Silverdals kapell

Startat av toddetoddelito, 27 januari 2022, 09:45:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

toddetoddelito

Det här kanske är en språklig petitess, men tänkte på att "Silverdals kapell", som ju hållplatsen heter, inte finns. Kapellet som ligger närmast heter Silverdalskapellet, och så finns Garnisonskapellet lite längre bort men ändå på Silverdals griftegård. Däremot finns inget kapell med namnet "Silverdals kapell" som hållplatsen heter, och känner att det ändå finns en viss innebördsskillnad. Hur kommer det sig att hållplatsen fick sitt namn?

(Velade mellan huruvida detta skulle läggas under "Ordet är fritt" eller "Busstrafik", men om det hamnat fel är det givetvis bara att flytta :D)

F.Å

Tidigare hette hållplatsen Silverdal/Tegelhagen, men jag tror att det ändrades när det började byggas bostäder i området som numera kallas Silverdal där tidigare bara enstaka kontorshus och restaurangen Lillstugan (med "egen" hållplats) fanns. Vem som ändrade och varför blir kanske svårt att få svar på...

toddetoddelito

Intressant, det borde väl vara runt 1990-talet som namnbytet skedde då?

Hade först en tanke om att det gamla Garnisonskapellet kunde hetat Silverdals kapell innan Silverdalskapellet byggdes på 1960-talet (alternativt att det i brist på andra namn fick bli Silverdals kapell när hållplatsen anlades), men då kan jag stryka den teorin (som iochförsig saknade belägg, så det var lika bra då ;D).

JAB

Ett kapell / flera kapell, så länge det är obestämd form så täcker hållplatsnamnet båda kapellen.

F.Å

Nej namnändringen skedde på denna sida millenieskiftet. Gissar runt 2005. Någon med bättre minne kan säkert snoka reda på när dåvarande linje 607 leddes om att trafikera Silverdalsområdet. Bör ha varit i samma veva namnbytet skedde.

Kuriosa: ungefär där rondellen ligger idag fanns tidigare en vändslinga för linje 603 som i lågtrafik dagtid gick mellan Silverdal och Oddegatan(?) i Kista. Den kunde man nyttja om man ville sitta ifred på kvällarna när man körde 523 och hade ca 20 minuters reglertid i Helenelund.

Buzzlover

2005 kan mycket väl stämma, har själv sätt Silverdal/Tegelhagen i en tidtabell från tidigt 2000-tal
Utrop för hpl "Lillstugan" finns även inuti Buss-PC:n om man letar tillräckligt djupt, 2004 kom väl Buss-PC:n och då är det ju rimligt att 2005 var sista året.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

BSB101

Kan det vara så enkelt som att Silverdals kapell är det som används som namn av folk mest? Rent spontant känns det som det är få som kallar det Silverdalskapellet.