Hur mycket kostar det att köra buss?

Startat av Axel L, 14 mars 2022, 12:17:36 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Axel L

Hej

De flesta av oss vet redan att det finns vissa kostnader förknippade med att köra buss. Inom dessa kostnader ingår allt från löner till föraren, underhåll och övriga kostnader relaterade till att få fordonet i rullning.

Utifrån detta undrar jag hur mycket det brukar kosta att köra stads resp. regionbuss per fordonskilometer? Utöver detta skulle de även vara intresserad av kostnaden per fordonskilometer för lokaltåg/regionaltåg/spårvagn om någon råkar ha expertkunskaper inom detta område.

Hälsningar
Axel L

S Svensson

Jag tror Du missuppfattat en del. Det är inte så enkelt att man kan göra en divisionskalkyl. Dvs dividera kostnader och annat med kilometer bussen går. Det är till och med så att slitage och lite sådant inte är kilometerberoende. Läs gärna en lärobok i ekonomi.
Sysslar Du med bostäder ? Har Du varit med och hyresförhandlat ? När man tittar på en kalkyl, bostäder,fordon, produktion av varor upptäcker man ganska snart att andra,gärna vissa politiker,journalister mm tittar på mätetal och enheter som fås via division.

Ett exempel från kategori journalister som läst inte läst NaTe matte. Du har två punkter med kostnader på en tidsaxel. Drag en rät linje. Så får du en funktion om något slag där den ena variabeln är tiden. Titta längre fram i tiden och man kan då få en punkt där det krävs mycket personal till något. Inget säger i denna funktion att det rationaliseras också. I ett gammat exempel från matte i realexamensprov (Ekström&Öije) finns exempel som det skall räknas ut. En person gräver ett två meters dike och det tar (låt oss säga) tre timmar. Om det är 10 personer som gräver-hur lång tid tar det då ? Detta är ett resultat som fås genom division. Men 10 personer får inte plats att arbeta i detta dike.

Maven

För något decennium sedan kommer jag ihåg att det kostade 13-15 kr/km att abonnera en turistbuss. Det var då en längre dagstur att slå ut förarens timkostnad på, och ingen övernattning. Det kostar säkert lite mer nu.


Annars är ju kostnadskalkyler en hel vetenskap som de stora entreprenörsbolagen lägger miljonbelopp på att ta fram vid upphandling.
Det man i alla fall kan säga generellt är att när hastigheterna är lägre, som i stadstrafik och förortstrafik, så är det timkostnaden för förare som är dominerande, inte rullkostnaden.


Ett annat roligt exempel: En golvläggare lägger parkettgolv i en 1 m² garderob på en halvtimme. Hur lång tid tar det för 20 golvläggare att lägga samma golv?  ;D

Bältes-Assar

Man måste väl inte ha läst nån gymnasiematte över huvud taget för att inse att vissa kostnader är fasta och andra beror på hur mycket man kör med bilen. Avskrivningar, lokalkostnader, bilskatt och försäkringspremier är nästan samma oavsett hur mycket man kör. Bränslekostnad, underhålls- och skadekostnader är däremot hyfsat proportionella mot antalet kilometer. Sen finns det skillnader beroende på typ av trafik men det har ju Axel L som frågade om det här uppenbarligen redan insett!

Förarkostnaden vet jag inte om den ingår i frågan, den är nog lite svår eftersom det antagligen går bort ganska mycket arbetstid på att stå vid ändhållplatser och sånt i vissa trafikkontrakt medan andra är mycket mer effektiva (ni som är matteexperter skulle väl kalla det "svagt samband") men om man accepterar att den varierar ganska mycket kring medelvärdet så kan man lite sådär på ett ungefär slå ut den också på kilometerbas.



Lars-Håkan_E

Försäkringspremien är delvis km beroende.

Sedan har man i många avtal en fast fordonskostnad och sedan en kostnad per km/tidtabellskm/tidtabellstid beroende på avtal.


Bältes-Assar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 mars 2022, 08:43:03 AM
Försäkringspremien är delvis km beroende.

Jo jag inser det. Hur mycket den förändras om man t.ex använder bussen som stadsbuss på heldagsturer i stället för ren skoltrafik har jag dock ingen koll på!

Även värdeminskningen (eller kostnaderna för att köpa nya bussar) påverkas ju om man sliter ut bussarna i förtid. Dock har väl dom flesta huvudmännen numera åldersgränser som strular till det där.

Axel L

Den kostnad jag är främst intresserad av är en genomsnittlig kostnad för en tidsperiod som motsvarar livscykeln för en buss (ungefär 10 år) för att få bort vissa tidsmässiga variationer.

Hälsningar
Axel L