Författare Ämne: Fittja centrum på 90-talet  (läst 654 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24928
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
Fittja centrum på 90-talet
« skrivet: 30 mars 2021, 13:36:27 PM »




//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Inloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3450
SV: Fittja centrum på 90-talet
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2021, 21:10:21 PM »
Vet någon hur länge 795 gick till Slussen och vilken väg?
Idag går den ju bara mellan Tumba och Fittja.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24928
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Fittja centrum på 90-talet
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2021, 00:04:42 AM »
795 då var ju resultatet av en delning av 790, först pga en EU-regel om färdskrivare, sen blev det väl permanent. Den som vet mer kan gärna berätta.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Carl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 97
SV: Fittja centrum på 90-talet
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2021, 19:00:08 PM »
När bilden togs körde 795 i princip samma sträcka som dagens 191, fast bara sträckan Fittja-Liljeholmen/Slussen. Linjen kom mycket riktigt till när linje 790 delades för att få ner linjesträckningen till under fem mil och därigenom undgå EU-reglerna.

Linje 790 startade vid nattbussomläggningen i oktober 1979 och gick från Skanstull och sedan ungefär som dagens 195 till Rågsved. Därifrån ut till Huddingevägen och vidare ungefär som dagens 791 till Tumba. Från Tumba ungefär som dagens 795 till Fittja. Och från Fittja ungefär som dagens 191 till Slussen. Linje 790 gick således från Skanstull till Slussen via Tumba. Under den tid av natten som tunnelbanan trafikerades (på den tiden fram till ca 02 alla nätter) körde linjen bara mellan Högdalen och Fittja. Flera depåer var väl inblandade i trafiken. Det kanske är någon på forumet som sitter på en turlista från 80-talet att visa upp?

Vid nattbussomläggningarna i augusti 1993 förlängdes 790 från Skanstull till Sergels torg. I det nya upplägget hade linjen lite olika ändhållplatser utifrån hur t-banan trafikerades. Natt mot vardag kl 00-02 kördes Sergels torg-Liljeholmen via Tumba (under den tiden kördes linjen dessutom via Hagsätra). Natt mot vardag kl 02-05 kördes Sergels torg-Slussen via Tumba. Och natt mot helg kördes Högdalen-Fittja via Tumba (t-banan gick då dygnet runt på helgerna).

När linje 790 delades i två linjer fick delen Sergels torg-Högdalen-Tumba-Fittja heta 790 och delen Fittja-Liljeholmen/Slussen fick nummer 795. Eftersom t-banan då kördes dygnet runt på helgerna trafikerades 795 endast vardagsnätter. Om man går efter vad som står i tidtabellerna skedde delningen i juni 1996. Tidtabellerna gör att det går att misstänka att bussarna troligen kördes hela vägen Sergels torg-Slussen även efter delningen men att omskyltning skedde i Fittja (annars hade det blivit ca 25-55 minuters reglertid i Fittja för både 790 och 795).

I samband med nattbussomläggningen i juni 1997 ändrades nattlinjerna till ungefär som dagens linjenät och 790 lades ner. Linje 795 körde dock från början mellan Sergels torg och Tumba. Linjen körde då Sergels torg-Gullmarsplan och sedan Årstalänken-E4:an ner till Fittja. Linjen kortades av till Fittja bara efter några år.