Långsam Internet-uppkoppling

Startat av RoTe, 25 december 2009, 15:07:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Tyvärr har jag inte kapacitet nog att se bilder på 800kb stycket. Går lika bra att visa bilder som är 800x600 och under 100kb stora.

Ulf Rådeström

Citat från: RoTe skrivet 25 december 2009, 15:07:44 PM
Tyvärr har jag inte kapacitet nog att se bilder på 800kb stycket. Går lika bra att visa bilder som är 800x600 och under 100kb stora.

Nej, det går lika bra för dig att följa med oss andra i utvecklingen - tråkigaste som finns att anpassa allt åt de som ligger hopplöst efter....

För övrigt ett mkt trevligt reportage med trevliga och lätt-tittade bilder  :)

RoTe

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 december 2009, 16:21:18 PM
Nej, det går lika bra för dig att följa med oss andra i utvecklingen - tråkigaste som finns att anpassa allt åt de som ligger hopplöst efter....

För övrigt ett mkt trevligt reportage med trevliga och lätt-tittade bilder  :)

Tråkigt att behöva flytta bara för att titta på bussar på internet...  >:(

Björn Ax

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 december 2009, 16:21:18 PM
Nej, det går lika bra för dig att följa med oss andra i utvecklingen - tråkigaste som finns att anpassa allt åt de som ligger hopplöst efter....

Förlåt om jag går OffT men dessa kommentarer är så otroligt tråkiga att läsa. Hur vet du om RoTe kanske har långsamt internet och kanske inte kan få snabbare?? Tyvärr har jag sett dessa kommentarer från Ulf några gånger nu.

Det borde du veta Ulf att anpassa sig måste man göra. Du som har egen hemsida. Du gör väl inte en hemsida som bara fungerar i 1 sorts webbläsare bara för att du inte orkar anpassa dig till dom som har nåt annat??

Än en gång förlåt för OffT.

OnT: Fina bilder från ett fint land. :)

yngrot

Håller med Björn till fullo alla bor inte vid 08.byn och kan få supersnabbt internet. Själv sitter jag i husvagnen nu och där är det mobila verkligen dålig täckning men det går ändå...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Citat från: RoTe skrivet 25 december 2009, 16:29:53 PM
Tråkigt att behöva flytta bara för att titta på bussar på internet...  >:(

testat mobilt bredband?  Något att fundera på kanske
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Måste nog sälla mej till skaran här som tycker att man inte ska anpassa ser till de som inte vill/kan få bättre uppkoppling.
Det brukar ju faktiskt gå skapligt bra att se skapligt tunga bilder med dålig uppkoppling också. Detta efter att ha genomlevt diverse dåliga hoteluppkopplingar, bl.a. utomlands.
Att ha hyfsat bra dator, med uppdaterat operativsystem, är oftast mycket viktigare.
Tyvärr är de ju så att om man hela tiden anpassar till sämsta läge, så driver man inte utvecklingen framåt. Dessutom är ju inte kostnaderna längre speciellt stora vare sig för bra datorer eller olika snabba bredband.
;-)

Björn Ax

Citat från: Leif D skrivet 25 december 2009, 22:07:16 PM
Måste nog sälla mej till skaran här som tycker att man inte ska anpassa ser till de som inte vill/kan få bättre uppkoppling.
Det brukar ju faktiskt gå skapligt bra att se skapligt tunga bilder med dålig uppkoppling också. Detta efter att ha genomlevt diverse dåliga hoteluppkopplingar, bl.a. utomlands.
Att ha hyfsat bra dator, med uppdaterat operativsystem, är oftast mycket viktigare.
Tyvärr är de ju så att om man hela tiden anpassar till sämsta läge, så driver man inte utvecklingen framåt. Dessutom är ju inte kostnaderna längre speciellt stora vare sig för bra datorer eller olika snabba bredband.

Nja där håller jag inte med dig. Har du dålig uppkoppling spelar det ingen som helst roll hur snabb dator du har. Bilden laddas lika långsamt för det.
Visst ska man föra utvecklingen framåt men man får inte glömma dom som faktiskt inte kan få bättre.
Innan den snabba uppkopplingen har blivit mer utbredd så måste man faktiskt tänka på dom också som bor på sådana ställen som inte har lyxen med snabbt bredband.

kostnaden har inget att göra med hur snabbt bredband vissa kan få.
Kan bara ta mina svärföräldrar som exempel. Dom bor långt ute i skogen och kan inte få något bredband alls.
Det enda dom kan få är väldigt svag signal på mobilt bredband.

Visst dom är i minoritet och självklart kommer dom nångång i framtiden fasas ut om bredbands-utvecklingen inte går framåt men i nuet så får man faktiskt tänka lite.

jocke

Jag är delad i frågan.

Alla som bor typ inom en 2mils radie från en något så när normal stad kan idag få iaf 1-2Mbit/sekund ner. Detta räcker gott o väl till att titta på 800kb stora bilder på, de tar alltså ca 2-3 sekunder för att ladda en 1Mb Stor bild.

Jag tycker även de är synd att saker anpassas bakåt pga alla inte "bytt" upp sig.

Det kanske är så att de är straffat man bör ta så man rör på sig framåt. Och de ytterst FÅ antal personer som inte kan få 1-2Mbit/sekun i dagsläget. Ja tyvärr, ni är helt enkelt körda
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoTe

Citat från: Bussmicke skrivet 25 december 2009, 19:02:08 PM
testat mobilt bredband?  Något att fundera på kanske

Vad tror du jag använder? Jag kan bara få 0,25Mbit ADSL eller 3G internet (UTAN TURBO).

JDS

Jag ser ingen som helst skillnad i kvalitet mellan en bild på 1 MB och en på 100 kB, och då har jag ändå en rätt bra maskin (och bra uppkoppling också för den delen). Så länge man inte är värsta stjärnfotografen är det bara slöseri med resurser att lägga upp bilder som är större än typ 300 kB.

Simon Bertilsson

Det räcker gott med 800x600 i storlek, och då landar bildstorlekerna på ca 100-200 kB. Dessutom får bilderna plats på skärmen utan att man ska behöva scrolla.
Hur svårt kan det vara?!

//Hasse som sitter på 24 MBit, men tycker att det räcker gott med 800x600.

groenis

Efter att läst igenom inläggen så konstaterar jag att många tydligen har relativt snabb lina
Men glöm aldrig bort att 40% av vår befolkning kommer upp i de hastigheterna på grund av att
många operatörer inte bryr sig,
Hur många av de som drabbades av stormen Gudrun har fått fast telefoni i dag?
Det "stora F.d verket" som hade monopol på ledningarna där andra operatörer får hyra in sig för dyra pengar de blev ställda när "verket" inte ville reparera utan ansåg att de kunde klara sig med mobila enheter.
Det stora problemet med mobila enheter är täckningen De lite äldre läsarna kanske kommer ihåg
hur Far eller Mor i huset fick försöka rikta in sprötantennen till tv på samma sätt är det än i dag för många med mobil uppkoppling.
Skulle jag skicka ut hälften av er i skogen så skulle många springa runt som yra höns för att hitta en kopplingspunkt.
RoTe gör nog så gott han kan när det gäller att vara uppdaterad teknikmässigt,
Det ända han ville få fram var att de som skickar bilder om det går komprimera dem för alla datorer

Kan öppna text eller bild som är komprimerad.

Därmed anser jag ämnet avslutat.

/Lennart

Martin Maltkvist

Tågersättning med en Sprinter må funka men man lär knappast få annat än rullstolsjouren. Må så vara att linan känns seg men för den skull ska andra inte i onödan behöva dras med en lägre standard. Två hälfter är bättre än en halva - Hellre slö visning och ett fungerande internet än en snabb dator utan någon som helst nätverksuppkoppling.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

JDS

#14
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 december 2009, 03:07:33 AM
Må så vara att linan känns seg men för den skull ska andra inte i onödan behöva dras med en lägre standard.

Men det blir inte lägre standard av att man komprimerar en bild från 800 kB till 150, åtminstone så länge det inte är värsta superbilden vi snackar om. Jag börjar ana vart det här lutar: har man investerat dyrt i en fin kamera så vill man kanske gärna intala sig själv att bildkvaliteten sitter i filformatet...

PS: Det är inte riktigt schysst att bre ut sig mer än nödvändigt heller. Dubbelt så stora filer innebär dubbelt så stor datatrafik och därmed större nätkostnader, dubbelt så stort kapacitetsbehov hos bildlagringscenter etc, mer utrustning som så småningom ska skrotas och förgiftar foster i Bangladesh, osv osv. Ha inte dåligt samvete för min skull, jag bara berättar!