Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Grattis Nobina och Keolis. I sitt PM nämner Keolis att uppdraget omfattar två linjer medan inlägget ovan nämner tre. Eller ska två av de tre slås ihop?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Erling.L

Tror det 16x som skrivs som 3e linjen men de flesta ser som en del av 17
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Jonas Gustafsson

Och därmed nalkas, inte helt oväntat, slutet för GS Buss.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Det står i pressklipp att Nobina nästan bara ska använda fabriksnya bussar. Vad händer med de 30 blott årsgamla elbussar som GS Buss kör med?//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Knallhatt

Fem slogs om Göteborg – kommunägda GS Buss utslaget
https://www.bussmagasinet.se/2021/04/fem-slogs-om-goteborg-kommunagda-gs-buss-utlsaget/


Paket Stombuss:
1. Keolis 128 555 317 kronor/år
2. Vy Buss 131 420 639 kronor/år
3. Nobina 132 749 519 kronor/år
4. Transdev 136 872 432 kronor/år
5. GS Buss 181 755 662 kronor/år

Paket Centrum Nordost:
1. Nobina 221 111 048 kronor/år
2. Vy Buss 223 217 223 kronor/år
3. Keolis 234 837 968 kronor/år
4. GS Buss 279 096 758 kronor/år

Knallhatt

Keolis vinner stombussarna på linje 16X, 17 och 25.
Trafiken körs idag av GS Buss (linje 16X och 17) respektive Keolis (linje 25).


Det var övertagande av elbussarna som GS Buss kör med på bla. linje 59 & 60.

Walter

Ganska jämnt i priser mellan de privata aktörerna med GS ligger en bra bit ifrån. Får se om någon överklagar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Känns helt klart som att GS hittade ett sätt att avveckla sig själv och slippa sälja..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bussfoton (Dévanio)

Nu blir jag nyfiken på vilka depåer som kommer köra busslinjerna i Göteborg.

Keolis tar över linje 100 i December och vad jag förstått så skall den utgå från Partille, kommer även linje 17 och 25 göra det? Blir väldigt intressant och se hur Keolis tänkt.

När Transdev tar över linje 18 och 19, kommer de linjerna utgå från Kville tillsammans med linje 16? Eller utgå Partille som blivande stom-linje 21.

Nobina tar över centrum och Angered, antagligen Hisingen 2023 också. Så det känns mest logiskt att Keolis Partille kommer köra linje 17, 25 och 100 och Transdev Kville linje 16, 18, 19 och alla Frölunda-linjer.

Bussmicke

När Transdev tar över 18 och 19?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Erling.L

18 o 19 tar Transdev 2023 när nuvarande Hisings avtal tar slut o upphandling av nästa börjar väl i höst vill jag minnas
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ersa

Hur ser tidsplanen ut för UL:s stora upphandling. Eller snarare: Har tidsplanen förändrats av pandemin?

Jonas Gustafsson

Devanio, vi vet väl ingenting om Nobinas chanser att vinna Hisingen?!? Eller vet du något som jag inte vet?
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

bussfoton (Dévanio)

Svar till Jonas:

Citat från Nobinas text om avtalen. Sedan tidigare har Nobina flera trafikavtal tillsammans med Västtrafik och det nya kontraktet innebär därmed både ett utökat samarbete och en kraftigt utvidgad trafik. Totalt innefattar kontraktet cirka 80 tursatta bussar, varav den absoluta majoriteten är fabriksnya elbussar. Trafikstart för stadstrafiken sker i juni 2022, åtföljt av ytterligare en trafikstart för trafik i närliggande områden i juni 2023.

Som jag tolkar detta, så blir det en till trafikstart 2023. Det enda trafikområde, närliggande till Centrum/Angered är då Hisingen. Där går avtalet ut 2023, så det känns mest rimligast.

Jonas Gustafsson

Jag tolkade det nog som att Centrum hade trafikstart 2022 och Angered 2023. Hisingen är väl inte offentliggjort.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.