Hjälp med ett linjenr. för modellbussar?

Startat av Johan.K, 11 juni 2024, 12:24:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan.K

Hej!!
Jag har bruk för lite hjälp av er här inne som är kunniga på mycket. Jag håller på med ett par SL bussmodeller i skala 1:50 och har linjenr 756 på den ena . Modellen som jag arbetar på är en Scania Cr76 ifrån 70-talet. Så kan någon hjälpa mig med vilka ställen linje 756 rullade på samt vad det stod på destinations skylten som satt i sido fönstret och hur de såg ut. Jag ska beställa dekaler så modellen blir så lik som möjligt. Önskar er alla en fin och bra dag.
                           Hälsningar
                                   Johan

Anders K

1986 fanns ingen linje 756 men kan klart ha funnits tidigare. Jag tror det var först framåt millenieskiftet som 756 kom igen och då var den busstypen väl inte aktuell?

Ulf Berlin

Har ett svagt minne av att Hasse L har visat en bild på en H66a(?)i helröd underdel i Södertälje med linjenummer 756.../Ulf

Lars-Håkan_E

756 gick i a f 1975 mellan Stortorget och Mariekäll-Torekällberget.

Oklart om man verkligen använde sidoskyltar

Hasse L

Ulf Berlin

Tack för bilden Hasse :)
Ser lite konstigt ut med"snikmålningen"som saknar det(de)vita banden.../Ulf

Jimmy

En liten sammanställning från tidtabellerna för linje 756 i Södertälje åren 1973-2005

1973   Nygatan – Västergård (fd Södertälje Omnibusab linje 6)
1975   Stortorget – Västergård
1979   Stortorget – Hovsjö arbetsområde
1980   Köpmangatan – Hovsjö arbetsområde
1981   nedlagd i augusti

1997   Södertälje C – Södertälje syd
2005   nedlagd i juni

Jimmy

Johan.K

Hej!!
Tack för ditt svar. Kommer du ihåg hur det stod på en sådan skylt? För jag ska ju beställa dekaler och vill gärna att bussen ska bli så lik som möjligt. Är tacksam om det kanske fanns en bild på hur kanske en sådan skylt såg ut. Önskar dig en fin dag. Mvh Johan

Jimmy

Tyvärr har jag bara tidtabellsuppgifterna, inga bussbilder.
Tänkte de kunde vara bra att ha om du fick tag i bilder. Då kunde du kanske tidsbestämma dem lite enklare.

Jimmy