Trollhättan, gammalt bussgarage

Startat av niklas10, 15 november 2019, 08:55:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

niklas10

Hej!
Jag söker information och bilder om ett gammalt bussgarage i Trollhättan. Detta ska ha legat precis norr om järnvägen och precis nordväst om Skrällebergsvägen. Jag tror det har legat där på 1950-och 60-talet. Möjligen även senare än så.
Är det någon som har information och eventuellt bilder om detta så vore jag tacksam för hjälp.

/Niklas Nord
Konsult på Sweco

S Svensson

Jag vet inte men vill ge tips på att titta i Sveriges Bebyggelse som kom ut i början av 80 talet med många delar. Finns på biblioteket och brukar inte lånas ut. Titta på plats.
Det kan vara mycket att titta på och det brukar vara någon på plats som vet.
Trollhättan har haft flera företag.
SJ Biltrafik
Albinsson >GDG
Hallberg
även LB körde en tid på Trollhättan.
Platsen låter på mig som det Nobina använder. Du söker i närheten eller är det fd TT ?

Harald Nordius

Man kan på flygfoto från 1960 se något som kan vara ett bussgarage mellan begravningsplatsen och Nossebrobanan.
https://kartbild.com/#18/58.28546/12.30339/0x4
Någonting ser ut att finnas där även på flygfoto från 1974.

niklas10

Precis, jag har sett flygfotona från 1960-talet och där ser man en byggnad mellan järnvägen och kyrkogården. Så det jag undrar är om någon kan bekräfta att det är ett bussgarage och isåfall vilket företag det var?

niklas10

S Svensson- Idag har ju Nobina garage söder om järnvägen. Jag är intresserad av de byggnader man ser på gamla flygfoton som ligger precis norr om järnvägen. De husen jag är intresserad av är idag rivna.
Tack för boktipset :)

S Svensson

Om det är den byggnad som är vit på bilden så undrar jag om det kan vara en byggnad som SJ använt som garage. Jag brukar inte vara i Trollhättan men om det är i närheten av järnvägen mot Nossebro så  hade SJ ett lokomotorstall i närheten. Jag tror mycket väl att det kan ha varit SJ Bussgarage . SJ byggde ju garage för sina personbilar som banavdelningen hade. Dessa flyttades senare till Öxnered. På bilden står garaget på SJ mark som troligen var övertagna med VGJ/TNJ. Jag är något okunnig om vem som ägde marken före VGJ övertagande.
Det kan röra sig om garage för SJ Bussar som var placerade i Trollhättan. Dessa gick till Uddevalla. Rent organisatoriskt så hörde förarna till järnvägsstationen om jag är rätt underrättade(alltså  i början av 50-talet). Var tjänstemannaanställda vilket inte var så vanligt då.

Harald Nordius

Byggnaden det frågas om låg inte på järnvägens mark. Det framgår av expropriationskartan för TNJ. Man kan också se på äldre kartor över Trollhättan att det var en egen fastighet. På en karta från 1966 har den beteckningen 1456. Kanske ett stadsägonummer. SJ lokomotorstall låg i andra änden av bangården.

S Svensson

Tack Harald !

Jag läste vad Du skrivit. Jag tittade på Bygdeband men hittar inget. I princip borde det finnas någon uppgift i Svensk Bebyggelse.
Det är inte säkert att det är garage för fordon heller.Kan vara en industri av äldre modell. Det är svårt att se med enbart ett flygfoto.
Jag har inte heller någon uppgift om verksamhet. I Trollhättan fanns det ett bussbolag som hette Albinsson. Såldes till GDG ca 1952. LB hade linjen Trollhättan-Grästorp. Genom att inte få övertaga Albinsson så bleknade intresset för busslinje mot Göteborg.LGV (Lidköping-Grästorp-Vara ) fick vara underentreprenör. Lokaltrafiken låg på Hallberg som kommunen köpte och som blev Trollhättans Trafik. Upphandling på gång och TT trafik överläts på Swebus. Trollhätte Trafik överläts delvis på Vänersborgs Linjetrafik som målade 2-3 bussar blå. Sedan körde även Dahlgren som övertogs på 70 talet men de hade troligen garage i Vänersborg.
Titta i Sveriges Bebyggelse eller med uppgift om stadsäga, ring kommunens arkiv.  Jag tycker det ser ut som en byggnad med tillverkning. Kan vara ett lastbilsåkeri också. Meddela oss resultatet här.   

niklas10

#8
Hej och tack för svar. det är byggnaden i den röda cirkeln som är intressant. Så att vi pratar om rätt byggnad.

http://www.bilddump.se/bilder/20191121154656-194.71.135.254.png