2 timmar med Swebus Express 6334

Startat av Hans Fredriksson, 15 oktober 2007, 22:49:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson


Fullastad i Jönköping. Ja, nästan jag ska med också tillsammans med Smålandsbussen som förstärkning


God dragkraft och in i Gränna, Ödeshög och Mjölby


Kommit fram till Lindköping. För mig blir det nu 3 timmars ledighet














jocke

Inte för att jag själv bryr mig. Men akta andra bilden tagen i farten. Brukar bli ett j***a gnäll här om sådana bilder.

Själv tycker jag dom är häftiga. Snygga bilder :D
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Christer K

Hur fungerar det nu med det nya att inte sälja biljetter i bussen?
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christer K skrivet 16 oktober 2007, 06:15:18 AM
Hur fungerar det nu med det nya att inte sälja biljetter i bussen?
/ Christer K

Har Swebus Express slutat sälja biljetter i bussarna? Det framgår inte något om i den senaste turlistan. Däremot kan man inte längre åberopa platsgarantin om man inte bokat minst 24 timmar i förväg. Och så blir det dyrare att köpa på bussen. Men efter vad jag kan läsa ut är det OK att köpa biljett av bussföraren om det finns platser kvar i bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Föraren ringer helt enkelt upp ett "får jag sälja biljettnummer".
Men att sälja biljett till nästa stad går bra utan lov om plats finns.

Walter

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 16 oktober 2007, 09:55:20 AM
Föraren ringer helt enkelt upp ett "får jag sälja biljettnummer".
Men att sälja biljett till nästa stad går bra utan lov om plats finns.

Är det för att man inte oplanerat ska behöva sätta in fler bussar så får man ringa och kolla om det finns plats? Måste bli jobbigt på helgerna framförallt!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 16 oktober 2007, 10:43:12 AM
Är det för att man inte oplanerat ska behöva sätta in fler bussar så får man ringa och kolla om det finns plats? Måste bli jobbigt på helgerna framförallt!

Har inte förarna listor med sig också? Eftersom ingen bokning kan göras senare än 24 timmar före avgång torde det vara ganska ofarligt att ta fram listor på vilka platser som är obokade mellan vilka hållplatser.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2007, 11:17:51 AM
Har inte förarna listor med sig också? Eftersom ingen bokning kan göras senare än 24 timmar före avgång torde det vara ganska ofarligt att ta fram listor på vilka platser som är obokade mellan vilka hållplatser.


Visst har förarna listor men inte tillgång till den uppdaterade "listan". Det tillkommer ett okänt antal resenärer, för föraren, som sålts på de fasta försäljningsställerna utmed linjen fram till resp avgångstid. Det är därför föraren måste ringa och fråga om det går att sälja biljett.

virtual1

Citat

Kommit fram till Lindköping. För mig blir det nu 3 timmars ledighet

Var detta ett ytterst smart sätt att undvika fel svar om man glömt bort om man hamnade
i Lidköping eller i Linköping? ;-)


Staffan Sävenfjord

#9
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 16 oktober 2007, 16:31:02 PM
Visst har förarna listor men inte tillgång till den uppdaterade "listan". Det tillkommer ett okänt antal resenärer, för föraren, som sålts på de fasta försäljningsställerna utmed linjen fram till resp avgångstid. Det är därför föraren måste ringa och fråga om det går att sälja biljett.

Javisstja, de fasta säljställena kan naturligtvis sälja också om det finns platser kvar. Jag antar att de har online-uppkoppling till bokningssystemet. Men det skulle man väl kunna ha på bussarna också.
Den ytterst trevlige killen på Pressbyrån vid Resecentrum i Borås brukar stå och knappa förtvivlat på datorn samtidigt som han ringer Swebus Express för att fråga om något och säljer korv med bröd till en annan kund.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göran Westman

Det där med Lindköping är en mycket vanlig förväxling. En tid på värden arbetade jag i LINköping och ofta fick vi brev till Lindköping och då företaget hade även ett kontor i LIDköping så var det svårt att veta vart brevet hörde. Jag tycker minas att man ett tag skulle sriva Lidköping-Vänern för att kunna särskilja orterna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Göran Westman skrivet 16 oktober 2007, 17:28:07 PM
Det där med Lindköping är en mycket vanlig förväxling. En tid på värden arbetade jag i LINköping och ofta fick vi brev till Lindköping och då företaget hade även ett kontor i LIDköping så var det svårt att veta vart brevet hörde. Jag tycker minas att man ett tag skulle sriva Lidköping-Vänern för att kunna särskilja orterna.

Jo, det har varit mycket trassel med det där. Vid SJ hade vi också problem, trots att Linköping ligger vid en stambana och Lidköping vid en sidobana. Men det hände ofta att folk som skulle till Lidköping fick biljetter till Linköping och vice versa.
Dock gick det inte så illa som vid flyget, där ett gäng japaner som skulle till Lidköpings flygplats Hovby i stället hamnade i Linköping. Flygplatspersonalen var van och satte japanerna i en taxi och mumlade en förklaring på engelska som japanerna dock inte förstod. Taxiföraren körde mot Lidköping och efter tre timmar fick en av japanerna nog och frågade taxiföraren på synnerligen knagglig engelska om det alltid var så långt mellan flygplatsen och city i svenska städer.
För övrigt var det Lidköping vid Vänern som staden en gång försökte få kalla sig och det slog också igenom i t ex vägskyltarna och länstrafikens tidtabeller (förkortat Lidköping v V). Dock fick kommunen inte officiellt byta till detta namn.
Lidköping Västergötland försökte man också med men det var ju lätt att förväxla med Linköping Östergötland.
Inte blir det bättre av att många postnummer i Lidköping (v V) börjar på 531 och i Linköping på 581.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

#12
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2007, 17:02:24 PM
Javisstja, de fasta säljställena kan naturligtvis sälja också om det finns platser kvar. Jag antar att de har online-uppkoppling till bokningssystemet. Men det skulle man väl kunna ha på bussarna också.
Den ytterst trevlige killen på Pressbyrån vid Resecentrum i Borås brukar stå och knappa förtvivlat på datorn samtidigt som han ringer Swebus Express för att fråga om något och säljer korv med bröd till en annan kund.

Det fungerar ungefär så här utan att känna till detaljerna. I bokningssystemet finns det ca 50 platser/buss  resterande är reserverade för militär, värdekort, ledarhund och dyl.
Försäljningsställena är online uppkopplade och när 50 platser är sålda av försäljningställena och på bussen låser systemet försäljningen eller så kan trafikledaren sätt in extrabuss.
I början gjorde jag så att när jag lämnade Gränna ringde jag upp och bad om 5-6 platser från Mjölby till Stockholm. Eftersom jag räknade med att kommer att stå ett par resenärer i Mjölby till Stockholm utan biljett. Det är lite irriterande att dela upp bokade och obokade och sedan ringa och fråga om lov att sälja biljetter i Mjölby. Blir platserna sålda är det ok, om inte bara att ringa upp be dem ligga in dem i systemet igen.

Lindköping *skäms*. När utländska turister ska köpa resa är det ibland svårt att höra om de vill till Jönköping, Linköping eller Norrköping.