FINNS NU I LAGER!!! RÖD SL LEDBUSS 7117 från TrainShop

Startat av TrainShop, 26 oktober 2014, 01:50:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TrainShop

SL Ledbuss MAN CNG Lions City 7117. AB Storstockholms Lokaltrafik med godispåse innehållande vindrutetorkare och backspeglar. Denna modell är mer detaljerad än den blåa föregångaren. Har också plastkåpan längst bak på taket för aircond. för passagerarna och mycket mer. För att passa alla, så har den texten. "Ej i trafik" och man behöver inte fylla bussen med figurer. Idag mycket vanlig förekommande i Stockholm med omnejd.  Givetvis, kommer vi att ha med oss en massa bussar till Hobbymässan i Älvsjö den 1 & 2 november!

Mycket begränsad upplaga!
OBS endast 300 ex!

Exklusivt för TrainShop!

Made in Germany av Rietze!


Länk till bussen hos TrainShop
http://www.trainshop.se/n/?search=RI6783&x=0&y=0


Esbjörn

Trevligt med fler svenska modeller.

Tyvärr så verkar det bli samma miss på denna som på spårvägsmuseums blå variant.
Kåpan till gastankarna är av den mindre typen. Även den större rundare varianten finns hos Rietze.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,62214.0.html

TrainShop

Ja, vad ska man säga. :(

Keolia tittade givetvis på ritningarna för att säkerställa att ritningarna är överenstämmande med orginalet i skala 1:1 de men det måste ha gått dem förbi också!?
Det positiva är att några andra småsaker, som du inte fick fram i ditt mail är att taket är av vit färgkulör, deå den blåa varianten har ett blått tak samt att vi har "plastsjåkken" där bak för AC som den blåa saknar.

Vi strävar givetvis efter att få modellerna vi tillverkar så likt orginalet som möjligt, detta gäller även våra lokmodeller från Märklin. Om det är möjligt att beställa den större varianten av gastankarna enbart och att den har samma fästen (pga tillverkningsmässiga fördelar, utgår jag från att de sitter på samma fästen mot taket) samt att priset kan bli ett par tior, så ska vi göra allt att få hem dessa som komplement man senare kan beställa till sin modell!


Nico

Tycker även jag att det är ett lovvärt initiativ och kommer att utgöra ett trevligt tillskott till modellsamlingen. Jag vet att Trainshop har jobbat hårt med att få fram en så väldetaljerad modell som möjligt både  vad gäller korrekt färgsättning så väl som enskilda detaljer, men det är svårt att gardera sig mot allt. Att takdetaljer ibland blir lite aviga handlar sannolikt just om att de sitter där de sitter, dvs. det är den yta på ett fordon som syns minst.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: TrainShop skrivet 26 oktober 2014, 01:50:27 AMFör att passa alla, så har den texten. "Ej i trafik"

Jag förstår att det handlar om förenkling och ekonomi, men rent visuellt blir det tyvärr lite tråkigt med detta val av text. :-\

TrainShop

Kan säga att det definitivt inte handlade om ekonomi eller förenkling, jag stötte och blötte frågan med mina kunder i butiken. Vad är det man säger att kunden alltid har rätt (kanske inte alla gånger) ;)
Det var många fler som gillade den neutrala skrivningen, då den faktiskt sticker ut mer än ett nummer och en destination. Annars, kan det istället bli att många som aldrig åkt med linjen och inte heller kan tänka sig köpa den.

Nu har väl ingen åkt med en buss som det står Ej i trafik på men den är ju faktiskt den som mest förekommer i stadstrafiken.... ::)
Hade vi tex skrivit Fruängen istället, ja då hade väl någon sagt varför valde vi den osv?

Jag funderade länge om jag verkligen skulle annonsera den på Omnibuss forumet, då det är här de verkliga bussproffsen finns och istället bara köra det på MJ-forum, där man är mer van med att detaljer
som sticker ut är någon man får leva med på modeller i skala 1:87.

och de som måste sätta figurer i bussen kan nu slippa detta ;D 

CD

Citat från: TrainShop skrivet 26 oktober 2014, 01:50:27 AM
SL Ledbuss MAN CNG Lions City 7117. AB Storstockholms Lokaltrafik med godispåse innehållande vindrutetorkare och backspeglar. Denna modell är mer detaljerad än den blåa föregångaren. Har också plastkåpan längst bak på taket för aircond. för passagerarna och mycket mer. För att passa alla, så har den texten. "Ej i trafik" och man behöver inte fylla bussen med figurer. Idag mycket vanlig förekommande i Stockholm med omnejd. De gula dörrhandtagen på insidan av dörrarna kommer givetvis också att vara med vid leveranstidpunkten runt den 1:a november 2014.

Mycket begränsad upplaga!
OBS endast 300 ex!

Exklusivt för TrainShop!

Made in Germany!


Länk till bussen hos TrainShop
http://www.trainshop.se/n/?search=RI6783&x=0&y=0



Kommer denna att tas fram i en Skånetrafik version?

Nico

Citat från: Ersa skrivet 26 oktober 2014, 10:20:39 AM
Jag förstår att det handlar om förenkling och ekonomi, men rent visuellt blir det tyvärr lite tråkigt med detta val av text. :-\

Svar har ju redan inkommit, men jag tänkte ändå kommentera det hela...  ;)

Skyltningen/destionationen "Ej i trafik" förekommer ju allmänt och går nästan mer att motivera i vissa lägen än linjenummerskyltning. Hur många vagnar ser man inte varje dag på väg någonstans och då just med denna skyltning. För de som bygger dioramor mm. så blir det kanske ännu bättre då man nu kan motivera ett uddavagn på en plats där den egentligen inte hör hemma.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

TrainShop

FINNS NU I LAGER!
Givetvis, kommer vi att ha med oss en massa bussar till Hobbymässan i Älvsjö den 1 & 2 november!
Frågan är om det kommer att räcka till efter helgen... :)


Länk till vår webshop: http://www.trainshop.se/n/?search=RI6783&x=0&y=0


Jacob

Ytterligare en detalj som missats är det sista fönstret på dörrsidan. Modellen har som synes den lilla "lådan" där bak, men i verkligheten har bussen den stora som gör att fönstrets storlek halveras och det bara ryms tre platser där bak.

Sedan ser jag att stolarna inte är korrekt placerade men det är ju en mindre detalj.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!