Allmänna bussforum > Busstrafik

Ofgrulia Transport & Personal, vad är det för bussbolag?

(1/5) > >>

ichessy:
Hej alla, har märkt att Nobina tagit in Ofgrulia Transport & Personal för ersättningstrafiken för pendeltåget på sträckan Stockholm City - Ulriksdal - Upplands Väsby.

I en av bussarna jag åkt med (AFN540) har jag noterat att Nettbusslogo och Västtrafikskyltar fanns kvar i bussen samt att bussen inte ens uppfyller EuroClass6?

Vad är detta för bussbolag, något nytt?



AFN540


AFN540


Ofgrulia AFN412

Ersa:
Bolaget grundades 2007 och har kört ersättningstrafik åt Nobina ganska regelbundet i rätt många år nu, så bolaget i sig är ingen direkt nyhet.

https://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/O/Ofgrulia_Transport_o_Personal/index.html

ichessy:
Jaha, då är de inte så gammalt företag. Deras webbsida som jag hittade var rätt så enkel http://ofgrulia.se/index.html

Det där att de inte följer miljözonslagarna i Stockholm verkar inte vara ngt nytt?
https://www.bussmagasinet.se/2015/08/gamla-skanetrafikbussar-kor-olagligt-med-kryssningsresenarer/



https://www.bildtagg.se/file/px08ybec5ywzavhkzg2eib7s
I förarhytten pep och lyste flera varningslampor nu när jag åkte med AFN412. Annars var resan rätt så bekväm med passagerarstolarna  :)

Nico:
Just i det här fallet så har miljözonen för Stockholms kommun ingen påverkan då bussarna söderut går till Solna C som längst.

Sedan är det ett allmänt oskick att många bussar som utrangerats hos större huvudmän inte stripas av korrekt osv. när de tas ur trafik och säljs vidare. Här hanteras det dock ganska dåligt av alla inblandade parter.

I detta fall är de större taxibolagen ett föredöme. Kommer man som åkare till demontering av utrustningen, men utan att ha stripat av först, så kommer man inte få fordonet avrustat.

Bältes-Assar:
Ibland kan väl dekalerna sitta hårt i lacken och då blir det bara ännu fulare när man tar bort dem, samt så ser det fortfarande ut som Västtrafiks buss efteråt. Men här har de väl i.a.f tagit bort västtrafikmärkena på utsidan.

Om det blir hårdare krav på att utplåna varumärkena på bussen vid försäljning så är det väl trafikhuvudmyndigheterna som får betala det genom att anbudsgivarna lägger med det i beräkningarna, så jag vet inte riktigt vad samhället skulle vinna på det egentligen förutom att det ”känns” bättre.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion