Ser onekligen lite konstigt ut på Transportstyrelsens sida. Sedan är det väl egentligen frågan om vad detta är? Karossen vågar jag mig inte på att gissa tillverkaren av, men jag får någon känsla av att det lutar mot Norge... vilket givetvis kan vara helt fel, men givet årsmodell och att den verkar vara i högertrafikutförande osv. Gissar här på att man karosserat på ett uddachassi eller byggt om en lastbil.
Tittar man i bilregistret så anges nämligen under "handelsbeteckning" att detta ska vara en LP 323 vilket sannolikt hänvisar till chassit. LP 323 var då Mercedes-Benz officiella modellbeteckning på ett lastbilschassi och/eller chassi med hytt (de modeller som var s.k. Rundliche Frontlenker) för den frambyggda versionen av typ 323. Just denna hade en sexcylindrig OM 312-motor på 100 hk, 7,5 tons totalvikt och fyra tons max lastvikt. Totalvikten som angavs ligger nära det som även anges hos Transportstyrelsen. LP hos Mercedes-Benz stod ju sedan för Lastkraftwagen Pullman, dvs. ett frambyggt lastbilschassi. Hade det varit ett bussanpassat chassi borde beteckningen istället ha varit LPO, men jag är osäker på om det förekom som typ 323. Dessa lastbilar förekom dock som möbelbilar och rentav
fångtransporter och det kan ju annars ha fungerat som bas om det är något som karosserats om.
LP: Frontlenkerlastwagen, Fahrgestell oder mit Pritsche
LPO: Frontlenkerlastwagen, Fahrgestell für OmnibusaufbauLite värdelöst vetande i övrigt, men typ 323 såldes bara som LP 323 mellan 1961 och 1963, därefter och fram till modellens nedläggning 1970 hette den istället LP 710. Detta då Mercedes-Benz från 1963 bytte ut sina lastbilsbeteckningar från att ha den interna designkoden/typen som handelsbeteckning/modellbeteckning till ett system (som används än idag) med en tre- eller fyrsiffrig modellseriebeteckning där den första eller de två första siffrorna anger [den avrundade] totalvikten i ton och de två sista siffrorna anger ungefärligt antal hk delat med tio.