Nacka/Värmdö-frågor!

Startat av at1981, 12 augusti 2007, 20:18:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


*
Varför blev Värmdö nedgraderat från RV till LV? Före motorvägens tid (LV 222) gick ju RV 74 ut till Värmdö. RV känns ju som lite högre status liksom än LV.

*
Varför togs LV 228 bort? Nu har jag ingen aning om vad det kan änkas va för "hemligt" vägnr på den vägen från LV 222 ut mot Saltsjöbaden. --- Undrar om det är den enda motorvägen i hela Sverige som saknar officiellt vägnr?


MVH Alexander T !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: at1981 skrivet 12 augusti 2007, 20:18:32 PM

*
Varför blev Värmdö nedgraderat från RV till LV? Före motorvägens tid (LV 222) gick ju RV 74 ut till Värmdö. RV känns ju som lite högre status liksom än LV.

Antar att du menar Värmdöleden. Ja du... kanske man tyckte att den mera går i ett län än att den går genom riket, eller ens är ett stöd för rikstrafiken. Men det är en gissning.

Citat från: at1981 skrivet 12 augusti 2007, 20:18:32 PM
*
Varför togs LV 228 bort? Nu har jag ingen aning om vad det kan änkas va för "hemligt" vägnr på den vägen från LV 222 ut mot Saltsjöbaden. --- Undrar om det är den enda motorvägen i hela Sverige som saknar officiellt vägnr?

Det är för att Nacka Kommun tog över underhållet av den, och då kan den inte ha ett LV-nummer.
Det är därför man ser Vägverkets plogbilar vända så snart de kommit upp från avfarten från Värmdöleden.
Bör finnas en i Malmötrakten som inte har LV-nummer.
De båda bör har fyrsiffriga nummer.

Som tillägg kan nämnas att det på flera skyltar mot Saltsjöbadsleden fortfarande står 228.

Ersa

Lite tråkigt att vägnummer över 599 (är det väl?) aldrig någonsin skyltas ut, oavsett om vägen är viktig och fyrfilig.

I Roslagen heter vägarna upp mot Rånäs 10xx, och det är inte lätt att veta vad man ska svara när man via mobilen vill inrapporterta t.ex en olycka till Vägverket.
-"Hej, jag vill berätta om en olycka mellan Rimbo och Rånäs"
-"Jaha, blir det på länsväg 1061 då?"
-"Ingen aning. Ni skyltar ju inte vägarna i fråga"
-"Ja, men alla vägnummer står på våra kartor"
-"Visst, men dessa kartor har jag inte med mig i bussen varenda arbetsdag


Skalman

Har länge letat efter en bra vägkarta där vägnumren (ALLA) är utskrivna. Någon som vet var man kan hitta en dylik...? Taxikartor och andra "vägkartor" skriver bara ut numren på de största vägarna.

Axel

Citat från: Verspieder skrivet 17 augusti 2007, 08:39:00 AM
Lite tråkigt att vägnummer över 599 (är det väl?) aldrig någonsin skyltas ut, oavsett om vägen är viktig och fyrfilig.

I Göteborg har kommunen satt upp vita vägnummertavlor (ibland vridna längs med vägen) med vägnumren på.

at1981

Citat från: Skalman skrivet 17 augusti 2007, 18:19:20 PM
Har länge letat efter en bra vägkarta där vägnumren (ALLA) är utskrivna. Någon som vet var man kan hitta en dylik...? Taxikartor och andra "vägkartor" skriver bara ut numren på de största vägarna.


Hej!

Kontakta vägverket och beställ kartserien "Väginformation" som släpps ny för varje län en gång om året ungefär. 2005 fick jag dessa kartor gratis för varje län över hela Sverige :).


MVH Alexander T !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Bengt Jönsson

Citat från: at1981 skrivet 20 augusti 2007, 23:13:07 PM

Hej!

Kontakta vägverket och beställ kartserien "Väginformation" som släpps ny för varje län en gång om året ungefär. 2005 fick jag dessa kartor gratis för varje län över hela Sverige :).


MVH Alexander T !!


Obligatorisk fakta för oss nördar att ha hemma i bokhyllan tillsammans med 20 år gamla tågtidtabeller!  ;D
Jag skall genast beställa kartserien!
8)

/Bengt

at1981

Hejsan!


Om du nu beställde. var det gratis eller kostade det pengar för dig att beställa denna kartserie? (VV kanske har ändrat sig vad gäller generositet sedan 2005)

MVH Alexander T (at1981) !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Joachim Wansölin

Om det är kartorna på länken som åsyftas så kostar de numera pengar.

http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/itemlist____327.aspx

at1981

#9
Hej!


Det var just dom kartorna som jag fick gratis (2005-års upplaga) men synd att dom börjat kosta pengar. 2000 (2120 inkl. moms) SEK för att det ska va rikstäckande (1 ut av varje ex. av de båda kartsorterna som anges på sidan) , det är hutlöst dyrt ( >:( ) tycker jag  :'(.

Saken är ju den att det sker förändringar från ett år till ett annat år då det byggs nya vägar hela tiden runt om i Sverige, och 2000 (2120 inkl. moms) SEK/år för att hålla sig 100% uppdaterad känns inte kul. (Ja, det räcker med 1400 (1484 inkl. moms) SEK för enbart länskartorna, regionkartorna är lite mer översiktliga och då syns inte alla numrerade vägnummer i den, men de kostar ju bara 600 (636 inkl. moms) SEK men det är ändå på tok för dyrt)

Jag tycker att dom där kartorna kunde finnas i PDF-format på VV:s hemsida där man lätt kan uppdatera. På Eniro.se skrivs på vissa vägar dessa oskyltade vägnummer ut på kartan.


MVH Alexander T !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

scaniaolsson

Det är tur att man har en generös arbetsgivare som håller med vägnummerkartan.
(För en annans del räcker det med Skåne Län)

:D

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Nico

#11

Citat från: at1981 skrivet 31 augusti 2007, 08:11:57 AMDet var just dom kartorna som jag fick gratis (2005-års upplaga) men synd att dom börjat kosta pengar. 2000 (2120 inkl. moms) SEK för att det ska va rikstäckande (1 ut av varje ex. av de båda kartsorterna som anges på sidan) , det är hutlöst dyrt ( >:( ) tycker jag  :'(.

Saken är ju den att det sker förändringar från ett år till ett annat år då det byggs nya vägar hela tiden runt om i Sverige, och 2000 (2120 inkl. moms) SEK/år för att hålla sig 100% uppdaterad känns inte kul. (Ja, det räcker med 1400 (1484 inkl. moms) SEK för enbart länskartorna, regionkartorna är lite mer översiktliga och då syns inte alla numrerade vägnummer i den, men de kostar ju bara 600 (636 inkl. moms) SEK men det är ändå på tok för dyrt)

Jag tycker att dom där kartorna kunde finnas i PDF-format på VV:s hemsida där man lätt kan uppdatera. På Eniro.se skrivs på vissa vägar dessa oskyltade vägnummer ut på kartan.

Tja, jag antar att detta kostar VV en slant så själv ser jag inte något fel eller hutlöst i att de tar betalt. I synnerhet inte som detta faktiskt är något som troligen även annars bekostas med skattemedel. Dessa kartor tas ändå troligen mestadels fram för att fylla ett professionellt behov och inte för att glädja en å annan entusiastmupp (ursäkta uttrycket). Vill man ändå ha dessa kartor för ett enskilt hobbysyfte så är det absolut inte fel att slanta själv snarare än att kräva att skattebetalarna ska stå för enskilda hobbykostnader (däremot är det skillnad om det allmänna bekostar lite mera varaktiga saker som idrottsplatser, ungdomsgårdar mm.).

Tror knappt någon fritidsaktivitet är helt kostnadsfri och det finns heller inget alls som är fullständigt gratis. Själv ser jag dock hellre att denna typ av publikationer, liksom telefonkataloger och motsvarande, fanns nedladdningsbara rakt av mot en avgift. Möjligen då att det även kanske skulle gå att beställa (även här mot avgift) i pappersform om behov fanns, t.ex. då för äldre utan internetuppkoppling eller så. Att däremot, allt som oftast troligen även i onödan, trycka upp X antal kartor, kataloger etc. varje eller vartannat år anser jag bara som ett kvalificerat slöseri med både pengar och naturtillgångar i form av träd till pappret.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman