(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/89070470_2977436162307194_5851973716249935872_o.jpg?_nc_cat=107&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=3NZz7yqEF1QAX9d4wQe&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=0f49995a74545626ff5e59323937699d&oe=5E9644A9)
hatad bussmodell, men tack för minnet :)
Men snygg busstyp.
Det var knappast designen som var hatad, utan hur de (inte) fungerade. Problem och haverier längs vägen var de än kördes. Värmdö, Botkyrka och Roslagen.
Det förstod jag.
Citat från: Ersa skrivet 08 mars 2020, 12:23:54 PM
Det var knappast designen som var hatad, utan hur de (inte) fungerade. Problem och haverier längs vägen var de än kördes. Värmdö, Botkyrka och Roslagen.
Var de lika stora problem i Skaraborg med dem också? De hade väl en drös med 55XX som sen flyttades till SL-land, 5523-5524 fanns väl på Gotland också.
Var det inte åt andra hållet de gick?
5523-24 flyttades från Nacka/Värmdö till Gotland 2004, 2009 flyttades 5523 sedan till Tyresö medans 5524 redan tidigare hamnade i Botkyrka
Vilka hamnade i Skaraborg?
5532-5534, 5538, 5539, 5542, 5543 hamnade i Skaraborg. 5525 flyttade först till Gävle och sedan vidare till Sörmland medan 5545-5547 gick direkt till Sörmland.
/Måns
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Minns att man tyckte de var snygga när modellen var ny med sin stora framruta och påkostade backspeglar.
5525 stod troligtvis lika mycket på verkstad som den var ute i trafik i Gävle. Vill minnas att det både var problem med elen och med dörrarna.
Själv körde jag ju bussarna när dom var nya och de var inte driftproblem som var största problemet som jag minns de, dom startade alltid och var nog mer driftsäkra i otorn än de äldre säfflevagnarna som området hade, så här snart 20 år senare berodde nog mycket av hatet på att de var en helt ny konstruktion med lågentre, men givetvis inte bara, bussarna var väldigt dåligt ihopskruvade och inredningen skakade sönder. själv tappade jag en sidoruta på motorvägen... Pedalerna satt för långt fram och en stor plastlåda under ratten gjorde att man inte kunde vrida stolen då knät tog i, Ventilationen var ju dessutom totalkass, när solen lyste kunde de bli över 40 grader varmt längst bak.
efter några år försvann ju samtliga från Nacka/Värmdö till Botkyrka och ersattes av 51XX vagnar från Blekinge, betydligt bättre ihopskruvade men med en växellåda och motor som mer påminde om en gräsklippares än en buss.
Först försvann 5527-5529 till Tyresö.
sen som skrevs ovan ett gäng till Skövde som ersattes av 47XX vagnar från Göteborg samt 5523-5524 till Gotland som ersattes med 0699 och 0700 och 5525 till Gävle, samt några udda typer i 43xx som inte blev långvariga