Huvudmeny

Östra station

Startat av Yujin Zhang, 16 november 2008, 01:08:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang


För exakt en vecka sedan var det ett kortare stopp i trafik på Roslagsbanan mellan Stockholm Ö och Roslags Näsby/Näsbypark mellan ca 14:40-17:10. Jag var framme i Östra station 16:05 för jag hade ingenting bättre för mig hemma och ville kolla läget på ersättningen. Visst fanns det folk där vid det nya hållplatsläget ute på Valhallavägen. Kom det några bussar? Nja...16:18 dök denna Söderhallare upp efter ha kört in till terminalen och angjort gamla hållplatsen. Sen gick det ingenting förran 16:47 när Hornsbergs flex 5138 kom och drog iväg till Roslags Näsby. Men visst, jag har full förståelse att det blev så få bussar, det är ju måndag dagen efter och det betyder att ett stort antal har just veckovilan under söndagen och därför kunde ej hoppa in.

När det gäller hållplatsen på Valhällavägen hoppas jag verkligen att SL flyttar tillbaka 4an (mfl) tillbaka till terminalen, bl.a. för att:
*Folk springer amok på Valhällavägen och håller sig sällan kvar på trottoaren (visst, det var samma sak när bussen stannade inne i terminalen men där har du iaf inte massa bilar). Så nu har man flyttat några räcke hit men håller folk på rätta sida? Nä...låt bilden svara.
*Trafiksignalen precis efter hållplatsen tar tid och ofta stannar föraren så långt fram så möjligt för att det finns en till 4an (eller 72an) bakom och då tror signalen att bussen vill köra. Till slut får man stå och vänta i evigheter innan man kör iväg. Är man inne i terminalen så är det bara köra iväg tills korsningen Odengatan/utfart terminalen.

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 16 november 2008, 01:08:14 AM
Men visst, jag har full förståelse att det blev så få bussar, det är ju måndag dagen efter och det betyder att ett stort antal har just veckovilan under söndagen och därför kunde ej hoppa in.


Hur menar du nu?

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 16 november 2008, 13:42:28 PM
Hur menar du nu?

Förare får väl inte hoppa in (även om de nu vill) och köra ersättning om det är under deras vecko-/nattvila?

Måns Johannesson

Citat från: Yujin Zhang skrivet 16 november 2008, 14:41:02 PM
Förare får väl inte hoppa in (även om de nu vill) och köra ersättning om det är under deras vecko-/nattvila?

Nej, knappast. Kravet på 36 timmars sammanhängande veckovila (varav 12 timmar kan infalla utanför perioden) finns i arbetstidslagen och är inte dispositiv (dvs kan inte förhandlas bort i kollektivavtalet). Och med de EU regler som kom för något/några år sedan har det nog blivit svårt att förhandla bort dygns(natt)vilan också (fast de varierar lite i olika branscher hur man tolkat/implementerat dessa regler).

/Måns

Fredde

Det finns väl ingen som ringer hem till anställda och frågar om de kan köra? Speciellt inte på en Söndag... Innan man är ombytt och på garaget kan ju trafiken vara igång igen.


Yujin Zhang

Citat från: Fredde_J skrivet 16 november 2008, 14:55:10 PM
Det finns väl ingen som ringer hem till anställda och frågar om de kan köra? Speciellt inte på en Söndag... Innan man är ombytt och på garaget kan ju trafiken vara igång igen.

Kanske inte på hemtelefonen, men via mobilen, det händer varje dag, senast under veckan åkte jag med en som blev uppringd tidigare under veckan med frågan om denne kunde gästa på 2an. Ett annat exempel är den sk Djurgårdsgruppen, där är det bara mobil (o hemtelefon) som gäller. Men däremot håller jag med att de måste först och främst bedöma hur lång tid stoppet kommer vara för att veta om (och om ja, hur stor omfattning) ersättningstrafik verkligen behövs.

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 16 november 2008, 14:41:02 PM
Förare får väl inte hoppa in (även om de nu vill) och köra ersättning om det är under deras vecko-/nattvila?

Men har alla sin veckovila just på söndagar? Om man jobbar måndag-fredag så lär man ju ha haft 36 timmars vila från fredag kväll till söndag morgon.

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 16 november 2008, 15:11:44 PM
Men har alla sin veckovila just på söndagar? Om man jobbar måndag-fredag så lär man ju ha haft 36 timmars vila från fredag kväll till söndag morgon.

Jo visst om man ser det så, men, med risk på att trampa på okända marker, tänk om arbetsgivaren har lagd så att veckovilan slutar först vid tiden när personen börjar måndag morgon? Nu vet jag inte ens om man får/kan ens göra så, så jag tror inte jag ska gräva hålet djupare. ::)

Måns Johannesson

Citat från: Yujin Zhang skrivet 16 november 2008, 15:16:30 PM
Jo visst om man ser det så, men, med risk på att trampa på okända marker, tänk om arbetsgivaren har lagd så att veckovilan slutar först vid tiden när personen börjar måndag morgon? Nu vet jag inte ens om man får/kan ens göra så, så jag tror inte jag ska gräva hålet djupare. ::)

Om man har en längre ledighet (dvs mer än 36 timmar) definerar inte arbetsgivaren på något sätt när under denna ledighet veckovilan inträffar. Dvs. har man jobbat till 20:00 på fredag kväll har man fått sin veckovila 08:00 på söndag morgon.

/Måns