Framtidsplaner i Gustavsberg (Värmdö) med omnejd?

Startat av at1981, 17 augusti 2011, 07:28:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


Igår när jag åkte med 425X så såg jag att två nya hållplatser hade byggts på varsin sida om vägen, utmed en vägsträcka där det idag inte körs någon buss och av kommande hösttidtabeller att göra så såg jag inget om att någon buss kommer att gå där heller.

Jag syftar på den nybyggda lokalvägen som går till Värmdö marknad, om man kommer från Stockholm och åker av vid Hålluddens trp. Sedan ser man de nya hållplatserna på vägen åt höger efter korsningen, där 425X svänger vänster mot Farsta slott.

Det som syns är hållplatsfickor och så är trottoarkanterna i ordning vid dessa fickor med sina svarta och vita plattor i marken. Inga kurer eller hållplatsstolpar är på plats men det sistnämnda lär väl komman på plats den dagen det blir aktuellt. Eftersom jag gör i ordning hållplatser så att de nästan ser klara ut, borde ju innebära att de skall tas i bruk någon gång också :) 


Vilken eller vilka busslinjer tror ni skall trafikera denna hållplatsen i framtiden?
Kommer det inom sinom tid kanske bli en ny linje, t.ex. 466 eller 468 som kommer att köra mellan Hålludden och Gustavsbergs C via Värmdö marknad
eller är det nuvarande linje 467 som kanske kommer få förändrad linjesträckning mellan Brunn och Gustavsberg?


Se en liten bild här:

Om den röda texten ser svårläst i bilden så står det "2 nya hpl. på varsin sida av vägen ungefär här."
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Omnilasse

Har inget svar. Låter ju inte logiskt på något sätt, och inte sätter man väl upp hållplatser långt innan någon linje ska gå den vägen? Att man gör ordning hållplatser är ju en sak, men inte sätter man upp hållplatsskyltar mer än några dagar innan. 

Kan inte heller se något logiskt trafikupplägg som skulle gå den vägen. Någon ny lokalbuss eller att man skulle ändra körvägen för 467 låter ju inte heller troligt.

Det är nästan så att man tror att man satt upp hållplatserna fel - eller  det skulle det ju kunna vara så att man planerar något vägarbete så att 425X måste gå den sträckan under en period?

homer

de finns flera hpl längs den nya vägen på väg mot Coop, troligen är de väl billigast att bygga fickorna när man ändå bygger vägen och troligast blir väl 467 omdragen den dan de börjar bli lite verksamhet i området, idag är de ju bara fjärrvärmeverket som är klart.

Nico


Numera ligger även sådant som hållplatser ofta i olika detaljplaner varför det kan alltså anläggas en hållplats någonstans i samband med nybyggnation eller ombyggnad av t.ex. befintlig väg. Däremot sätter man ju knappast upp topptavlor osv. innan det finns någon aktuell trafik/linje som passerar hållplatsen ifråga.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Max W

Citat från: Nico skrivet 17 augusti 2011, 13:22:18 PM
Numera ligger även sådant som hållplatser ofta i olika detaljplaner varför det kan alltså anläggas en hållplats någonstans i samband med nybyggnation eller ombyggnad av t.ex. befintlig väg. Däremot sätter man ju knappast upp topptavlor osv. innan det finns någon aktuell trafik/linje som passerar hållplatsen ifråga.
När Frösunda byggdes satte Solna stad (som då skötte regnskydden själva) upp väderskydd med reklam i på blivande hållplatser minst ett halvår innan busstrafiken genom området startade. Jag minns att flera nyinflyttade ringde SL:s växel och bad att få tala med "Dem som sköter hållplatser". När de nådde oss undrade de när i h-vete bussen skulle komma. "Inga tidtabeller har man sett på två månader. Inte heller nån buss". När vi då i mars månad talade om att trafikstart var planerad till augusti "exploderade" många. Än värre blev det i augusti då NCC inte var klara med jobben och vägrade släppa igenom annat än "ren byggtrafik". Således inga bussar! Jag minns inte nu hur försenad trafikstarten blev.
Max