Vad händer med Arrivas bussar i Norrort?

Startat av elliot, 19 september 2022, 12:06:56 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Tommy E

Citat från: Filip S skrivet 28 september 2022, 20:21:34 PM
7519, 7525, 7530-32, 7534, 7759-60, 7762, 7764-65 och 7767 sålda till Busmarket

Flera av dessa stod på Hölöskroten när jag tittade förbi där i veckan.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

buskörare

7184 såg jag igår på 601, om jag inte minns helt fel.

buskörare

Har bestämt för mig att det var 8747 och en till som var med i en incident förra veckan eller så och blev så pass skadade att de inte kommer lagas.

buskörare

Enligt rykten från flera håll, har Keolis köpt 198 bussar av VR. Scanior. Eftersom norrort inte har 190 Scanior, så inbegriper det troligen bussar från Råsta med. Vilket ju inte låter osannolikt eftersom norrorts MAN ska gå till Råsta, Lunda och Ekerö.
Keolis köper dom för att uppgradera till Euro6 och klara det kravet.

VDL har jag fortfarande inte hört nått om, så skrot är kanske inte uteslutet? Eller har nån sett nån annons på dom?

virtual1

Till vilket avtal då? SSV kan de ju lika gärna vara på väg att tappa rätt snart, och 190 bussar behövs knappast där. Innerstan Sthlm passar de knappast för. Karlstad har väl inga gamla bussar? Göteborg har man väl bara i princip nya avtal i förutom Hisingen då? Uppland är helt nytt avtal. Dalarna möjligtvis,  men det är inte 190 bussar i behov där heller.

buskörare

Troligen N/V och SSV just för att de inte vet? De har kanske många bussar som är för gamla för att uppgradera och inte vill köpa helt nya till dessa avtal?

Kvarne

Troligen för att ersätta etanolvagnarna i Nyboda och Eriksberg.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Peter Rost

Eller B9S Nacka/Värmdö, och Eriksberg.

//Peter

Bussmicke

Det här var mycket intressant.
Varför köper man så många bussar till de avtalen om man inte vet hur länge man kommer få köra där?
Vi får se vad som stämmer.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Som sagt, det är Euro6-krav i stan och dessa bussar ska uppgraderas till det. Så det är egentligen inte alls konstigt.

virtual1

Men 47-vagnarna (och även 39)  och de B9S som är kvar är inte 198 st. Resten måste väl ändå vara uppgraderade till Euro 6 eller?


homer

Keolis har även köpt VDL bussarna samt några Volvo kortvagnar, kommer ersätta bussar i Nyboda, Eriksberg och Björknäs, men många ska också bara användas för Reservdelar då det är brist på mycket delar till många bussar

buskörare


Bussmicke

Citat från: homer skrivet 27 oktober 2022, 19:10:13 PM
Keolis har även köpt VDL bussarna samt några Volvo kortvagnar, kommer ersätta bussar i Nyboda, Eriksberg och Björknäs, men många ska också bara användas för Reservdelar då det är brist på mycket delar till många bussar
Wow så kul, 2023 blir ett spännande år men Hur vet du allt detta?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.