Länstrafiken Västmanslands och Örebro Län

Startat av Stefan P, 12 september 2008, 15:00:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Nu vet jag hur SL och GS kom till. Finns det någon som kan tala om för mig vilka bolag endra köpte upp eller övertog gäller de två ovannämda företagen?

mvh Stefan P

Max W

Om jag minns rätt var det 11 bussbolag/bussgrupper som successivt togs över av SL mellan 1/1 1967 och 1974 då den första stora administrativa omorganisationen inom SL tog sin början. Bland annat tillskapades TF (Trafikavdelningen Förort) med Gunnar Hübinette som chef. Själv arbetade jag då på TPD (Trafikavdelningen, Planering, Drift). Omorganisationen kallades för övrigt "Projekt Buss" och innebar bl.a. nya namn på administrativa avdelningar.
A) 1/2 1969 tog SL över de 3 bussgrupperna SJ Danderydslinjerna, SJ Solnalinjerna och SJ Huddingelinjerna.
B) Wallenbergsgruppen ägde fyra bussbolag, BSBV, BSS, MOAB och SOAB. De två första togs över i två steg: Steg 1: BSBV och BSS gick samman i TS (Trafik Saltsjöfart) för att i steg 2 inlemmas helt i SL.
C) Linjebuss trafik till Håtuna-Skokloster tog SL över i början på 1970-talet
D) TGS (Tumba-Grödinge-Sorunda)
E) TSK (Trafikaktiebolaget Stockholm-Kvarnholmen) togs över genom förlängning av linje 53 från Danviken till Kvarnholmen och de 5 TSK-bussförarna blev SL:are.
F) Som elfte bolag anger jag det bolag som först blev inlemmat i SL, nämligen AB Stockholms Spårvägar med dess busslinjenät inom Stockholms Stad.
(se för övrigt artiklar på www.trafikminnen.se om bland annat linjenummerhistorik 1922-2004 samt artiklar på BUSSavdelningen)

virtual1

Frågan var väl ang. Länstrafiken Västmanland och Örebro, inte om SS/SL!

robbes

Citat från: Max W skrivet 13 september 2008, 08:35:39 AM
Om jag minns rätt var det 11 bussbolag/bussgrupper som successivt togs över av SL mellan 1/1 1967 och 1974 då den första stora administrativa omorganisationen inom SL tog sin början. Bland annat tillskapades TF (Trafikavdelningen Förort) med Gunnar Hübinette som chef. Själv arbetade jag då på TPD (Trafikavdelningen, Planering, Drift). Omorganisationen kallades för övrigt "Projekt Buss" och innebar bl.a. nya namn på administrativa avdelningar.
A) 1/2 1969 tog SL över de 3 bussgrupperna SJ Danderydslinjerna, SJ Solnalinjerna och SJ Huddingelinjerna.
B) Wallenbergsgruppen ägde fyra bussbolag, BSBV, BSS, MOAB och SOAB. De två första togs över i två steg: Steg 1: BSBV och BSS gick samman i TS (Trafik Saltsjöfart) för att i steg 2 inlemmas helt i SL.
C) Linjebuss trafik till Håtuna-Skokloster tog SL över i början på 1970-talet
D) TGS (Tumba-Grödinge-Sorunda)
E) TSK (Trafikaktiebolaget Stockholm-Kvarnholmen) togs över genom förlängning av linje 53 från Danviken till Kvarnholmen och de 5 TSK-bussförarna blev SL:are.
F) Som elfte bolag anger jag det bolag som först blev inlemmat i SL, nämligen AB Stockholms Spårvägar med dess busslinjenät inom Stockholms Stad.
(se för övrigt artiklar på www.trafikminnen.se om bland annat linjenummerhistorik 1922-2004 samt artiklar på BUSSavdelningen)



vad har detta med ÖREBRO och västmanland att göra

Max W

Ursäkta, förlåt Robbe och Virtual1!! Jag läste Stefans inlägg lite för snabbt. Jag uppfattade det hela som att han var ute efter alla 3 länen och eftersom jag inte har sett någon lista över SL-områdets tidigare bussbolag, trodde jag mig kanske kunna bidra med något.

AL

Hmmm, är det inte Länstrafiken i Örebro som är administrativt ansvarigt för såväl Länstrafiken Sörmland som Länstrafiken Västmanland?

Jonas1968

Citat från: AL skrivet 15 september 2008, 09:22:11 AM
Hmmm, är det inte Länstrafiken i Örebro som är administrativt ansvarigt för såväl Länstrafiken Sörmland som Länstrafiken Västmanland?
Dessa tre länstrafiksbolag har ju i alla fall gemensam webbadress nämnligen http://www.lanstrafiken.se så dom har i allafall ett sammarbete. Vem som är ansvarig för vem låter jag dock vara osagt.