Ersättningstrafik för tåg

Startat av Leif D, 09 augusti 2008, 21:44:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Ni som är intresserade av busstrafik, ska nog kolla följande tågtidtabeller, för tiden 18/8 - 19/9
56B Sala-Västerås-Norrköping (banarbete)
81B Stockholm-Norrköping-Linköping (banarbete)

Detta lär ju dra en hel del bussar skulle man kunna tänka sig.

Det handlar om att banan Katrineholm - Norrköping är avstängd under 5 veckor för akut reparation av tunnlar vid Graversfors.
Alla tåg inställda katrineholm - Norrköping, bussar ersätter denna sträcka, men körs vissa även till och från Linköping. Det går även bussar hela sträckan Västerås -  Norrköping.

Eftersom all X2000-trafik omleds över Nyköping, så inställs många de tåg som normalt trafikerar denna bana, från ca 9 -21.
Dessa tåg ersätts med bussar dels Nyköping - Norrköping, men även Nyköping - Norrköping - Linköping, samt bussar som går Stockholm - Norrköping - Linköping.

Studera tidtabellerna och ge er ut och dokumentera en av de största ersättningstrafik insatserna på länge.
;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 09 augusti 2008, 21:44:50 PM
Ni som är intresserade av busstrafik, ska nog kolla följande tågtidtabeller, för tiden 18/8 - 19/9
56B Sala-Västerås-Norrköping (banarbete)
81B Stockholm-Norrköping-Linköping (banarbete)

Detta lär ju dra en hel del bussar skulle man kunna tänka sig.

Det handlar om att banan Katrineholm - Norrköping är avstängd under 5 veckor för akut reparation av tunnlar vid Graversfors.
Alla tåg inställda katrineholm - Norrköping, bussar ersätter denna sträcka, men körs vissa även till och från Linköping. Det går även bussar hela sträckan Västerås -  Norrköping.

Eftersom all X2000-trafik omleds över Nyköping, så inställs många de tåg som normalt trafikerar denna bana, från ca 9 -21.
Dessa tåg ersätts med bussar dels Nyköping - Norrköping, men även Nyköping - Norrköping - Linköping, samt bussar som går Stockholm - Norrköping - Linköping.

Studera tidtabellerna och ge er ut och dokumentera en av de största ersättningstrafik insatserna på länge.

Klart intressant naturligtvis. Men jag vill nog hävda att den nu pågående ersättningstrafiken mellan Göteborg och Trollhättan/Öxnered är ännu större. Åtta veckor, varav det på måndag återstår en. Det finns alltså en vecka kvar att dokumentera den för dem som är intresserade. Bäst görs det väl vid Kruthusterminalen i Göteborg men även Öxnereds station är intressant.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2008, 21:59:37 PM
Klart intressant naturligtvis. Men jag vill nog hävda att den nu pågående ersättningstrafiken mellan Göteborg och Trollhättan/Öxnered är ännu större. Åtta veckor, varav det på måndag återstår en. Det finns alltså en vecka kvar att dokumentera den för dem som är intresserade. Bäst görs det väl vid Kruthusterminalen i Göteborg men även Öxnereds station är intressant.



Du kan ha rätt, har väl lite dålig koll på hur stor den trafiken är, dessutom är den ju under sommartidtabellen, medan detta sker under hösttabellen.
Många av de ersatta tågen är ju rejält tunga normalt.
;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 09 augusti 2008, 22:20:38 PM
Du kan ha rätt, har väl lite dålig koll på hur stor den trafiken är, dessutom är den ju under sommartidtabellen, medan detta sker under hösttabellen.
Många av de ersatta tågen är ju rejält tunga normalt.

Per dag är det nog inte så stor skillnad, kanske till och med fler bussar till och från Norrköping, men eftersom Trollhätteavstängningen är under åtta veckor så måste det bli mer. Vissa Oslo-tåg fredag och söndag ersätts med åtta bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2008, 22:50:06 PM
Per dag är det nog inte så stor skillnad, kanske till och med fler bussar till och från Norrköping, men eftersom Trollhätteavstängningen är under åtta veckor så måste det bli mer. Vissa Oslo-tåg fredag och söndag ersätts med åtta bussar.

Precis, ja här går ju allafall X2000 igenom och de är ju de allra tyngsta tågen.
;-)

Leif D

Jag var till stationen i Norrköping vid 14-tiden, för att hämta sambon.
Räknade då till 17 bussar som väntade på avgång för resp. turer mot Katrineholm, Västerås, Nyköping, Stockholm och Linköping.
Totalt ska 50 bussar vara kontrakterade för denna trafik.

Här finns alltså bra chans att studera ersättningstrafik, spec torde ju fredag eftermiddag och söndag eftermiddag kunna bli intressant.
Detta fortsätter alltså fram till 19/9.
;-)

Leif D

Vid 21.00,  8 bussar på vänt !
;-)

Yujin Zhang

Vilka företag kör? (med reserveration att det kan ha nämnt i tidigare trådar)

Leif D

Citat från: Yujin Zhang skrivet 21 augusti 2008, 22:17:49 PM
Vilka företag kör? (med reserveration att det kan ha nämnt i tidigare trådar)

Ja du, det får någon som kan svara på, men Bussakuten (Flygbussarna) är väl de som har skött upphandling av det hela.
Företagsfloran är dock stor.....    fritt ur minnet följande, Orusttrafiken, Bergkvara, Taxi Nyberg, Ringarums, Traveller och många många mer.
;-)

Bussmicke

Tittade förbi i Norrköping förra vecka och såg mest gamla bekanta från Slottet i Stockholm..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 30 augusti 2008, 23:21:46 PM
Tittade förbi i Norrköping förra vecka och såg mest gamla bekanta från Slottet i Stockholm..

Förstår det, eftersom det är lågsäsong för sånn trafik är det ju bra för dessa bolag att få sånna här körningar.
50 vagnar snyter man ju inte ur näsan direkt, så mycke av det som är ledigt i Stockholm, Sörmland, Östergötland och Västmanland, finns ju med här.
;-)

Martin Maltkvist

Västanhede, Carlstens och Enterprise Carriage (Star II) kunnat skymtas, likaså Kolmården Buss.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 01 september 2008, 11:15:41 AM
Västanhede, Carlstens och Enterprise Carriage (Star II) kunnat skymtas, likaså Kolmården Buss.

Och i dag såg jag också en buss från Blåklintsbuss och en från Señor Svensson, även om den fortfarande var märkt Traveller. En Julita Buss ersatte ett X2000-tåg till Stockholm, men det var ju lite offside så att säga. Så var där också en mycket trevlig ung stationsvärd, även känd bussnackare.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Elmheden

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2008, 15:01:48 PM
Och i dag såg jag också en buss från Blåklintsbuss och en från Señor Svensson, även om den fortfarande var märkt Traveller. En Julita Buss ersatte ett X2000-tåg till Stockholm, men det var ju lite offside så att säga. Så var där också en mycket trevlig ung stationsvärd, även känd bussnackare.  ;)

Hmm, tror jag träffat honom också fast då i E-tuna.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2008, 15:01:48 PM
Och i dag såg jag också en buss från Blåklintsbuss och en från Señor Svensson, även om den fortfarande var märkt Traveller. En Julita Buss ersatte ett X2000-tåg till Stockholm, men det var ju lite offside så att säga. Så var där också en mycket trevlig ung stationsvärd, även känd bussnackare.  ;)
Alltid trevligt med bekanta ansikten, hoppas att resten av resan förlöpte positivt. :)
Faktum är  att HDS:en tillhör Traveller, Svenssons dito är f.d Mayor på Traveller som fick ny kostym redan i april.
Taget den 4/5 detta år:
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin