Dubbeldäckare Göteborg-Öckerö

Startat av Thomas Åkerblad, 27 februari 2010, 08:49:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

15m dubbeldäckare levereras ju av både Neoplan och Setra också, men även jag kan tänka mig att det blir Beulas vilket vore kul i så fall.
Men det verkar väl tidigt att spekulera redan nu, så jag nöjer mig med att konstatera att det blir spännande att se hur dubbeldäckarkonceptet nu utvecklas i Sverige...
//Fredrik

Johan B

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 mars 2010, 16:15:51 PM
15m dubbeldäckare levereras ju av både Neoplan och Setra också, men även jag kan tänka mig att det blir Beulas vilket vore kul i så fall.
Men det verkar väl tidigt att spekulera redan nu, så jag nöjer mig med att konstatera att det blir spännande att se hur dubbeldäckarkonceptet nu utvecklas i Sverige...
//Fredrik

Det var mer än jag visste. Att Neoplan har byggt så långa dubbeldäckare är ju inget nytt, däremot att man skulle göra det fortfarande (även om Neoplan ju är specialbyggernas mästare, möjligtvis i konkurenns med vH, så inget är ju förvånande där ;)). En 15m Setra DD har jag aldrig sett, vet du var man kan söka bilder?

UglyJazz

Man kan söka på Setra 431dt och då lär det dyka upp ett och annat.
Queen of the Road - Setra.

Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Johan B

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 mars 2010, 17:13:37 PM
Jag bryr mig inte ett dugg om vad för personligt agg du har mot mig i dina inlägg som känns som om du för någon slags kampanj mot mig.
Jag högg inte alls som en kobra, och jag har inte ens antytt att jag inte skulle gilla spekulationerna angående dubbeldäckarna - så håll dig till fakta istället istället för att oförskyllt hoppa på migär du snäll.

Man kan visst få in 80 personer i en dubbeldäckare - men med en klass 2-standard med trepunktsbälten kan det bli vissa problem för vissa tillverkare.
Är det så fel att ha uppfattningen ovan från mig eller?

Jag för absolut ingen kampanj mot dig och hyser verkligen inget personligt agg mot dig heller. Däremot har jag varit med tillräckligt länge på forumet för att ha hängt med i tidigare diskussioner där vi bland annat har haft heta debatter om vad vi står när det gäller att spekulera om nyinköp, och där har du gått fram ganska tungt ;). Därför tog jag också till tunga argumentationsartilleriet direkt, för det får man ha när det ska debatteras med dig ;D. Tyvärr kan man ju då bli lite för bufflig. Ber om ursäkt. Om man får försöka locka fram några Rådeströmska spekulationer, vilken tillverkare skulle du chansa på?

Ulf Rådeström

Din ursäkt är accepterad!
Och om du har varit med tillräckligt länge på forumet så borde du även kunna skilja på när jag går till motatack mot spekulationer och när jag skriver ett inlägg med en åsikt rakt av eller en önskan om ett förtydligande av någons åsikt...

Jag chansar inte på att spekulera som du vet sen innan - men ser man till trafikens utformning och underlaget till upphandligen i allmänhet angående de krav som ställs - så är nog dom flesta tillverkana med.

Dock menade jag bara i mitt inlägg att bara för att man köpt Beulas Jewel på ett ställe i landet innebär det inte med automatik att man skall köpa dessa till andra platser. Trafiktypen är ganska annorlunda som jag tolkade det mellan städer i Östergötland och en förortslinje i Göteborg, vilket jag tolkade det som att du gjorde...

Men jag kör enligt devisen....vi lär se när det närmar sig.... :)

Patrik Henriksson

Det blir Beulas Göteborg - Öckerö. När jag fick den uppgiften (för några veckor sedan) var det dock inte alldeles klart vad det skulle bli på linje 100, förstod jag saken rätt var Scania/Van Hool ett alternativ där. Eftersom Öckeröavtalet är på upphällningen kommer dessa fordon, vid ev. förlust, att övertas av den nya entreprenören.

Ulf Rådeström

Låter intressant om så är fallet.
Finns det något officiellt om någon beställning? (mer än PM som gått ut om en allmän beställning från Västtrafiks sida)

För övrigt är jag lite förvånad därför att ryktena ju gick vilda om att Beulas-bussarna just hade beställts till Linje 100 av Orusttrafiken.

Du kan inte ha blandat ihop sakerna?
Däremot stämmer det (och är inskrivet i avtalsvillkoren för upphandlingen) att dubbeldäckarna för Öckerö-trafiken SKALL tas över av ev. ny entreprenör som du skriver.

Patrik Henriksson

Det är mycket möjligt att det har beställts Beulas till linje 100 vid det här laget. Det jag hörde var för ett antal veckor sedan, och var just att det skulle bli Beulas på Öckerö. Egentligen pratade vi om de bussar som nu rullar Öckerö - Göteborg till dess att DD levereras, dvs fd Uddevalla Omnibus 120 och 129 samt GSAB 165, vilka ägs av Terminal G AB som driver den nya Gullbergsvassdepån och hyr ut dessa tre till OTT. Att DD nämndes var mest en parentes, om än från hästens mun eller vad det heter. :-)

Brollan

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 01 mars 2010, 19:49:23 PM
Egentligen pratade vi om de bussar som nu rullar Öckerö - Göteborg till dess att DD levereras, dvs fd Uddevalla Omnibus 120 och 129 samt GSAB 165, vilka ägs av Terminal G AB som driver den nya Gullbergsvassdepån och hyr ut dessa tre till OTT.


Hade inte en aning om att 165 är såld.
OTT lånade 162 ett tag av GS, men den är tillbaka.

Ulf Rådeström

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 01 mars 2010, 19:49:23 PM
Det är mycket möjligt att det har beställts Beulas till linje 100 vid det här laget. Det jag hörde var för ett antal veckor sedan, och var just att det skulle bli Beulas på Öckerö. Egentligen pratade vi om de bussar som nu rullar Öckerö - Göteborg till dess att DD levereras, dvs fd Uddevalla Omnibus 120 och 129 samt GSAB 165, vilka ägs av Terminal G AB som driver den nya Gullbergsvassdepån och hyr ut dessa tre till OTT. Att DD nämndes var mest en parentes, om än från hästens mun eller vad det heter. :-)

Jahupp - hoppas man får rätt på värmen bara till skillnad från andra spanska byggen...både hög och lågdäckare annars blir de inte kul för föraren framförallt....