Bussbolagens olika särdrag

Startat av En buss brummar, 25 december 2008, 11:35:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

En buss brummar

I upphandlingarnas gyllene tidsålder så kan man få byta arbetsgivare ibland beroendes på vem som vinner vad... Själv jobbar jag för GS, Göteborgs Spårvägar. Men inget är självklart i framtiden. Spårvägen har redan förlorat Ale trafiken så till sommaren har vi ett gäng spårvägsförare som måste byta skjorta. Veolia tappade Lila Express till Swebus och även där byter några jobb.

Olika aktörer byter linjer med varandra, man kan tycka vad man vill om detta men som det ser ut idag så är detta ett faktum. Då är ju den stora frågan, vad är bra och vad är dåligt med respektive bolag? På denna sida måste representanter finnas från Sveriges samtliga bolag i princip!

Så vad tycker du suger med ditt bolag och vad tycker du är bra? Givetvis borde den totala kostnaden för att driva ett bolag vara ungefär samma eftersom alla tävlar på samma marknad, så variatinerna kanske inte är så stora, men inom dessa ramar borde endå vissa säregenskaper finnas.

Har ryktesvägen hört att på Veolia får man bara plocka ut kläder utifrån ett intjänat poängsystem?? enligt mig mycket dåligt och konstigt minst sagt.
På GS plockar vi ut kläder varje år med helt ny uppsättning samt komplitering vid behov under årets alla dagar. Inget poängsystem där.

På Veolia får man däremot gratis frukost varje morgon (!) ialla fall på Garaget i Partille, men på GS är man hänvisat till kaffemaskinen som kostar pengar.

Så... representanter från GS, Veolia, Orusttrafiken, Swebus, Buslink, Arriva och alla ni andra, vad har ni att förtälja?

JDS

Undrar om det inte rent generellt kan vara större skillnader mellan två trafikområden i samma företag än mellan två företag...

Wetjo

Citat från: En buss brummar skrivet 25 december 2008, 11:35:24 AM
Har ryktesvägen hört att på Veolia får man bara plocka ut kläder utifrån ett intjänat poängsystem?? enligt mig mycket dåligt och konstigt minst sagt.
På GS plockar vi ut kläder varje år med helt ny uppsättning samt komplitering vid behov under årets alla dagar. Inget poängsystem där.

På Veolia får man däremot gratis frukost varje morgon (!) ialla fall på Garaget i Partille, men på GS är man hänvisat till kaffemaskinen som kostar pengar.

När det gäller uniformen, så är väl poängsystemet genomgående hos de flesta aktörer. Fördelen är att jag inte blir dränkt i skjortor varje år, utan jag kan själv bestämma vad jag behöver plocka ut. Jag jobbade på SL på den tiden man fick ut två vinteruniformer och en sommaruniform per år, varesig du behövde eller ej. blev väldigt mycket kavajer, kan jag säga.
När jag slutade på SL skänkte jag dessa till "hednamissionen". Det blev tre säckar!

När det gäller fruktost, hänger det ihop med vilken platschef du har. Hos oss på Swebus - Borlänge blir det frukost eller tårta o fritt kaffe, när vi har vitesfria månader och andra högtidliga tillfällen. Annars är det 2-kronorskaffe som gäller. Kaffemaskinen ägs och drivs av fritidsklubben. Företaget är inte inblandat i den.
Nackdelar och fördelar med olika företag finns alltid. Stämningen på garaget hänger ihop med hur arbetsgivaren "kom in" efter upphandlingen samt hur personalomsättningen är för tillfället...

Jan

Inom Swebus så finns det ett poängsystem inom uniformen. Jag uppskattar detta då du själv får ta ansvar vad du behöver i uniformsväg, bara att den följer uppsatta regler. När det gäller fikat så finns alla varianter i hela landet. Det är upp till trafikchefen som bestämmer detta.
I branschen 37 år

Simon A

Citat från: Jan skrivet 25 december 2008, 13:10:15 PM
Inom Swebus så finns det ett poängsystem inom uniformen. Jag uppskattar detta då du själv får ta ansvar vad du behöver i uniformsväg, bara att den följer uppsatta regler. När det gäller fikat så finns alla varianter i hela landet. Det är upp till trafikchefen som bestämmer detta.
GUB(Gamla Uppsala Buss) har ett likadant poängsystem för sina uniformer.

//Simon

Björn Ax

Citat från: En buss brummar skrivet 25 december 2008, 11:35:24 AM
Har ryktesvägen hört att på Veolia får man bara plocka ut kläder utifrån ett intjänat poängsystem?? enligt mig mycket dåligt och konstigt minst sagt.
På GS plockar vi ut kläder varje år med helt ny uppsättning samt komplitering vid behov under årets alla dagar. Inget poängsystem där.

Jag tycker det e bra med poängsystem på kläder så man inte drunknar i kläder som Wetjo sa.
Sen är det ju självklart att går byxorna sönder eller jackan eller nåt annat klädesplagg och man inte har några poäng kvar så får man ju självklart ut nya ändå. Kan ju inte köra naken. :P

RoTe

Hur funkar det med LAS och "senioritet" när man "tvingas" byta arbetsgivare hipp som happ? Blir man betraktad som nyanställd varje gång man byter arbetsgivare? Finns det några lagar om detta?

Erling.L

spårvägen har inte poängsystem utan en lista att år ett får du komplett uniform, år två ett visst antal skjortor o byxor tror även du kan får cardigan andra året tredje året någon mer skjorta du kan ta ut o ett extra par byxor sedan varierar detår för år jackor kan tas ut var tredje för sommar o femte för vinterjacka vill jag minnas. sedan får man prata med sin arbetsledare om man behöver extra vilket oftast inte e problem om man typ ramlat o slått sönder byxor o liknande.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Wetjo

Citat från: RoTe skrivet 30 december 2008, 21:27:01 PM
Hur funkar det med LAS och "senioritet" när man "tvingas" byta arbetsgivare hipp som happ? Blir man betraktad som nyanställd varje gång man byter arbetsgivare? Finns det några lagar om detta?

Det finns EU-regler för sånt... Anställningsår och din plats på LAS-listan följer med till ny arbetsgivare. Förmåner som Rikskuponger följer med under en övergångsperiod. Säger du aktivt nej till den nya arbetsgivaren, är du fortfarande kvar hos den gamla med risken att du blir uppsagd pga arbetsbrist.