Allmänna bussforum > Busstrafik

Certifiering av bussförare

<< < (2/4) > >>

Bältes-Assar:
Nej, det gamla ”svenska” YKB:t (före 2010) krävdes ju bara för att köra längre linjer än 50 km. och dessutom slapp man om man först körde korta linjer i ett år. Så det påverkade knappt lokaltrafiken över huvud taget.

Det ”nya” YKB:t är ju gemensamt för hela EU och enligt EU infördes det för att förbättra trafiksäkerheten och förarens säkerhet och även för att väcka ungdomars intresse för yrket.

pegee:
Västtrafik hade för ett par år sedan kravet på förarcertifiering.
Men så togs kravet bort för att denna certifiering ansågs
inte fylla sitt syfte. Den information man fick var att den
skulle utformas på ett annat (och bättre) sätt. Men det var
två-tre år sedan och sen dess är det tyst på den fronten.

John W:

--- Citat från: Bältes-Assar skrivet 23 januari 2022, 18:07:28 PM ---Frågar ni mig så är sån här ”certifiering” en slags ordervägran från länstrafiken som inte vill acceptera politiska beslut. Jag menar, har det bestämts att trafiken ska upphandlas av entreprenörer så har man som trafikmyndighet inte rätten att som arbetsgivare leda och fördela arbetet. Då ska man inte lägga sig i det utan det är upp till entreprenören att avgöra vem som är kvalificerad för jobbet.

--- Slut citat ---

Dumheter! En förare som av någon anledning mister sitt certifikat får naturligtvis köra i annan trafik om arbetsgivaren har sådan. Men utan certifikat har man som beställare mycket liten påverkan. Jag ser det inte som något konstigt alls, det borde innebära en höjning av statusen i yrket dessutom.

Bältes-Assar:
Oj, här var det hårda ord! Jag tycker snarare det låter som en ganska fånig förhoppning att föraryrket skulle få högre status bara för att man har nån mysko ”badge” på sig. Inget man precis skryter om för att få tjejer. (Det ska räcka med att säga att man har busskörkort, haha!)

I ett beställar- och utförar-system ska beställaren inte ha någonting att göra med vilka personer entreprenören anlitar som förare, det är inte deras bisnis helt enkelt. Alla krav som den där certifieringen handlar om kan du ställa ändå i avtalet. Litar man inte på entreprenören så ska man inte upphandla tjänsten!

Lars-Håkan_E:
Den här möjligheten att avgöra vilka som får köra bussarna har man på flertal håll redan i skolavtalen, först måste förarna ha ett rent belastningsregister (kollas genom utdrag som är samma som för skolpersonal) dessutom finns det ofta en klausul om att beställaren kan inge veto mot förare som man anser är olämplig.

Det senare kan bli lite spännande som arbetsgivare.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion