en bra insändare från en chaffhör i dagens Hallandsposten 14/8

Startat av Johan Hansson, 14 augusti 2008, 18:57:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

76

Haha, ja jag som en hyffsat ung förare har nog större problem med 40 och 50-talister :)


Buss-Anders

Det handlar mycket om kommunikation om situationen ska förbättras. Idag finns det teknik som är billig.
Alltså kan man utbilda resenärer i ett rätt beteende. Nu kommer inte alla att följa spelreglerna naturligtvis. Men rullande intstruktionsfilmer på resecentrum,  i bussar och på större hållplatser där skärmarna får vara i fred kan på ett bra sätt visa rätt beteende.

Jag tror att det går alldeles utmärt att lära ut vissa saker
1) Ha pengarna framme när bussen kommer så att du inte börjar leta i kassen efter väskan där portmonnän ligger.Då kommer bussen fram i tid.
2) Hur man säger vilken biljett man vill ha  t.ex betalkort-  en hel - till Kalmar.
3) Vikten av att plinga i god tid och inte 15 m före hållplatsen.
4) Hur mycket vandalisering kostar och hur stor del av biljettpriset som beror på det.
5) Att vi chaufförer i första hand kör fordonet så säkert som möjligt och därför kan missa ett pling för att vi är fullt upptagna av trafiksituationen.
6) Av trafiksäkerhetsskäl så får vi inte ta mer än 2 barnvagnar.....
... listan kan göras lång...

Ytterligare en väg är att tidigt etablera en kontakt mellan bussföretaget och de små barnen / skolbarnen så att de får en känsla för att åka buss. Bjud in dem till garaget och låt dem åka en runda. Låt dem få träffa någon chaufför som kan förmedla ett åldersanpassat budskap och etablera en relation till barnen.
Förhoppningsvis kan det ge resultat några år senare när de farliga åren är .... vandalisering skrän och skrik och fylla på bussarna.

Mvh
Buss-Anders

Zella

GS/kruthusgatan har påbörjat ett sammarbete/information/diskutions samtal med skolungdommarna i innestan... vet inte exakt vilka skolor det gällde... men tror det var dom utmed 60:ans slinga.

Richard1250

#6
Jag skrev ett svar på den insändaren och menar att det handlar mycket om att ge och ta.
Det finns passagerare som beter sig som svin mot förare och det ska ingen förare behöva tåla det är beklagligt.
Sedan finns det även förare som beter sig som om dom vore Gud i bussen och vi som åker är undersåtar  som ska tåla allting som föraren gör och som inte tål att man säger till dom.

Jag arbetade för Hallandstrafiken i 2,5 år med att få vi och ni tänkandet att bli oss ,alla vi som sitter i bussen ska visa respekt mot varandra förare som passagerare och även passagerare mot passagerare.

Att köra buss är ett serviceyrke som ställer höga krav på föraren att han/hon  trots en dålig dag ska hålla masken och se glad och serviceinriktad ut, det är inte alltid så lätt men han har ju det som yrke och kan därför inte be en passagerare att dra åt h*****e om man hade velat.

Förarna är inga robotar som inte har känslor dom är människor som kan köra med huvudvärk mm.mm.

Vad vi måste bli av med är vi och ni tänkandet och ha bättre kommunikation våga prata med varandra så att det blir en trevlig stämning på bussen.

Visst känns väl resan mycket trevligare när man åker med en förare som är glad och trevlig då är man ju glad och trevlig tillbaka, det handlar mycket om bemötandet mellan förare och passagerare.

Sedan finns det alltid passagerare som beter sig som svin oavsett hur positiv föraren är men så är det väl lite i alla brancher.

Det finns också förare som ibland glömmer. att köra mig i bussen är faktiskt en tjänst som jag betalar för och den vill i alla fall jag ha utförd på ett sätt som jag är nöjd med.

I det paketet önskar jag
ett trevligt bemötande som kund i detta fallet till Hallandstarfiken
Att jag upplever resan som angenäm att föraren kör på ett sådant sätt att jag känner mig trygg på bussen och inte flyger fram och tillabaka vänster och höger som ett paket.

Jag känner en hel del av förarna på Swebus i Halmstad och dom gör ett fantastiskt arbete och jag beundrar att dom orkar sitta dag ut och dag in och köra på alla dessa linjer fram och tillbaka fram och tillbaka.

Men vi får samtidigt inte glömma att vi passagerare eller kunder också har rätt att ställa krav på föraren, för den tjänsten som vi betalar för.

Om jag går till frisören och ska betala 200 kronor för att bli klippt inte vill jag då bli bemött på ett negativt sätt f, samma gäller på bussen

Johan Hansson

Rikard jag anade att det var du som hade skrivit i Hallandsposten.
Jag kände i igen namnet på din insändare.
Kan bara hålla med dig och det var mycket bra skrivet.! :)
Jag känner också väldigt många förare på Swebus i Halmstad och måste hålla med om att det gör ett mycket bra jobb.
Sen finns de ju som sakt de förare som jag inte åker med så ofta men som pratar i mobiltelefon i timmar under tiden de kör eller som en som klagar för att man är för slö att gå om bord på bussen och stämpla busskortet då det redan står fyra framför en så man inte ens kan kliva in i bussen och säger att han blir sen.
   
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.