Spår kvar av vänstertrafik i Sverige?

Startat av Niklas Bygdestam, 20 december 2007, 18:35:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag funderar på om det finns spår kvar av att Sverige har haft vänstertrafik. Bilarna var ju vänsterstyrda trots vänstertrafiken så gamla bilar visar ingenting om vänstertrafiken.

Ett tydligt spår finns i alla fall kvar. Det finns givetvis ett antal veteranbussar från tiden före högertrafiksomläggningen som vittnar om vänstertrafiken och dessa bussar ska vi vara rädda om för de är ett viktigt historiskt inslag på vägarna :D

Men finns det fler spår kvar? Någon skylt på "fel" sida som blivit kvar? Eller någon väg med någon trafiklösning som känns bakvänd för att den är byggd för vänstertrafik? Eller något annat som kanske finns kvar någonstans? Eller är faktiskt de gamla bussarna det enda som vi har kvar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 december 2007, 18:35:33 PM
Jag funderar på om det finns spår kvar av att Sverige har haft vänstertrafik. Bilarna var ju vänsterstyrda trots vänstertrafiken så gamla bilar visar ingenting om vänstertrafiken.

Ett tydligt spår finns i alla fall kvar. Det finns givetvis ett antal veteranbussar från tiden före högertrafiksomläggningen som vittnar om vänstertrafiken och dessa bussar ska vi vara rädda om för de är ett viktigt historiskt inslag på vägarna :D

Men finns det fler spår kvar? Någon skylt på "fel" sida som blivit kvar? Eller någon väg med någon trafiklösning som känns bakvänd för att den är byggd för vänstertrafik? Eller något annat som kanske finns kvar någonstans? Eller är faktiskt de gamla bussarna det enda som vi har kvar?

Bäst att vi en gång haft vänstertrafik märks det väl på att det ofta är vänstertrafik i rulltrappor, dörrpassager och liknande.  Sedan kör ju också järnväg och tunnelbana till vänster, vilket säkert till stor del är ett arv från vänstertrafiktiden även om det förekommer i andra länder som aldrig haft vänstertrafik att tågen ändå kör i sådan. I synnerhet när det gäller järnvägen skulle det dessutom vara väldigt lätt att ändra till högertrafik eftersom infrastrukturen är anpassad så att man kan köra på vilken sida man vill. Men får dock se till att tågen inte möts på samma spår.  :o
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#2
Under nästa resa till sydjämtland ska jag ta med kameran och leta reda på en järnvägskorning där en liten privat grusväg korsar Inlandsbanan, tror det var i trakterna kring Röjan. Där sitter varsit kryssmärke på varsin sida om övergången... båda på vägens vänstra sida.

---

Annars finns det ju ibland "konstiga" av- och påfarter till äldre motorvägar som numera känns för korta, eller tvära sedan trafiken bytte riktning efter att de konstruerats för vänstertrafik. En rastplats som numera stänts pga detta bekymmer nämdes här i forumet förr. I övrigt känns några av- och påfarter på Stockholms stora vägar ibland lite smått märkliga, som t.ex avfarten mot Hornsberg när man kommer norrifrån på E4 Essingeleden, samt vissa avfarter från E18 Norrtäljevägen när man kommer norrifrån och ska svänga in på Bergtorpsvägen för färd mot mot Busslinks Täbygarage. Även påfarten på E18 åt motsatt håll (Täby C -> Norrtälje) känns lite för kort. Dessa exempel behöver ju inte nödvändigtvis bero på högertrafiken, men nog är E18 förbi Täby rätt gammal?

Lite info här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Essingeleden
"Under projektets gång beslöts det att Sverige skulle införa högertrafik. Därför fick trafikplatsernas anslutningar ändras något liksom invigningen. 21 augusti 1966 öppnades den västra körbanan med två temporära körfält i vardera riktningen. Först i september 1967 efter att högertrafik införts öppnades den östra körbanan och vägen blev en av Sveriges första sexfiliga motorvägar."

frigge

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 december 2007, 18:35:33 PM
Eller någon väg med någon trafiklösning som känns bakvänd för att den är byggd för vänstertrafik?

Om man tittar sig omkring ser man ganska många stora trafikkaruseller med vansinnigt långa körfält till avfarterna, och som motsats har man löjligt korta påfartssträckor.. inte ombyggt sen högertrafiken med andra ord, och skapar extrem oflyt i trafiken eftersom ingen får någon tid på sig att köra in på leden smidigt.

JDS

Flera av bussgaragen i Stockholm är utformade för vänstertrafik, det gäller väl bl a Söderhallen och Bromma. (I Brännkyrka/Nyboda/Söderort är allting bara kaos, som det alltid har varit; där var det dessutom lustigt nog högertrafik på spårvägstiden...)

När jag ändå är i farten vill jag påstå att det troligen är mer riktigt att hävda, att den utbredda vänstertrafiken på järnvägarna beror på att statsbanornas lok i regel var vänsterkörda, än att den beror på att det vid tiden för de första dubbelspårsbyggena de facto rådde vänstertrafik på vägarna.

Vänstertrafiken i Stockholms tunnelbana kan däremot direkt förklaras med vänstertrafiken på spårvägen, som i sin tur i betydligt större utsträckning motiverades av de facto-vänstertrafiken för åkdon. Alla städer hade dock inte dubbelspår på sina spårvägar, och även i Stockholm kunde lustiga lösningar förekomma. Observera att vänstertrafiken långt in på 1900-talet hade en närmast rekommendationsartad status!

Inför bygget av T-bana 3 (invigd första gången 1975) valde SS/SL (osäker på exakta årtalet för beslutet) vänstertrafik även på den nya banan, även om det inte egentligen hade gjort någon skillnad. Antagligen resonerade man ungefär så här, att om man plötsligt införde högertrafik på en av de tre T-banorna, så skulle de fyrkantiga stockholmarna inte klara av att hålla reda på det, och det ligger ju någonting i det, även om det ibland säger mer om trafikföretaget än om dess kundkrets :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 20 december 2007, 22:08:19 PM
Flera av bussgaragen i Stockholm är utformade för vänstertrafik, det gäller väl bl a Söderhallen och Bromma. (I Brännkyrka/Nyboda/Söderort är allting bara kaos, som det alltid har varit; där var det dessutom lustigt nog högertrafik på spårvägstiden...)

När jag ändå är i farten vill jag påstå att det troligen är mer riktigt att hävda, att den utbredda vänstertrafiken på järnvägarna beror på att statsbanornas lok i regel var vänsterkörda, än att den beror på att det vid tiden för de första dubbelspårsbyggena de facto rådde vänstertrafik på vägarna.

Vänstertrafiken i Stockholms tunnelbana kan däremot direkt förklaras med vänstertrafiken på spårvägen, som i sin tur i betydligt större utsträckning motiverades av de facto-vänstertrafiken för åkdon. Alla städer hade dock inte dubbelspår på sina spårvägar, och även i Stockholm kunde lustiga lösningar förekomma. Observera att vänstertrafiken långt in på 1900-talet hade en närmast rekommendationsartad status!


Att svenska lok är vänsterstyrda har inget att göra med vilken sida man normalt kör. Även Norge har t ex vänsterstyrda lok. Vänsterstyrningen är väl snarare ett argument för högertrafik i så fall. Precis som på vägarna. Det vore inte precis fel om lokföraren kunde ha bättre uppsikt över mötande tåg, t ex godståg med lastförskjutning.
Det fanns lag sedan någon gång på 1700-talet att man skulle hålla till vänster vid möte. Hur man körde mellan mötena spelade dock inte så stor roll. Det var först med bilismens genombrott som det blev nödvändigt att hålla sig på vänster sida för jämnan (i princip) eftersom man möttes i betydligt högre fart och inte på samma sätt hann se att man fick möte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Nu är du nog lite ute och cyklar Staffan! Skulle du våga skriva det där i Postvagnen?

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 20 december 2007, 22:48:45 PM
Nu är du nog lite ute och cyklar Staffan! Skulle du våga skriva det där i Postvagnen?

På vad sätt är jag ute och cyklar? Och varför skulle jag inte våga skriva något i Postvagnen som jag skriver här?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 december 2007, 18:35:33 PM
Jag funderar på om det finns spår kvar av att Sverige har haft vänstertrafik. Bilarna var ju vänsterstyrda trots vänstertrafiken så gamla bilar visar ingenting om vänstertrafiken.

Ett tydligt spår finns i alla fall kvar. Det finns givetvis ett antal veteranbussar från tiden före högertrafiksomläggningen som vittnar om vänstertrafiken och dessa bussar ska vi vara rädda om för de är ett viktigt historiskt inslag på vägarna :D

Men finns det fler spår kvar? Någon skylt på "fel" sida som blivit kvar? Eller någon väg med någon trafiklösning som känns bakvänd för att den är byggd för vänstertrafik? Eller något annat som kanske finns kvar någonstans? Eller är faktiskt de gamla bussarna det enda som vi har kvar?



****


Även om den här bussen avbildats rakt framifrån, så kan man se att bakvagnen inte kommit intill kantstenen på önskvärt sätt.
Vändslingan vid 135:ans dåvarande ändhållplats Gillegatan, var gjord för vänstertrafiken, men passade dåligt för högertrafiken.
Dessvärre, så finns inte längre vändslingan kvar, så detta vänstertrafikspår är borta.
Jag fick i alla fall tillfälle att visa upp en buss som är märkt LOK  :D

HJP

JB

Kanske inte riktigt platsar här, men Ågatorna i Uppsala kan med lite god vilja sägas praktisera "vänstertrafik".

/Jonas

David M

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2007, 19:41:57 PM
Bäst att vi en gång haft vänstertrafik märks det väl på att det ofta är vänstertrafik i rulltrappor, dörrpassager och liknande.

Att vi går på vänster sida har mest att göra med möten för gående på landsvägen. Det vill säga, är det högertrafik skall man gå på vänster sida för då syns man bättre för mötande fordon.

Staffan Sävenfjord

Citat från: David M skrivet 21 december 2007, 03:08:01 AM
Att vi går på vänster sida har mest att göra med möten för gående på landsvägen. Det vill säga, är det högertrafik skall man gå på vänster sida för då syns man bättre för mötande fordon.

På den tiden vi hade vänstertrafik skulle man således gå på höger sida. Vi som växte upp på 1950-talet fick detta väl inpräntat i oss och skulle aldrig komma på idén att gå på vänster sida. Att många i dag går på höger sida är förmodligen ett annat exempel på kvarlevande vänstertrafikbeteende.
Däremot skall vi hålla till höger på trottoarer. Där är det väldigt många som går till vänster, även yngre som aldrig upplevt vänstertrafiken. Kommer vi till länder som haft högertrafik sedan bilismens genombrott märker man inte mycket av det problemet. Anledningen till att man skall göra så är enkel: på så sätt får den som går ytterst kontroll över den mötande trafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 20 december 2007, 20:49:00 PM
Under nästa resa till sydjämtland ska jag ta med kameran och leta reda på en järnvägskorning där en liten privat grusväg korsar Inlandsbanan, tror det var i trakterna kring Röjan. Där sitter varsit kryssmärke på varsin sida om övergången... båda på vägens vänstra sida.

---

Annars finns det ju ibland "konstiga" av- och påfarter till äldre motorvägar som numera känns för korta, eller tvära sedan trafiken bytte riktning efter att de konstruerats för vänstertrafik. En rastplats som numera stänts pga detta bekymmer nämdes här i forumet förr. I övrigt känns några av- och påfarter på Stockholms stora vägar ibland lite smått märkliga, som t.ex avfarten mot Hornsberg när man kommer norrifrån på E4 Essingeleden, samt vissa avfarter från E18 Norrtäljevägen när man kommer norrifrån och ska svänga in på Bergtorpsvägen för färd mot mot Busslinks Täbygarage. Även påfarten på E18 åt motsatt håll (Täby C -> Norrtälje) känns lite för kort. Dessa exempel behöver ju inte nödvändigtvis bero på högertrafiken, men nog är E18 förbi Täby rätt gammal?

Lite info här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Essingeleden
"Under projektets gång beslöts det att Sverige skulle införa högertrafik. Därför fick trafikplatsernas anslutningar ändras något liksom invigningen. 21 augusti 1966 öppnades den västra körbanan med två temporära körfält i vardera riktningen. Först i september 1967 efter att högertrafik införts öppnades den östra körbanan och vägen blev en av Sveriges första sexfiliga motorvägar."


Trafikplatsen på E4 vid Nyköping där man vrider av mot Skavsta.  Man kan fortfarande ana hur smala acceleraations- och retardationssträckorna är även om dessa byggdes om för några år sedan.  Avfarten har dessutom mycket snäva och tvära avfarter likt på gamla tyska motorvägar, sk "trumpeter".

E4 Vätterleden vid motell Vätterleden.  Fr.f.a i nordgående riktning är avfarten, retardationssträckan  här väldigt smal och den går inte att vidga på den smala vägrenen pga berget bredvid.  Tidigare var detta påfarten för södergående trafik på själva motorvägen som länge började / slutade här

/Bengt

Ulrik Berggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 december 2007, 08:38:34 AM
På den tiden vi hade vänstertrafik skulle man således gå på höger sida. Vi som växte upp på 1950-talet fick detta väl inpräntat i oss och skulle aldrig komma på idén att gå på vänster sida. Att många i dag går på höger sida är förmodligen ett annat exempel på kvarlevande vänstertrafikbeteende.
Däremot skall vi hålla till höger på trottoarer. Där är det väldigt många som går till vänster, även yngre som aldrig upplevt vänstertrafiken. Kommer vi till länder som haft högertrafik sedan bilismens genombrott märker man inte mycket av det problemet. Anledningen till att man skall göra så är enkel: på så sätt får den som går ytterst kontroll över den mötande trafiken.


Och anledningen till att man skulle mötas på varandras vänstra sida lär ha varit för att man skulle kunna ta hälsa med högerhanden ;D

/UB

JDS

Citat från: David M skrivet 21 december 2007, 03:08:01 AM
Att vi går på vänster sida har mest att göra med möten för gående på landsvägen. Det vill säga, är det högertrafik skall man gå på vänster sida för då syns man bättre för mötande fordon.

Snarare tvärtom - du SER fordonen som passerar närmast dig bättre om de kör i motsatt riktning! Det är ju inget självändamål att du ska se just mötande fordon - det gör lika ont att bli påkörd bakifrån, men man har mindre möjlighet att undvika påkörningen. Därför bör man gå på den sida där den mötande fordonstrafiken finns. Utan att överdriva kan jag påstå att for-/åkdonsförare, från dag 1, har haft ett obetydligt intresse av att ta hänsyn till gående, utan historiskt sett är det de gående som har fått anpassa sig till den körande trafiken.

CitatOch anledningen till att man skulle mötas på varandras vänstra sida lär ha varit för att man skulle kunna ta hälsa med högerhanden

Nu går du nog händelserna i förväg! Ett av huvudskälen till att man hälsar med handen, är ju att visa att man inte bär vapen. För länge sedan tycks nämligen det förhållandet ha rått, att okända människor för säkerhets skull borde betraktas som fientliga tills motsatsen bevisats. (Det kan förstås ha sina poänger även idag...) Av den anledningen kan det finnas en viss poäng med att mötas på ett visst sätt, nämligen så att man kan använda sitt vapen (om man har något) eller annars åtminstone värja sig mot ett eventuellt angrepp. Detta innebär en viss asymmetri med hänsyn till en utbredd högerhänthet och möjligen även hjärtats asymmetriska placering i kroppen. I och för sig kan man då tänka sig att ett "fredligt" möte egentligen borde äga rum på den motsatta sidan? Olika tänkande kring detta och kanske även olika utrustningsnivå kan eventuellt - åtminstone delvis - förklara att somliga länder tidigt fastnade för högertrafik, under det att andra "valde" vänstertrafik, varefter man uppenbarligen ändrade sig då och då.