väl fortfarande bara bälteskrav på 2½ linjer, men om det finns bälteskrav på några linjer som Transdev och Arriva kör norr om stan har jag inte hört något om.
Det skiljer sig mellan olika avtal även inom Stockholms län, i vissa kontrakt som exempelvis E19 som omfattar Norrtälje, Huddinge, Botkyrka, Söderort, Nacka och Värmdö har det väl om jag minns rätt skrivits in att bussar som går på linjer med skyltad hastighet över 70km/h skall vara utrustade med bälten.
I E20, dvs Råsta och Norrort valde man en liknande skrivning men begränsade samtidigt kravet till att endast omfatta bussar nyare än årsmodell 2006, tänkbarligen eftersom det fanns krav på att överta bussar utan bälten som var av årsmodell 2006.
Detta öppnade en möjlighet för Arriva att helt i enlighet med avtalet tursätta de importerade bussarna från Nederländerna på samtliga motorvägslinjer.
I senare avtal tror jag att kravet har formulerats annorlunda.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Nico skrivet 27 juni 2019, 07:24:15 AM
Rent praktiskt omfattar bälteskrav, på linjer med hastigheter över 70 km/h, alla vagnar tagna i trafik efter augusti 2006 och då oavsett avtal. Finns väl enstaka äldre vagnar kvar i trafik, men de kan inte vara många.
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 27 juni 2019, 07:37:14 AM
Många av första generationens Omnilink faller väl in i den kategorin?
Åtminstone söder om stan finns det ju gott om dessa även om långt från alla används på motorvägslinjer.
En detalj jag noterade under min tid i Eriksberg var att de blå Scanialeder som började sin karriär i Nybodadepån saknade bälten trots att de i övrigt hade allt en regionalbuss i SL-området brukar ha.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Nico skrivet 27 juni 2019, 07:47:39 AM
Har inte full koll på just hur många det finns kvar. Kan vara fler än man tror, men det är ändock mest en [kort] tidsfråga innan även de i så fall försvinner. De överlever knappast bortom 2021.  ;)
Titel: SV: BYD-vagn Transdev 0494 i linjetrafik - 25 juni 2019
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 27 juni 2019, 13:52:08 PM
Så är det förvisso, men det skulle ju kunna bli så att de oavsett entreprenör får en renässans 2020-21 någonstans då Euro 5 diesel inte får gå i miljözonen längre.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk