Juliaborg 1969

Startat av Mr G, 07 januari 2024, 19:34:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



På väg hem från skolan. Här blev det byte till en annan linje.
吉先生

zjbus

Tack för ditt trevliga foto.

Bussmicke

Året jag föddes, jag föddes i augusti. Kan inte placera var vid Juliaborg det är taget.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Fin bild med CF på 745 bakom. Sattas gemensam topptavla upp ganska snart efter 1 feb 1969?
Örby Slottsväg går in till vänster.

/Gunnar

Peter Rost

Trevligt!

Utgick 745 från Skanstull?

//Peter

Gunnar D

Linje 745 gick Juliaborg - Fabriksvägen (Huddinge Indomr) år 1968-72.

/Gunnar

Mr G



Detta var alltså ändhållplatsen för 745:an, fast det var svårt att se att just den linjen gick här, eftersom det var endast SJ:s topptavla som vittnade om det. Det kom att dröja ett tag till innan 745 kom upp på SL-tavlan. Bilden är från våren -69, kanske mars-april. Vårljuset har kommit tillbaka efter en lång och mörk vinter.
吉先生

Ulf Berlin

Intressant det här med att 745an endast gick till Juliaborg...
"Fick"den inte köras in till t ex Gullmarsplan för bättre anslutningar?
Det känns lite ute i ingenting att vända här...
Tjusig bild f ö :) /Ulf

zjbus

Tack Mr G för ditt trevliga foto på ursprungligen SJ 3642, på bilden 4112 som B 637 kom att heta efter helombyggnaden till högertrafik. 

Gunnar D



Här avstignings/reglerhpl i Malmköpingsvägen för 745:an vid Juliaborg 5 okt 1971. Topptavlan verkar ha en lite sliten SL-dekal.
Tyvärr min enda bild på linje 745 och H23 5429 kunde då inte ens skyltas så.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack Gunnar för ditt trevliga Capitolfoto, tycker nog det hade passat sig bättre med fönsterskylt om bussen inte kunde skyltas korrekt.

christian berg

Roligt med vältagna och lite annorlunda bilder. Leylandbussen 4364 var en av dem som inte renoverades med rött tak utan skrotades redan 1977 tillsammans med samtliga icke renoverade Leyland i Hammarby. CF 6512 blev kvar till 1979. Den smala capitolen H23 5429 ställdes av tillsammans med nästan alla andra ur den serien våren 1975, men stod två år på gårdsplan i Hornsberg innan den skrotades. Många andra H23 återupplivades kort under 1976-77, men inte 5429.

Christian B

Mr G



745:an tillkom vid pendeltågsinstruktionen i maj 1968. Det var en kapad 708, och hade den fått gå kvar t ex till Gullmarsplan kunde den nog ha haft ett skapligt trafikunderlag. Nu fick den istället vända i ingen mans land, och passagerarantalet blev närmast obefintligt. Efter några år fann SL för gott att lägga ned den. Den hann åtminstone komma med på SL:s hållplatstavlor, men sen när den väl fanns med där, var det dags att lägga ned linjen.
吉先生

Bussmicke

Citat från: Gunnar D skrivet 08 januari 2024, 13:01:54 PMFin bild med CF på 745 bakom. Sattas gemensam topptavla upp ganska snart efter 1 feb 1969?
Örby Slottsväg går in till vänster.

/Gunnar
Vid Texacoskylten? Så hållplatsen är på andra sidan korsningen jämfört med idag?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Ja, det står några bilar där och väntar på grönt. Osäker på var hpl är idag.

/Gunnar