"Politisk strid om skyddsglas för bussförare".

Startat av Peter Rost, 26 januari 2021, 08:50:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mittlinje

Nu svarar jag med ironi för jag anser att ditt inlägg gällande bank-id inte stämmer, det finns ännu så länge andra betalningsmöjligheter. "Jag vill inte betala så mycket skatt, jag nyttjar inte sjukvården fullt ut, är beredd att lägga upp en högre summa när jag nyttjar tjänsten". Ingen tvingar dig att ha bank-id.

Ersa

Det vore ett rejält kliv tillbaka i utvecklingen att alla ska behöva köpa enkelbiljetter i appen för varenda resa, istället för att använda ett förladdat reskort man bara kan blippa.
Jag minns alla förseningar i SL-trafiken med enhetstaxan omkring 2005(?) där alla köpte enkelbiljetter vid varenda hållplats, och även alla långa hållplatsstopp i Umeå tätortstrafik där andelen enkelbiljetter var väldigt hög. Även om det inte är på samma nivå idag, är det ändå rätt irriterande att nära nog hälften av alla påstigande framtill på Norrtäljes bussar fortfarande ställer sig och börjar köpa en appbiljett först efter att de stigit ombord. Även vid hållplatserna på de större busstationerna.

Citaro C2

#17
Citat från: F.Å skrivet 28 januari 2021, 19:37:52 PM
Off topic, men Amsterdam som väl får anses vara en stor spårvägsstad i Europa har också konduktörer på ett antal linjer.

Jo, Nederländerna verkar helt fantastiska när det gäller spärrlinjer och kontroll. Inte ens järnvägsstationer kan man gå in på utan att passera en spärrlinje. Men varför ska vi i Sverige som ska anses vara så moderna följa efter Amsterdam och ex Sovjet-städer när våra grannländer klarar av att undvika det?


buskörare

Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2021, 21:43:23 PM
Det vore ett rejält kliv tillbaka i utvecklingen att alla ska behöva köpa enkelbiljetter i appen för varenda resa, istället för att använda ett förladdat reskort man bara kan blippa.
Jag minns alla förseningar i SL-trafiken med enhetstaxan omkring 2005(?) där alla köpte enkelbiljetter vid varenda hållplats, och även alla långa hållplatsstopp i Umeå tätortstrafik där andelen enkelbiljetter var väldigt hög. Även om det inte är på samma nivå idag, är det ändå rätt irriterande att nära nog hälften av alla påstigande framtill på Norrtäljes bussar fortfarande ställer sig och börjar köpa en appbiljett först efter att de stigit ombord. Även vid hållplatserna på de större busstationerna.

Man skulle ju kunna ha det som på spårvagnarna/lokalbanorna, så egentligen finns inget som säger att alla måste ha enkelbiljett. Det enda som inte går att lösa, är nedladdning av e-biljetter. Det borde vara en tidsfråga innan även de längre periodkorten hamnar i mobilen dessutom.
670 fått lite extra resenärer sen 676 började ta betalt 😇 Blir snopet när även vi börjar lasta fram.

Ersa

Det är ju bara en tidsfråga innan den gamla klumpiga accessmaskinen är förpassad till Spårvägsmuseet, och ersatts med nåt modernt. Samt att alla slags reskort från SL och grannlänen med BIMS framöver går att ha direkt i mobilen, som man då lägger mot läsaren, istället för att lägga ett separat plastkort mot läsaren. Dessutom är ju betalning direkt från bankkort med blipp på ingång.
Men då gäller det att man höjer priset på tidsödande enkelbiljetter, och istället håller nere priset på allt som är förladdat. Det är det enda sättet att kunna undvika onödigt långa hållplatssstopp.

Gano

Citat från: mittlinje skrivet 28 januari 2021, 20:46:30 PM
Nu svarar jag med ironi för jag anser att ditt inlägg gällande bank-id inte stämmer, det finns ännu så länge andra betalningsmöjligheter. "Jag vill inte betala så mycket skatt, jag nyttjar inte sjukvården fullt ut, är beredd att lägga upp en högre summa när jag nyttjar tjänsten". Ingen tvingar dig att ha bank-id.

Det finns många som inte kan/får ha Bank ID som gäller för internetköp. Främst syftar jag på ungdomar. Till exempel i Skåne kan ungdomar utan Bank ID inte resa med stadsbussarna om de inte har förköpt en biljett nere i centrum. Om man bor utanför centrum och inte har Bank ID behöver man alltså planka på bussen för att komma till centrum och köpa biljett, så länge man inte vill betala fullpris för en vuxenbiljett om man blippar sitt betalkort.
Jag har inget emot digitala lösningar, men man ska inte kräva Bank ID för att ens få köpa en bussbiljett i Skånetrafikens app. Där har ändå något gått för långt.

Det bör tilläggas att det inte går att köpa biljett hos föraren på stadsbussarna i Skåne i vanliga fall. Om man har öppen framdörr eller ej bör därav inte vara ett problem här. Dock utnyttjas det av fuskåkare frekvent.