Ny slutstation i Vaxholm?

Startat av igel, 08 november 2021, 19:32:22 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

igel

Efter att kajen förra vecka för femtioelfte gången underminerades, och man denna gång ansåg att det var så allvarligt att man förbjöd trafik längs med kajen, har bussarna vänt på färjplan.
   Samtidigt har det pågått ett intensivt arbete med att jämna ut den gamla shell-tomten som endast har använts som parkering i ett par år. Men i dag hade det kommit upp en zonstoppförbudsskylt med tilläggstavlan "Gäller ej SL-trafik".
   Kommer gamla shell-tomten att bli en ny tillfällig terminal i Vaxholm?

https://kartor.eniro.se/?c=59.401288,18.350451&z=17&sv=59.401574,18.350307,0.9119,1.3259,0.0336

Ps. Varför står det inte i reseplaneraren att bussen varken går till eller från Söderhamnsplan.

buskörare

Skylten har suttit där sen förra veckan. Och ja, vi ska vara där. Om det blir terminal eller uppställning för att använda Västerhamnsplan som första, är inte helt klart. Tror det blir vändning/uppställning.

Det står i störningsinformationen, vet ej varför det tycktes räcka.

buskörare

I morgon börjar vi trafikera grusplanen, men först bara som vändplan/uppställning. Inget hållplatsläge där än, det kommer senare tydligen.

igel

I går kväll var in och utfart till asfaltsplanen asfalterad. Däremot är inte vägen dit det. I går fanns ingen trottoar, eller rättare sagt, vägbanan var uppfylld med grus till hållplatshöjd.

Kanske är det hållplatshöjden som ska åtgärdas innan de börjar användas.

buskörare

Västerhamnsplan ska bli första hållplats från imorgon. Och sista än så länge. Tittade aldrig in där idag, men jag blir första som går därifrån imorgon. Lär se då.

Bussmicke

Varför sker detta nu när Söderhamnsplan funkat i alla år?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde


buskörare

Det har sen länge varit planerat för att göra om kajen hela vägen runt, då den är i dåligt skick. Nu visade det sig att det var värre än man trodde, nästan inget bärlager kvar under asfalten på vissa ställen. Så det blev tvärstopp helt enkelt.

Bussmicke

Får vi en recension av nya vändplanen?   :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

10 av 10. Vändplanen är kanon, vägen dit är jättebucklig vilket är lite jobbigt men vändplanen är i bra storlek. Nästan bättre än Söderhamnsplan, faktiskt.

Ersa

Fungerat i alla år? I Vaxholm?
Det har väl varit gott om problem i många år med det mesta som har med busstrafik, och även en hel del övrig trafik (dvs ej SL) att göra i den byn.

Bussmicke

Fungerat att köra till Söderhamnsplan alltså.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Söderhamnsplan är väl ändå en trång parodi på "bussterminal", där minsta lilla störning med en felparkerad bil, en varuleverans eller en buss som det inte råkar stå SL på, kan leda till trafikstörningar. Knappast värdigt att jämföras med nåt annat än en enkel hållplats i liten byhåla.

buskörare

Alltså, Söderhamnsplan ligger ju väldigt bra till. Men som Ersa skriver, är den egentligen alldeles för liten och "lättstörd" för den trafiken vi kör idag. Vi står väldigt ofta ivägen för oss själva också.

Ersa

#14
Alla samhällen kan givetvis inte ha gigantiska terminaler, men Vaxholm sticker ut och ligger i framkant så att säga, när det gäller att ge kollektivtrafiken så lite utrymme som möjligt, och att minska utrymmet ytterligare samtidigt som befolkningen ökar. Att komma dit med en resgrupp i en buss det inte står SL på, eller försöka hämta upp en grupp som inte riktigt är på plats, är ännu värre.
Därutöver har vi ju parodin med depån i Vaxholm som lägger ytterligare krydda på att ge byn inslag av Grönköping eller kanske Knohult.

Vallentuna tätort är ett exempel i andra änden av skalan, där man planerat det hela bra, och stationen är en passage istället för ändhållplats, med två cirkulationsplatser i vardera ände för smidig vändning. Samt att riktiga depåer finns i samhällets utkant. Föredömligt.

I övrigt går det i olika kommuners fördjupade översiktsplaner över tätorter tydligt se hur man tänkt ge all form av busstrafik och kollektivtrafik mindre och mindre utrymme, samtidigt som nya bostäder med nya invånare (som ska resa kollektivt?) tar plats och utrymme från trafiken.