Ett välkänt fenomen

Startat av Martin Maltkvist, 12 mars 2012, 00:42:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

Citat från: MartinMartin skrivet 12 mars 2012, 13:19:25 PM
Jag kan ärligt säga att jag och alla andra chaufförer i Stockhom City dagligen säkert ett tiotal gånger bryter mot trafikreglerna för att det över huvud taget
ska fungera alls.

I teorin har du rätt men det skulle aldrig fungera i praktiken.

Förare A ställer till det för förare B. Om detta får till följd att förare B ställer till det för förare C - vem har vunnit på det då? I så fall är ju förare A och förare B lika goda kålsupare båda två?

MartinMartin

Citat från: Taunusch skrivet 12 mars 2012, 13:31:57 PM
Förare A ställer till det för förare B. Om detta får till följd att förare B ställer till det för förare C - vem har vunnit på det då? I så fall är ju förare A och förare B lika goda kålsupare båda två?

Må så vara, men hur menar du att det ska gå till? Jag kommer inte ha mitt jobb kvar i många dagar om jag sätter igång och drar in alla hållplatser
där det finns ett hinder för att angöra den ;)

Taunusch

Citat från: MartinMartin skrivet 12 mars 2012, 13:35:05 PM
Må så vara, men hur menar du att det ska gå till? Jag kommer inte ha mitt jobb kvar i många dagar om jag sätter igång och drar in alla hållplatser
där det finns ett hinder för att angöra den ;)

Taxichauffören kanske inte heller får ha kvar sitt jobb om han inte gör sina resenärer nöjda?

mil

Citat från: MartinMartin skrivet 12 mars 2012, 13:35:05 PM
Må så vara, men hur menar du att det ska gå till? Jag kommer inte ha mitt jobb kvar i många dagar om jag sätter igång och drar in alla hållplatser
där det finns ett hinder för att angöra den ;)

Nu är det ju så att du enligt lag inte får HINDRA eller STÖRA annan trafik det är straffbart. Så om du bara för din njutning skull ställer dig så att förare c som inte är involverad från början så är det en lag överträdelse.

JAg ser det skrämmande att läsa viss inlägg där det står at tman finner glädje i att stälal en buss tvärs över gatan bara för att någon står på min hållplats. Då får man faktiskt stanna BAKOM hindret om du inte säkert kan åka förbi och sstanna framför så du inte hindrar eller stör övrig trafik

MartinMartin

Jo, jag vet ju att diskutionen skulle bli så här, det är ju det som är lite roligt.

Och nåt som verkligen ställer till för förare C är ju om jag stannar bakom och aldrig kommer iväg,
istället för att jag blockerar i 30 sekunder och sen är på rull igen.

Ha en bra dag allihop.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 12 mars 2012, 12:04:07 PM
Visst är det så. Och min teori är att det är just pga denna "påtvingade respekt" för spårområdet som gör att Stockholms handelskammare, hela taxikåren samt alla budbilsförare är så kraftigt mot spårvagnar. En buss kan man blockera och parkera in utan att det får följder, men ett sådant beteende vågar man sig inte på med ett spårbundet fordon.

Jag tror du har en poäng där.

En spårvagnsförare som "råkar" köra på ett fordon som står så att det inte lämnar fri väg för spårvagnen kan alltid förklara sig med att han/hon inte hann bromsa. Det är svårare för en bussförare att hävda detta.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Citat från: MartinMartin skrivet 12 mars 2012, 13:42:14 PM
Jo, jag vet ju att diskutionen skulle bli så här, det är ju det som är lite roligt.

Och nåt som verkligen ställer till för förare C är ju om jag stannar bakom och aldrig kommer iväg,
istället för att jag blockerar i 30 sekunder och sen är på rull igen.

Ha en bra dag allihop.

I grund och botten handlar det om att försöka vara så smidig som möjligt och det är nog det jag gissar att Martin försöker att förmedla här ovan. Skulle man stenhårt 'hålla på sin rätt' skulle man inte ta sig många meter med en buss, i synnerhet inte i innerstan. Bättre då att anpassa sig till omständigheterna och försöka att göra så gott det går.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin Maltkvist

Skillnaden är att förare B inte bryter mot någon regel på skoj utan för att denne i princip måste medan förare A hela tiden har ett alternativ.
Heldraget kan jag korsa av och till; inte på skoj utan för att det inte finns mycket till alternativ för att klara min uppgift.
Taxiföraren kan välja att inte ställa sig vid just en busshållplats men jag med mina 18 meter buss släpper ogärna av/på folk utanför/mellan hållplatser om jag inte absolut måste.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

groenis

Det finns en skröna om en bussförare som lesnade en dag på att bilarna parkerade på hållplatsen,
så en dag stannade han så att dörrarna kom i jämnhöjd med den parkerade bilens motorhuv.

Passagerarna tittade förvånat när föraren tog micken och sa att det är bara gå över huven på grund av felparkerad bil,
hållplatsen skulle efter denna incident tydligen vara bilfri då "lapplisorna" började cirkulera mer frekvent på platsen.

I trafiken så gäller det att ge och ta hela tiden då flyter det.

/Lennart

danneh

Citat från: Bussmicke skrivet 12 mars 2012, 10:38:24 AM
Taxiförare av vissa kategorier tror de äger gatan

Den typen av människor finns inom alla fordonsslag, även bussar...

JDS

Citat från: groenis skrivet 13 mars 2012, 04:12:22 AM
I trafiken så gäller det att ge och ta hela tiden då flyter det.

En viktig observation är dock att om någon stannar på ett dåligt ställe så flyter det inte alls. Det enda givande och tagande som behöver äga rum i det fallet är att den som har stannat behöver flytta på sig, så att övriga kommer fram.