Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Buzzlover

Nja, våra 81xx köpte ju Arriva ut ur avtalet på något sätt så att situationen som nu uppstår i SSV (Nyboda) inte skulle ske hos oss.
Keolis äger ju inte bussarna såsom Arriva gör utan har dom på lån från SL på något vis, därför blir situationen med 47xx ännu mer intressant.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

#1426
Nä, de gamla 81-vagnarna var väl trängselvagnar och leasade? De "nya" med dubbelldörrar bak, är nog köpta.

Buzzlover

Ja visst var det så, men i slutändan valde Arriva att köpa ut dom äldre, så att man vid åldersgränsens sträck kunde skicka bort dom utan att behöva komma överens med en annan part.
I detta fall så är 47xx bundna till nuvarande avtal som nu blivit förlängt, och jag tror då inte att Keolis är jättesugna på att köpa ut dom för att sedan kunna skrota/sälja dom vidare.
Så hur det blir när dom fyller 16 återstår att se, men SL kan ju inte gå in å ge Keolis böter för att bussarna är för gamla då avtalet ser ut som det gör.
Och jag antar att SL heller inte bara kan sälja dom eftersom dom då går emot avtalet som binder bussarna dit.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

Citat från: BR skrivet 18 maj 2021, 23:10:20 PM
Bussarna som egentligen inte ens skulle ha kommit hit... skönt å sido men efter en hel del klagomål efter deras övertagande av regiontrafiken från dotterbolaget KR så köpte man VDL, som nu även fått betalaren för trafiken och reagera - bussarna uppfyller inte kraven helt enkelt, så dom ska ner till Gästrikland hela högen så fort alla nya Scania levererats i höst.

Intressant. Är det bussarna i serien 90xx? Vet du om de ska gå i regionbusstrafiken eller om de flyttas över till Merresor och skol-/beställningstrafiken? Har de barnvagns-/rullstolsplats?

BR

Ja det är de bussarna och de ska ersätta äldre bussar som går i linjetrafik i Gävleborg.

buskörare

Konstigt, på t.ex 8147 står Arriva aldrig som ägare. Bara leasingbrukare och SL som leasinggivare. Hos Transportstyrelsen alltså. Fram till när busland köpte dom.

Jaja, strunt samma.

Lars-Håkan_E

Tilldelning i SL områdets närtrafik.

I samband med utrensning av en mängd tilldelningsbeslut kom jag att tänka på att denna upphandling nog inte har redovisats här, eller så har jag missat det (ber ödmjukast om ursäkt isf)

I princip är det till stor del den trafik som Bergkvarabuss (Traveller) utför idag (med vissa undantag).

Följande hade lämnat in anbud:
Bergkvarabuss Aktiebolag (Traveller), Haninge & Nynäshamns Taxi AB, Samtrans Omsorgsresor AB (Nobina), Sirius Omsorg Holding AB, Sverigetaxi i Stockholm AB, Taxi Kurir i Stockholm AB

Upphandlingen har tagit sikte på pris tillsammans med kvalité där den bästa presenterade teoretiska kvalitén ger prisavdrag i fallande skala. Tittar man på detta så erbjöd Sirius den bästa kvalitén tätt följda av Bergkvarabuss, Sverigetaxi och Taxi Kurir på delad 2:dra plats.

Länets 26 kommuner har indelats i fyra (4) områden

Med hänsyn taget till pris och kvalité så har tilldelningen skett enligt följande:

Område 1: Sverigetaxi i Stockholm AB (Närmast efter kom Taxi Kurir)
Område 2: Taxi Kurir i Stockholm AB (Närmast efter kom Sverigetaxi)
Område 3: Taxi Kurir i Stockholm AB (Närmast efter kom Sverigetaxi)
Område 4: Bergkvarabuss AB (Närmast efter kom Sverigetaxi)

Trafikstart är 30 augusti

Man kan ju konstatera att Corona säkerligen har gjort sitt till för att Taxiåkarna satsar på fasta säkra intäkter.

Ersa

Går det att se någonstans vilka geografiska områden som är områdena 1-4 ovan?

Lars-Håkan_E

Tyvärr så har jag lyckats slarvat bort den delen :-( och det framgår inte av tilldelningen.

Om jag minns rätt så bör område 4 vara Södertörn inkl. Nynäshamn etc.

Men det finns säkert någon som är uppdaterad på just detta.

Bussmicke

Nästan bara taxibolag lät ju inte säkert spännande.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Taxi Kurir och Sverigetaxi har också samma ägare, Cabonline

John P

Bussförare på Nobina Trollhättan.

Lars-Håkan_E

Då får man gratulera Nobina!  Strongt försvara avtal man redan har.

Bland anbuden saknar jag i a f tre företag, Transdev, VY Buss och Flexbuss.

Resursbrist eller andra prioriteringar kanske?

Bussmicke

Grimslövsbuss har inte gett upp, de försöker vinna igen. Hoppas vi slipper överklagan denna gång.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.