Författare Ämne: Linjebuss och Connex Östgötabussar del 4 (1810-1815)  (läst 663 gånger)

Utloggad Ebermark

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 405
Linjebuss och Connex Östgötabussar del 4 (1810-1815)
« skrivet: 12 januari 2022, 14:31:53 PM »
Fortsätter bildserien med ännu fler Volvo B10M ledbussar med Säfflekaross. Denna gång med sex bussar som levererades till Norrköpings Lokaltrafik i början på 1987. Bussarna fick där nummer 6261-6266 för att när Näckrosbuss tog över 1994 bli omnumrerade till 6640-6645. Hos Linjebuss fick bussarna nummer 1810-1815 där 6640 blev 1815 och 6641-6645 blev 1810-1814, alltså inte i samma nummerföljd.

Bussarna reviderades 1995-1996 hos Näckrosbuss och vagnarna 1810-1814 byggdes då om från dörrställning 2-2-1 till 1-1-1 (1815 hade redan 1-1-1 från leverans) vilket man tydligt kan se på sidofönstrens storlek.

1811-1814 var alla pigga och trevliga att köra. 1815 däremot var en seg och trög buss. 1810 gick i Motala hos Linjebuss så den har jag aldrig kört.

Först ut 1810 fotad vid Fjärrbussterminalen i Linköping i maj 2003:


1811 i Sturefors i mars 2002


1812 i Gistad i april 2002

Akterbild på 1812 i Ljungsbro oktober 2001


1813 på landsbygden utanför Linköping oktober 2001


1814 i Jägarvallen Linköping i oktober 2002


1815, den enda bussen med ursprunglig dörrställning 1-1-1 i Brokind april 2002




Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6179
SV: Linjebuss och Connex Östgötabussar del 4 (1810-1815)
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2022, 14:52:58 PM »
Trevliga bilder. Vad var syftet med ombygganden? Fler stolar?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad Ebermark

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 405
SV: Linjebuss och Connex Östgötabussar del 4 (1810-1815)
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2022, 15:12:25 PM »
Östgötatrafiken hade som krav i upphandlingarna 1995 och 1998 att bussarna skulle revideras efter nio år och då fick de rulla i ytterligare nio år. Det som gjordes var att inredning fräschades upp inklusive att stolsavståndet utökades och de bussar som hade stolar med låga stolsryggar fick nya stolar med höga ryggar, AC och fullmatrisskyltar monterades samt att motorn renoverades. På just dessa bussar ändrades ju även dörrställning på de med 2-2-1, men om det var ett krav vet jag inte.

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6179
SV: Linjebuss och Connex Östgötabussar del 4 (1810-1815)
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2022, 15:55:13 PM »
Ja det var just ändringen av dörrarna som jag undrade över. Känns utan att veta detaljerna som en ganska dyr ombyggnad i förhållande till att man får en plats till eller så.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad igel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 933
SV: Linjebuss och Connex Östgötabussar del 4 (1810-1815)
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2022, 16:45:16 PM »
Verkar som om den som designade topptavlorna hade bestämt sig för nått i stil med #att det var mycket viktigt för igenkänningsfaktorn för resenärerna att alla topptavlor var identiskt utformade#, och sedan utgick man ifrån värsta scenariet med fyra linjer som trafikerar hållplatsen med ett destinationsnamn i stil med "Korpilombolo järnvägsstation via Nattavaara station". ;D

Utloggad riiga

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 179
SV: Linjebuss och Connex Östgötabussar del 4 (1810-1815)
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2022, 21:18:41 PM »
Tack för alla fina bilder! Med 513 närbesläktade linjerna 515 och 509 åkte jag i ett antal år nästan varje dag om jag inte missminner mig. Saknar de gamla ledbussarna med Säfflekaross, mysiga att åka i.