Dagens press om bussbranschen

Startat av Lars Ödlund, 02 april 2008, 09:22:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Cero


yngrot

Jo det kan jag förstå att de är missnöjda för ingen vill ju sluta på annat ställe än där man började. Långa arbetstider blir ju ännu värre. Man får ju inte mycket fritid över....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Brollan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 april 2008, 09:22:08 AM

Västerbotten
http://www.expressen.se/resor/1.1105661/slutet-for-kylig-vantan

Intressant att se att Expressen tror att Umeå ligger i Göteborg, med tanke på bussen på bilden (GS 818) ???
Hade de ingen Umeå-bild??

Johan Hansson

Citat från: Mats B skrivet 02 april 2008, 17:07:31 PM
Intressant att se att Expressen tror att Umeå ligger i Göteborg, med tanke på bussen på bilden (GS 818) ???
Hade de ingen Umeå-bild??

Okej han kanske inte kan geografin
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Cero

Citat från: yngrot skrivet 02 april 2008, 17:00:08 PM
Jo det kan jag förstå att de är missnöjda för ingen vill ju sluta på annat ställe än där man började. Långa arbetstider blir ju ännu värre. Man får ju inte mycket fritid över....

Ja det där känns lite grinigt. Jag kan iofs förstå att bolaget inte vill betala i onödan men man måste ju ge medarbetarna en rimlig chans att utnyttja sin fritid också. Kan inte vara roligt att åka runt halva stan bara för att hämta sin bil. Även om reglerna ger bussbolaget rätt i det här läget skulle man ju åtminstone kunna gå halva vägen var.

Magnus_J

Citat från: Cero skrivet 02 april 2008, 17:16:28 PM
Ja det där känns lite grinigt. Jag kan iofs förstå att bolaget inte vill betala i onödan men man måste ju ge medarbetarna en rimlig chans att utnyttja sin fritid också. Kan inte vara roligt att åka runt halva stan bara för att hämta sin bil. Även om reglerna ger bussbolaget rätt i det här läget skulle man ju åtminstone kunna gå halva vägen var.

är väl samma i täby också vad jag förstått att man man börja i danderyd och sluta i garaget.
vi på Råsta har ju förmånen (än så länge) att börja o sluta på garaget.

Ersa

Citat från: Mats B skrivet 02 april 2008, 17:07:31 PM
Intressant att se att Expressen tror att Umeå ligger i Göteborg, med tanke på bussen på bilden (GS 818) ???
Hade de ingen Umeå-bild??

Speciellt när de samtidigt skryter om sina lokala avdelningar. T.ex:
http://umea.expressen.se/

Fredde

Slutar man inte där man börjar får man väl göra uppror. Så gott om busschaffisar finns det ju inte. ::)

Inte en chans att jag skulle accepterat att sluta i Slussen, när min bil står ute på Värmdö.


Nico


Gäller väl att försöka att hitta den s.k. gyllene medelvägen. Kruxet är att den skiljer sig från fall till fall och det som fungerar bra på ett ställe kanske fungerar mindre bra på ett annat osv. Visst är det trevligt att alltid börja och sluta på garaget, men enbart sådant innebär i gengäld en ökad belastning på driften som ofta får en ökad hantering, bl.a. i form av t.ex. vagnbyten/vagnuttag, avprickningar etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

michael k

aldrig att jag skulle jobba på ett ställe där man inte får betalt för restiden till garaget

själv har jag ju betalt för att ta mig från kinna till malmö osv
det händer ju att körningar slutar lita var stans
själv hade jag en tomkörning från kinna till trondheim betalt naturligtvis
just nu sitter jag och hänger på ett hotel i spanien och väntar på att min buss ska bli lagad
naturligtvis med betalning
varför går folk med på alla galenskaper?

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 april 2008, 13:56:25 PM
Nu var det ju inte tomkörningar det var fråga om.

Utan avlösningar ute på stan där man med kollektiva färdmedel ska ta sig tillbaka till utgångspunkten (om man behöver det)
Det är ju inte alla som har fördelar av avlösningsbilar, åker man kollektivt till jobbet kan man ju tjäna en bra stund ibland om man slutar på "rätt" ställe

Vi pratar ju inte heller om att gå på sitt pass i Södertälje och gå av i Norrtälje, utan relativt begränsade sträckor med oftast tät och bra kollektivtrafik. Även i andra branscher, tom kontorsyrken, slutar man ibland arbetsdagen på annan plats än där man började och det är inte alltid bilen kan hänga med överallt. Då får man planera lite i förväg. Sedan kan jag ha förståelse för att det ibland slår extra mot just trafikpersonal då man börjar i svinottan eller slutar väldigt sent vilket gör att det blir bekvämt och ibland kanske nödvändigt med bil vid dessa tider medan det går utmärkt utan mitt på dagen.

Kaxen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 april 2008, 13:56:25 PM
Nu var det ju inte tomkörningar det var fråga om.

Utan avlösningar ute på stan där man med kollektiva färdmedel ska ta sig tillbaka till utgångspunkten (om man behöver det)
Det är ju inte alla som har fördelar av avlösningsbilar, åker man kollektivt till jobbet kan man ju tjäna en bra stund ibland om man slutar på "rätt" ställe

Men man måste väl ändå ha betalt för tiden det tar att åka till depån oavsett hur man åker? ???

Magnus_J

Vi har ju bilavlösningar som fungerar snabbare (än så länge, man vet aldrig)

främst i Spånga på 179.
vallgatan på 509.
även på 504 och 505.
Kanske finns fler alternativ också som jag inte känner till.


avlösningar på 157 och 540 sker på hållplatserna vid garaget.

Nico


Numera har vi ju på Råsta även vissa avlösningar på 505 vid Ulriksdal och på 157[X] i Spånga som går med buss från Råsta och där föraren får förflyttningsersättning. I samband med sommaren kan det kanske bli fler, en möjlighet är t.ex. på 506 i Hallonbergen osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman