Förslag till hur Sollentunas busstrafik kunde se ut

Startat av toddetoddelito, 01 februari 2021, 19:23:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

toddetoddelito

Jag lånar IvveRivve004s koncept då jag tyckte att det var roligt.

Vill bara redan här göra det tydligt att dessa bara är önskemål från min sida, och att flera av dessa förslag nog inte är rimliga eller av andra skäl omöjliga.

Här är då mina förslag till hur Sollentunas busstrafik skulle kunna se ut. Just Sollentuna är det område som jag kanske vurmar mest om vad gäller busstrafik, men jag ser gärna fler sådana här på forumet med era respektive områden.

De problem som jag ser som viktigast att lösa är sträckan Sollentuna C-Rudbecksskolan (synligast i rusningen samt mitt på dagen) samt Sollentuna C-Edsberg (som så gott som alltid har fulla avgångar). Vad jag ser finns det tre olika lösningar:

Förslag 1: Linje 179 förlängs till Edsberg. Den kan hoppa över hållplatserna Sofielundsskolan och Edsvik, gå via Rudbecksskolan till Edsberg. Problemet med denna lösning är att vändplan saknas i Edsberg, och skulle därför behöva antingen bygga vändplats med möjlighet till bussparkering, vända i Edsberg Centrum (inte troligt) alternativt köra runt Edsberg åt samma håll två gånger (och då utan möjlighet till rast med dagens infrastruktur).

Förslag 2: Ny stomlinje mellan Kista C och Täby via Rudbecksskolan och Edsberg. Denna lösning är nog dyrare än förslag 1 resp. 3, men å andra sidan löser det flera problem. Det saknas bra kommunikationer mellan Täby och Sollentuna, och då i synnerhet på kvällar och helger. En stomlinje skulle kunna ersätta linje 627 och komplettera linje 607, möjligen utan svängen genom Sjöberg.

Förslag 3: Linje 526 får Rudbecksskolan som (riktig) ändhållplats. Det här förslaget är det absolut billigaste, och dessutom lättast att utföra (särskilt i och med att 526 redan har Rudbecksskolan som "riktig" ändhållplats enligt tidtabeller och kartor). Nackdelen är att det inte löser sträckan Rudbecksskolan-Edsberg, såvida man inte förlänger till Edsberg. Detta skulle dock, liksom förslag 1, eventuellt kräva infrastrukturella förändringar.

Andra förändringar som jag skulle vilja se är:

Linje 516 antingen förlängs till Viby alternativt tas bort. I dess nuvarande sträckning gör den ingen större nytta, och särskilt inte sträckan Töjnan-Häggvik då väldigt få vill åka från Häggviks handelsplats på morgonen, eller dit på kvällen. Antingen kan den gå till Viby (vilket skulle rättfärdiga linjens existens), eller så kan den lika gärna läggas ner då linje 526 och 528 kan ta över dess funktion.

Linje 520 går till och från Sollentuna station med halvtimmestrafik. Detta skulle kräva att den passar med linje 525 när den slutar i Norrvikens station, vilket skulle möjliggöra för elever på Häggviksskolan/SMK samt Rudbecksskolan att resa fram och tillbaka till både Viby och Rotebro under hela dagen varje halvtimme utan byten, istället för enbart varje timme.

Linje 523 stannar vid Helenelunds station. Linje 178 tar ensamt över sträckan Helenelund-Kista C. Detta lär ändå ske i och med att Tvärbanan kommer till Helenelund, men även utan Tvärbanan räcker linje 178 gott och väl, särskilt under dagtid.

Ny direktbusslinje från Norrsättra (Väsjön) via Vaxmora till Stockholm C. Denna linje är nog rent önsketänkande då Trafikförvaltningen tillsammans med Arriva verkar ha övergett direktbusslinjerna i rusningen till och från Sollentuna. Om området kring Väsjön fortsätter växa kommer det bli kommunikationsmässiga problem. En direktbusslinje till Stockholm skulle lasta av både linje 527 (som kanske inte kommer räcka till när området byggts färdigt) samt pendeltågen, som ju redan är väldigt hårt belastade.

Detta var då mina förslag på hur Sollentunas busstrafik skulle kunna se ut. Mycket önsketänkande, men skriv gärna era tankar, bu eller bä, ris eller ros ;D

igel

CitatFörslag 2: Ny stomlinje mellan Kista C och Täby via Rudbecksskolan och Edsberg.
Den har ju faktiskt för inte så läng sedan funnits som ett riktigt förslag i någon stombussutredning. Tror om jag inte kommer ihåg fel att den skulle gå som en förlängning på 179an Vällingby-Spånga-Kista-Sollentuna-Edsberg-Kärrdal-(sedan en nyanlagd bussväg)-Skarpäng-Täby C.

Men förslaget med att förlänga 179 till Täby (oavsett vilken sträckning) har fallit på att det skulle vara för lågt resande på den tvärförbindelsen.

Buzzlover

I 179:ans fall har det länge varit tal om förlängning till Täby C, blev ganska aktuellt när Norrortsleden öppnades och en tanke att den skulle använda den för att transportera sig till Täby fanns nog men inget blev av.

Annars finns ännu ett problem med just Sollentuna, Sollentuna station är idag väldigt belastad (skulle nog kunna säga överbelastad) och SL/TF har gjort små ändringar för att lösa detta tillsvidare, såsom att lägga om hållplatserna så att två hållplatslägen blev lediga att pausa/ha rast på samt att 607 nu kommer in och avgår i stort sett samtidigt utan att behöva ta upp en pausplats.
Men trafiken skulle nog behöva läggas om så att antalet bussar som trängs blir mindre, hur man kommer göra detta återstår nog att se men att lägga in fler avgångar som ska trängas vid stationen blir nog svårt.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

toddetoddelito

#3
Citat från: igel skrivet 01 februari 2021, 19:54:33 PM
Men förslaget med att förlänga 179 till Täby (oavsett vilken sträckning) har fallit på att det skulle vara för lågt resande på den tvärförbindelsen.

Samtidigt som det märks att det är förhållandevis lågt resande, så känns det ändå på något sätt som att linje 627 skulle behöva förstärkas. Framförallt behövs avgångar även på söndagar, och mer trafik på kvällar och lördagar (då man även kan tänka sig att fler vill ta sig till och från Täby C). Kan förstås vara så att jag är färgad av linje 684 som har betydligt fler avgångar än dess kusin i Sollentuna.

Citat från: Buzzlover skrivet 01 februari 2021, 20:07:12 PM
Men trafiken skulle nog behöva läggas om så att antalet bussar som trängs blir mindre, hur man kommer göra detta återstår nog att se men att lägga in fler avgångar som ska trängas vid stationen blir nog svårt.

Ett eventuellt bidrag till en lösning hade kunnat vara att lägga om vissa av linje 527s avgångar så att de angör Häggviks station (liksom det var ett tag under förra sommaren). Man skulle t ex kunna göra om "kortturerna" (som börjar i Vaxmora) till att köra till Häggviks station och låta långkörarna (från Norrsätra vändplan och Smedstorp) gå till Sollentuna station. Detta skulle nog kräva ett nytt linjenummer dock, då det är ett ganska stort ingrepp. Kanske inte löser hela problemet med platsbrist, men många bäckar små...

igel

Sedan med för lågt resande så är det nog lie beroende på vilken typ av linje det är frågan om. Stombussarna i 170-serien var tänkta att gå längs "tunga stråk" mellan knutpunkter. Sträckan Sollentuna / Kista - Täby C är knappast så tung att det är motiverat med tvärgående stombuss.

På stombusslinjerna vill man ogärna ha korta varianter som täcker upp de tyngsta stråken. I dag går 179an med 7½min trafik vid 14:30. Det här är ju en ren kompromiss av vad som behövs. På sträckorna Sollentuna-Kista och Spånga-Vällingby skulle det nog räcka med 12min (eller 15min) trafik vid den tiden medans på sträckan Kista-Spånga skulle det behövas 5min trafik.
  Förlänger man till Täby så skulle det nog räcka 30min trafik på sträckan Täby-Sollentuna vid samma tid.

Det finns alltså ett rejält ojämnt utbudsefterfrågan. Vilket också kan ses som en del i att resandet är för lågt.     

toddetoddelito

Möjligen att sträckan Sollentuna C-Edsberg skulle kunna motivera en stombusslinje, särskilt via Rudbecksskolan. Däremot håller jag med om att hela sträckan till Täby nog inte motiverar den turtätheten. Dessutom skulle flera uppställningsplatser i Sollentuna C bli fria. Då återstår bara problemet med att vända i Edsberg, men det skulle kanske vara värt investeringen på sikt.

Maven

Citat från: igel skrivet 02 februari 2021, 10:55:48 AM
På stombusslinjerna vill man ogärna ha korta varianter som täcker upp de tyngsta stråken. I dag går 179an med 7½min trafik vid 14:30. Det här är ju en ren kompromiss av vad som behövs. På sträckorna Sollentuna-Kista och Spånga-Vällingby skulle det nog räcka med 12min (eller 15min) trafik vid den tiden medans på sträckan Kista-Spånga skulle det behövas 5min trafik.
  Förlänger man till Täby så skulle det nog räcka 30min trafik på sträckan Täby-Sollentuna vid samma tid.
Det finns alltså ett rejält ojämnt utbudsefterfrågan. Vilket också kan ses som en del i att resandet är för lågt.     

Att köra kortturer på delsträckor görs ju på många blåbusslinjer, för att använda resurserna bäst.
Det enda argument jag hört för detta är att stomlinjen ska vara som spårtrafik. Men i spårtrafiken är det ju inte alls ovanligt med insatståg som enbart trafikerar delsträckor med störst resande.

B10M

Vad är det vi ska diskutera egentligen? Ska det vara ett trafikupplägg som utgår från resenärernas behov, eller ett trafikupplägg som utgår från Trafikförvaltningens planeringsprinciper?

Maven

Borde inte Trafikförvaltningens planeringsprinciper utgå från resenärernas behov? Och gör de inte det idag?

toddetoddelito

Håller med Maven där. Även om det är bra att det finns vissa regler, så är det inte för en myndighet eller ett företag som TF borde ordna trafiken, utan för samhället i stort och med resenärers (i plural) behov i fokus.

Anders C

Citat från: toddetoddelito skrivet 02 februari 2021, 11:09:28 AM
Möjligen att sträckan Sollentuna C-Edsberg skulle kunna motivera en stombusslinje, särskilt via Rudbecksskolan. Däremot håller jag med om att hela sträckan till Täby nog inte motiverar den turtätheten. Dessutom skulle flera uppställningsplatser i Sollentuna C bli fria. Då återstår bara problemet med att vända i Edsberg, men det skulle kanske vara värt investeringen på sikt.

I Väsjön kan det på sikt bli 4000 bostäder och en väg planeras ner dit i bakkanten på Edsberg. Då skulle bussen istället för att vända runt Edsberg kunna fortsätta ner över sportfältet till Väsjön/Norrsätra.

En buss från Väsjön direkt till Häggviks station (som inte går upp och vänder i Vaxmora) i rusningen skulle avlasta Sollentuna station; istället för linbanan som inte blev av.