Nu har priserna kommit upp på
Hobbyexpertens hemsida och med 1245 kr/st. så blir det sannolikt en högre peng än vad många presumtiva köpare hade förväntat sig.
Som jag skrev på annat håll... Visst är det en mindre serie och Jeco behöver sannolikt någon avans, men... samma villkor gäller dock även i andra sammanhang. Kikar man sedan på övriga bussmodeller som också görs av
VV Model så är det dyraste jag hittar på 95 €... vilket blir c.a. 400 kronor lägre än vad Capitolerna landar på. Jag gissar på att det kanske blev alltför detaljerat (var där månne för många entusiaster inblandade?!) och det driver upp kostnaderna.
Frågan är om det inte hade varit bättre att i så fall även ha tillverkat Capitol-modellerna i Kina? Nu ska jag inte måla Fan på väggen, men en avigsida är att upplevs det som att det blir för dyrt (i förhållande till likartade alster osv.) så blir lätt så att man riskerar att tappa köpare. Här lär man väl förhoppningsvis få avsättning för de redan tillverkade modellerna, men kommer Jeco våga sig på nya upplagor eller andra modeller? Här blir det nog lite ovisst.
Nu ska jag inte se alltför svart på detta och de som anser modellerna värda detta pris är bara att gratulera, men för egen del så avvaktar jag CF-modellerna istället... då dessa nog pga av billigare produktion (och sannolikt inte lika högt detaljerat) hamnar på mera allmänna prisnivåer.