SL lägger ner busslinjer...

Startat av Bussmicke, 15 september 2023, 09:20:38 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 januari 2024, 10:52:03 AMVisst är det trångt ibland på tunnelbanan, men uppenbarligen inte värre än att det går att dra ned på trafiken även där.
Enligt Bussmagasinet vänder nu insatstågen vid Tekniska istället för i Mörby vilket jag har för mig att de gjorde även i somras.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk



Att man ev vänder insatstågen vid Tekniska idag, säger ju inget om huruvida de skulle klara av den ökningen av folk de skulle innebära att vända alla bussar i Danderyd i framtiden?
Edit: Nu får jag inte din länk att funka, men det jag hittar, är att insatstågen i mellan- och kvällsrusningen vänds där. Hittar inget om morgontrafiken, vilken jag uppfattar är mer komprimerad än kvällsrusningen.

IvveRivve004

Citat från: elliot skrivet 10 januari 2024, 20:25:03 PMUndra vilka fler busslinjer som ligger i farozonen för nedläggning i framtiden

Skulle tippa på linje 550 då den är lite för kort och man kommer nog ändå att kunna ta 552:an från Barkarby station övre när pendeltågsstationens nya uppgång vid Veddestabron är klar.

Maven

550 är nog en kandidat till nedläggning. När linje 175 förlängdes till Barkarby station så blev ju redan då en stor del av 550:s sträckning parallellkörning.
Resande med pendeltåg söderifrån till norra delen av Barkarby handelsplats har ju inte mycket längre restid med byte till 552 / 567 i Jakobsberg. Dessutom skulle man kunna lägga tillbaka linje 567 via Järfälla kyrka, så är det inte mycket längre att gå mellan Barkarby station södra entré och bussen än vad det är mellan t-bana och buss i många större terminaler. (Om linje 567 skulle återgå till Enköpingsvägen istället för Herculesgatan så skulle det ju också bli mer logiska hållplatslägen vid den största hållplatsen i Barkarbystaden, Stora Torget, eftersom både linje 552V och 567, som har gemensam sträckning mot Jakobsberg, skulle gå från samma hållplats istället för var sin sida gatan i motsatt riktning.)

Annars så är det väl mest i rusningstrafik som resandet tappat efter pandemin med mer hemarbete, medan fritidsresandet nästan har återhämtat sig. Rimligt borde vara att inte lägga ner hela linjer, inte heller sådana som bara går i rusningen och skapar attraktivare förbindelser med färre byten, utan att glesa ut rusningstrafiken på ordinarie linjer. Det är förstås ett mycket större arbete för SL och operatörerna att gå igenom och ifrågasätta all trafik, men ett viktigt jobb att göra om man vill behålla resenärerna, och inte få ännu fler att ta bilen när de dyra enkelbiljetterna kostar mer än att ta bilen utanför tullarna för den som åker tur och retur ett par gånger i veckan och därför inte köper månadskort.
Ytterligare ett plus med att reducera rusningstrafiken är väl att driftskostnaden minskar och de delade turerna blir färre; en win-win för både trafikföretag och förare.

elliot

Sen ligger antagligen de linjer som var uppe på förlag för nedläggningen till december 2023 fortfarande illa till. Som exempel 537 och 737 

Sputnik

Det är väl ödets ironi att de just nu kör extrabussar på 747 för att behovet är stort, förvisso p.g.a. en usel pendeltågstrafik, men handen på hjärtat. Pendeleländet har ju varit mer eller mindre intensivt sedan Mälaren brann, så nog behövs de...

Ulf Berlin

#95
...sedan Eldkvarn brann... ;)
Oj,när startade denna variant av 747 sin trafik?/Ulf

IvveRivve004

Vid förra årsskiftet, 2022/2023.

Filip S

Om det var extratrafiken på 747 som frågan gällde så började den att köras 8 januari i år. Info från SL: https://sl.se/aktuellt/trafikforandringar/extrabussar-pa-linje-747-for-att-minska-trangseln/.

Ulf Berlin

#98
Faktiskt inte,men tack för infot :)
"Variant av 747"var mest tanke på att detta linjenummer måste ha funnits tidigare i historien.../Ulf


Bussmicke

815X är ingen jag minns som finns med på kartan där.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Per E

815X startade augusti 2005 och finns ju kvar än, fast med suffixet C numera


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

B10M

815X är nuvarande 815C. Tror den gick till Klarabergsviadukten dock.

Annars är det slående hur få av linjerna på kartan som finns kvar idag. Av Humlegårdslinjerna är det bara 608 (dåvarande 608X) som är kvar, resten är avkortade till Tekniska eller Danderyd. 746X kan sägas ha ersatts av 726 som går till Tullinge. 481X har ersatts av 446C och 445C/448C. 485X är nuvarande 435C, men går bara på morgnarna. Stomlinjerna finns kvar förstås. Resten är nedlagt.