Huvudmeny

Lysekils Buss AB

Startat av S Svensson, 15 juni 2019, 21:13:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Håller på att byta sin vagnpark fn.
Iveco midibuss medan resten  är Volvo 8900.

Bernt Talbrant

Citat från: S Svensson skrivet 15 juni 2019, 21:13:13 PM
Håller på att byta sin vagnpark fn.
Iveco midibuss medan resten  är Volvo 8900.

Avser du bussarna i Västtrafikområdet då?

S Svensson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 16 juni 2019, 15:54:53 PM
Avser du bussarna i Västtrafikområdet då?

http://bivab.se/2017/06/15/upphandling-av-busstrafik-i-mellersta-bohuslan-klar/
I juni 2019 startar Västtrafik i Lysekil och Sotenäs med trafik som handlades upp för något år sedan. Det står att det behövs 23 nya bussar.
fram till 16 juni är det Lysekils Busstrafik AB, M Buss AB (inkl ägareföretagen Bullaren och BJ Trafik) samt Tanums Buss AB och Nettbuss/Vy som kör.
Genom att titta på olika uppgifter så kommer det 16 st Volvo 8900 till Lysekil. Utelämnar regnr här. Det kommer tre st Iveco First med 23+1 platser. Regnr PLR33F;PWT95U;XXR29J vilket blir 19 st. Tidigare har i slutet av maj kommit BHJ32H och HUZ67U till M Buss liksom till ägarföretagen BJ Trafik AB Iveco First PBM33W och till Bullaren en Scania Higer BDP554. Om den sistnämna skall gå i detta avtalspaket vet jag ej fn.
Tanums Buss AB som kör fn mister således en del körning. Hur det är med Nettbuss/Vy vet jag inte. Det handlar om meranvändning av fordon.
Mig veterligt har Tanum Buss AB personal i Hamburgersund och i Tanum (samt Vänersborg och Ed). I Kungshamn hade Uddevalla Omnibus   personal som övergick till M Buss AB då Uddevalla inte fick köra utanför Uddevalla kommun. Nettbuss/Vy har avtal med Västtrafik om vissa linjer i Sotenäs och i Lysekil av interkommunal typ.