Linjebuss och Connex Östgötabussar del 3 (1807-1809)

Startat av Ebermark, 09 januari 2022, 19:14:15 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ebermark

Fortsätter bildserien med bussarna 1807-1809. Dessa tre bussar ingick i en serie av sex stycken Volvo B10M/Säffle ledbussar som levererades till SJ Buss i Östergötland 1986 med nummer 2585-2590. De tre bussar som sedemera hamnade hos Linjebuss var 2587-2588 samt 2590 som 1989 såldes till Linköpings Trafik där de fick nummer 5274-5276. Övriga tre bussar i serien blev kvar hos SJ och sedan Swebus. Alla de sex bussarna i serien fanns kvar hos Connex respektive Swebus i Östergötland fram till juni 2004.

Först ut 1807 (fd SJ 2587 och Lita/Näckrosbuss 5274) fotad mellan Roxtuna och Rystad på Östgötaslätten i juni 2003.


1808 (fd SJ 2588 och Lita/Näckrosbuss 5275) avställd sommaren 2004 efter att den tagits ur trafik.


1809 (fd SJ 2590 och Lita/Näckrosbuss 5276) även denna avställd i väntan på försäljning i Linköping sommaren 2004.


Slänger även med en bonusbild på Swebus 2589 fotad i Norrköping sommaren 2003.



Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Karsten

Stiligt! Jag minns 2585 och 2586 från barndomens somrar i Ödeshögstrakten, visst kan de ha varit stationerade där?

Ebermark

2585-2586 samt 2589 fanns i Mjölby eller Motala mellan åtminstone 1990 och 1998 (sannolikt även tidigare i Mjölby resp Ödeshög under SJ Buss-tiden). Ödeshög var satellitdepå från 1991 och dessa var sannolikt tillfälligt stationerade där vissa perioder. Dessutom körde Motala och Mjölby-depåerna mycket av trafiken till/från Ödeshög under denna period.

Mikael Blom

2585 fanns ca 1990-91 i Jönköping. Åter Motala 1991. Hann köra den några gånger på linje 25/26/27 Bankeryd-Jönköping-Månsarp.

Ebermark

Där ser man. Hade jag ingen aning om. Antar att den gick i ÖT-färger under tiden i Jönköping?

Har ett svagt minne av att någon Jönköpingsvagn i 17-, 18- eller 19-serien (minns inte vilken, möjligen har jag det dokumenterat någonstans...) gick i Motala en kort tid i början av 90-talet. Kan det ha varit samtidigt som 2585 var nere i Jönköping?

Mikael Blom

Ja, den gick i ÖT-färger som jag minns det. JLT hade inga egna färger då. Det var väl från 1993 det började dyka upp bussar med JLT-lack. Har för mig den första jag såg var LB 042 som lånades in några månader av Swebus innan LB tog över en stor del av landsbygdstrafiken runt Jönköping.

Någon buss från Jönköping som var utlånad till Motala kommer jag inte på just nu. Men kan ju varit så att det behövdes en ledbuss i Jönköping och det gjordes ett byte helt enkelt.

Bussmicke

På den tiden hade bussarna snygga färger, idag är det dagisteckning på bussarna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mack

Håller med dig Bussmicke.
Se bara på här i Östersund. När jag växte upp åkte JB omkring med sina lackeringar i vitt, blått och grönt (som flaggan), och sen kom de modernare stadsbussarna som alla blev...blekgula?
Till och med mjölkbilarna förr såg bättre ut. NNP:s färger med vitt i botten, med ljusblå mellandel och mörkblått upptill, med en röd rand runt såg mycket trevligare ut än dagens bilar från Arla vilka bara är helvita med i stort sett bara en logotyp ditklistrad..

Då är faktiskt el-bussarna ett litet välkommet tillskott, då de är både gula och svarta till färgen.

B10M


Bussmicke

Det där svarta med reklamen i Östersund kan man skippa. Tycker inte det ser snyggt ut.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mack

Svarta med reklam..? Menar du när de rullade omkring med en svart front?