Allmänna bussforum > Bussnack

Norrlandskusten och Kustbussen

(1/2) > >>

Jan:
Har man börjat föra disktioner om hur nästa generationsbussar ska se ut på dessa linjer? Är godsledvagnarna ett alternativ då dubbeldäckerna har problem vid kraftiga vindar? Blir det minskat utbud då Botniabanan kommer igång?

Jan:
Precis, rikstrafiken är ju inte några muntergökar, eller ska man säga risktrafiken enligt min mening så sköter en dagisgrupp den upphandlingen lika bra

Ersa:
Godset från Umeå kan med fördel gott köras på linje 10, 11, 12, 21 och andra lokallinjer. Men då måste dessa linjer börja köras med fler godsbussar än idag. Dessutom blir det ju mer omlastning... men långväga bussgods skulle ju kunna skickas med tågen på Botniabanan... iaf i teorin.

Linje 100 mellan Umeå och Sundsvall lär nog försvinna då Botniabanan satts i trafik, och tills dess lär Veolia få köra klart. Lär väl knappast bli nåt nytt anbud på den sträckan innan nedläggning. Undrar i vilket vilket skick kustbussarna är då avtalet är slut. Här snackar vi ju lite fler mil/dygn än Norrtäljes Vegor...

Bussmicke:
När är det tänkt järnvägen skall starta upp?

Jan:
De lokalbussarna som du hänvisar till är fulla av gods skulle tro att de kommer vara kvar även efter Botniabanan öppnat. Detta gäller SuV-Uå. Nordbotniabanan tror jag inte kommer igång på 20 år och kommer då linje 100 trafikera Uå-Had?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion