Buss dammsugare?

Startat av Lasse, 10 februari 2021, 20:37:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse

Såg det här klippet https://youtu.be/B6cNTWWni-4

Jag har aldrig hört om det här så undrar om dessa blev någon succé?

Någon som har mer information?  för jag sökt men inte hittat något Överhuvudtaget.

Lars-Håkan_E

Succé vet jag inte men nog fanns det ganska många av dem.

Problemet var ju att allt löst försvann inkl körspecar och annat på förarplatsen.


Lasse

Intressant, vet du vad företaget hette?

yngrot

Vi hade i Borås  men den är borta sen några år..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JAB

I Uppsala fanns det dammsugarslang från taket under 1970-talet, på bussarna hade den mittre takluckan en skjutbar del som slangen kunde dras in i bussen genom minns jag från min praktiktid på Uppsalabuss

Christer K

Fanns en hos Örebro Trafik AB i Örebro. Problemet var att den användes på plats nr 1 i tank/tvätthallen. Plats nr 2 var endast tankplats och manuell sopning. Si som jobbade i hallen bestämde innan vem som skulle ha första platsen. Hörselskydd var ett krav när man körde med denna. Man gick inne i bussen med tryckluftslang och ett långt munstycke för att blås ut skräpet i bussen. I själva dammsugaren stod en mindre container som kördes iväg och tömdes med lastbil.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

S Svensson

Jag har hört talas om att Borås Lokaltrafik hade en centraldammsugare. Vill minnas den installerades ganska tidigt.
Enligt vad några personer berättade för mig så fick de allergiska reaktioner när de skulle dammsuga. Jag vet inte hur pass vanliga centraldammsugarna var.