Skolbusslinjer i Dalsland

Startat av S Svensson, 06 augusti 2023, 22:58:28 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

S Svensson

Skolbussar i Mellerud
Det blir nya skolbussar i Dalsland och nya skolbusslinjer som även andra kan åka med. Det blir linjenummer som är treställiga med 9 först.
https://www.mellerud.se/skola-och-barnomsorg/skolskjutsar/tidtabeller/

Bussmicke

Hade inte Munkedal dessa linjenummer på sina skolbusslinjen nyligen?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Jag hittar inte någon linje i Munkedal med nr 9xx.
Det finns några i Tanum.Strömstad har tre linjer med 9xx.
Det finns ju förändringar. En sådan är upphandlingen i Dalsland med trafik från 2023-08-20

Flera kommuner i Dalsland övergår till att ha renodlad skolskjuts. Detta innebär att gymnasielever inte får åka med (renodlad) skolbuss.

Så för att inga missförstånd skall ske:
Skolbuss och Skolbusstrafik avser egentligen elever upp till 9 klass.
Gymnasieelever får åka med tidtabellsannonserad trafik.
De linjer som funnits på flera håll i Bohuslän som finns med linjenr 9xx är linjer som alla kan resa med.
Numera anmäls inte tidtabeller till prövning hos länsstyrelse.

Bussmicke

Jag sa inte att Munkedal har det nu, jag sa hade..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl

Citat från: Bussmicke skrivet 06 augusti 2023, 23:42:03 PMHade inte Munkedal dessa linjenummer på sina skolbusslinjen nyligen?

Jo, det stämmer. Munkedals skolbusslinjer hade linjenummer i 930-serien när linjerna var öppna för allmänheten genom Västtrafik.

virtual1

Verkar finnas flera 93x i Västtrafiks område om man söker i Reseplaneraren (även 92x och 94x, 96x)

S Svensson

De linjer som har 9 före sig är linjer avsedda för skolelever. Men andra får åka med !

Vad jag just nu har hittat på olika hemsidor är att Dals-Ed får skoltrafik för enbart grundskola.
Ett företag som körde där,fastän denna linje delvis räknades tillhöra Färgelanda är HB Högsäters Bilstation.
Vad gäller Åmål verkar det som om ett större företag med trafik i Sörlandet,Norge skall köra skoltrafik (GoAhead). Munkeröds Industri AB tappar troligen sin körning i Bengtsfors.Har även adress i Årjäng.
Kjell-Åke Vivatt (och Gunvor) slutar (tidigare andeslägare i Bivab).
Gustafsfors persontrafik AB kommer troligen fortsätta.
Taxi Dalsland AB ,Bäckefors verkar ha ganska många midibussar 19 sittpl typ MB Sprinter,
Ingemars Transport,Ödsköld finns nämnd på hemsida (har ett antal fordon för jordbruk och två mindre fordon för persontransport).
Erikstads Busstrafik AB finns kvar men har sedan länge slutat med busstrafik (övertagits av Taxi Dalsland)men hyr ut lokaler.
Vänersborg har jag inte tittat på. Men det borde vara en del förändring i Dalslandsdelen av Vänersborg där Vy och Brålanda Buss AB i vilket fall har kört skoltrafik. Om garaget i Frändefors användes vet jag inte. Färgelanda vet jag inte heller något om.
I vilket fall har ett antal företag dragit ner beroende på att kommunerna minskat sin skolskjutstrafik.Även Västtrafik drar ned. Linje till Torrksog skall dras in meddelade Västnytt i dag 11 aug. Vad gäller Torrskog så finns det ett företag Torrskogs S/G Buss AB, som länge haft enbart en Ford Transit skåpbil,men ingen buss (hade två bussar ett tag kring 2009, den ena kolliderade i Danmark och den andra såldes). Ferdinandssons Reimer (och hans son) har fortfarande kvar några bussar.Medlem i Bivab och kör troligen enbart tågersättning. Halmbergs är borta sedan länge.

Kanske någon intresserad besöker Dalsland och tar reda på mera ! Ovan är lite av det som går att få fram när man söker på Google.

S Svensson

Vore intressant att veta något om trafikstarten 20 aug i Dalsland.
Är det Flexbuss Sverige AB som kör på några ställen. Detta företag tillhör numera GoAhead från Storbritanien. De kör tågtrafik på Sörlandet.

Bernt Talbrant

Enligt Flexbuss hemsida har man nu haft trafikstart på ny skoltrafik i Åmål med 7 elbussar och 2 biogasbussar. Avtalet sträcker sig till 2031 med möjlig förlängning till 2033.

Man har i dagarna även startat ny skoltrafik i Fristad norr om Borås, ett avtal med Borås stad på 8 år. Denna trafik hade Vårgårdabuss tidigare tror jag. I trafiken används bl a 2 gula Volvo 8900 varav en är YDF275 (nr 9003 enl SBH).