Capitolen också som modell - men för vänstertrafik!

Startat av LYR, 09 maj 2013, 01:58:10 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 augusti 2013, 12:09:15 PM
Vi kanske kan hjälpas åt att ta fram typsnitt som är korrekta, både regnummer och linjenummer så kan var och en komponera sin egen favoritvagn efter att ha printat ut skyltarna på lämpligt material. Tidstypisk reklam vore ju kul också.

Tidstypisk reklam bör vara ett måste.  ;) Sedan lär det nog som sagt bli eftermarknad även här för både dekaler och kanske annat.

Modellen lär ju inte heller försvinna utan med formarna i behåll så lär det nog komma fler varianter med tiden bara det blir bra skjuts i början.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

LYR

Citat från: Nico skrivet 19 augusti 2013, 12:11:31 PM
Tidstypisk reklam bör vara ett måste.  ;) Sedan lär det nog som sagt bli eftermarknad även här för både dekaler och kanske annat.

Modellen lär ju inte heller försvinna utan med formarna i behåll så lär det nog komma fler varianter med tiden bara det blir bra skjuts i början.
Jo, visst tanken är att också kunna erbjuda reklam för sidor och akterparti -underlag har sparats, men där får nog kompletteras efter hand.
Om Jeco eller andra företag kan erbjuda detta, kan jag inte svara på nu.
Samtidigt får vi inte glömma att reklamen även gäller den kommande CF:en.
Då måste också SL/SS/SJ-loggorna flyttas eller med dekal kompletteras framåt på bussidorna, eftersom reklamskyltningen täcker den ursprungliga loggans placering som fanns vid bussarnas nyleverans.
/LYR

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 19 augusti 2013, 11:51:11 AM
Tänkte själv lite på dessa invändningar men tyckte att den centrala körvägen genom city övervägde. Gick dock ganska mycket med H21 sommaren -67. Hade linje 52 som alternativ.
Kul om du föreslår något.

/Gunnar

Linje 52 tänkte jag också på men jag håller med dig om 56:ans roligare linjesträckning. Tyckte alltid att det var kul och omväxlande att åka med den (påminner mig om när jag åkte just H21 på linje 56 och vi gled ut på tvären en glashal vinterdag på S:t Eriksgatan från den branta Alströmergatan!).
Tyckte det var synd att linje 56 inte fick leva kvar efter h-omläggningen (Torsgatan och Kampementsgatan har ju inte hämtat sig ännu!). Linje 56 blir bra!

Mr H



Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 19 augusti 2013, 12:48:26 PM
Jo, visst tanken är att också kunna erbjuda reklam för sidor och akterparti -underlag har sparats, men där får nog kompletteras efter hand.
Om Jeco eller andra företag kan erbjuda detta, kan jag inte svara på nu.
Samtidigt får vi inte glömma att reklamen även gäller den kommande CF:en.
Då måste också SL/SS/SJ-loggorna flyttas eller med dekal kompletteras framåt på bussidorna, eftersom reklamskyltningen täcker den ursprungliga loggans placering som fanns vid bussarnas nyleverans.
/LYR

Reklam! I aktern ett måste, det hade väl H21 från början?! Men sidoreklam på SS-bussar kom först hösten -62 vilket enl min mening gör att det endast bör finns med som dekal för de som önskar använda den.

/Gunnar

Mr H

Jag har en galen idé här!

När vi nu sitter och trånar över våra modeller i bokhyllorna nu i vinter så glider ju tanken säkert lätt över till att göra en Metropol, förarbetet är ju mycket gjort i och med Capitolen! Vad skulle det i så fall kosta ytterligare om man dessutom utrustade Metropolmodellen med ett ljudchip (!) med lite motorljud och klapper från fotstegskontakter etc. ?

Jaja bara en skojig tanke att leka med men en gång lekte man väl med den tanken också vad det gällde mj-tåg som är nästan standard idag! En buss i standard utan ljud och en med ljud för oss som älskar Metropol....i absurdum!  :D :D :D

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 19 augusti 2013, 13:11:24 PM
Jag har en galen idé här!

När vi nu sitter och trånar över våra modeller i bokhyllorna nu i vinter så glider ju tanken säkert lätt över till att göra en Metropol, förarbetet är ju mycket gjort i och med Capitolen! Vad skulle det i så fall kosta ytterligare om man dessutom utrustade Metropolmodellen med ett ljudchip (!) med lite motorljud och klapper från fotstegskontakter etc. ?

Jaja bara en skojig tanke att leka med men en gång lekte man väl med den tanken också vad det gällde mj-tåg som är nästan standard idag! En buss i standard utan ljud och en med ljud för oss som älskar Metropol....i absurdum!  :D :D :D

Mr H


Då är det väl lika bra att implementera ett Faller underrede för Car System så får man en rörlig Metropol dessutom.
Om Faller har börjat även med ljudchip vet jag inte, men det kommer nog. Sedan bygger man en modell av lämplig terminal och låter Metropoler o Capitoler brumma runt.....

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 19 augusti 2013, 13:07:50 PM
Reklam! I aktern ett måste, det hade väl H21 från början?! Men sidoreklam på SS-bussar kom först hösten -62 vilket enl min mening gör att det endast bör finns med som dekal för de som önskar använda den.

/Gunnar
****
Delar din uppfattning om reklamen. Jag minns när jag såg en Metropol, med märkliga blanka plåtar, skymta förbi, på långt avstånd. Kort därefter kom sidoreklamen upp. Detta inträffade någon gång mellan 1960 och 1963, på Hammarby fabriksväg. 1962 verkar rimligt.

Förlåt en yngling, men sitter inte aktern/akterpartiet på fartyg  ???

HJP

LYR

Citat från: Mr H skrivet 19 augusti 2013, 13:11:24 PM
Jag har en galen idé här!
När vi nu sitter och trånar över våra modeller i bokhyllorna nu i vinter så glider ju tanken säkert lätt över till att göra en Metropol, förarbetet är ju mycket gjort i och med Capitolen! Vad skulle det i så fall kosta ytterligare om man dessutom utrustade Metropolmodellen med ett ljudchip (!) med lite motorljud och klapper från fotstegskontakter etc. ?
Jaja bara en skojig tanke att leka med men en gång lekte man väl med den tanken också vad det gällde mj-tåg som är nästan standard idag! En buss i standard utan ljud och en med ljud för oss som älskar Metropol....i absurdum!  :D :D :D
Mr H
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 augusti 2013, 13:23:51 PM
Då är det väl lika bra att implementera ett Faller underrede för Car System så får man en rörlig Metropol dessutom.
Om Faller har börjat även med ljudchip vet jag inte, men det kommer nog. Sedan bygger man en modell av lämplig terminal och låter Metropoler o Capitoler brumma runt.....

En utmaning för teknikerna... - ja varför inte - ska vidarebefordra förslagen till vår ljudexpert.
/LYR

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 19 augusti 2013, 11:51:11 AM
Tänkte själv lite på dessa invändningar men tyckte att den centrala körvägen genom city övervägde. Gick dock ganska mycket med H21 sommaren -67. Hade linje 52 som alternativ.
Kul om du föreslår något.

/Gunnar

H21/H22 var ju SS universalbuss så den borde väl passa på alla linjer som fanns på den tiden. Jag roade mig själv att studera SS-bibeln för att leta efter typiska Capitollinjer från den här tiden. Har en egen minnesbild också, men den är förstås rätt begränsad. 56:an kommer inte i toppen på en sån lista. Fast det har förstås gått gott om Capitoler där som på många andra linjer.

Efter ett kortare bilbelstudium fann jag att de mest typiska H21/H22-linjerna torde vara någon av linjerna 65, 80 eller 184. 184:an verkar ha varit först ut, tätt följd av 65:an, och linje 80 bör ha varit den linje som haft dessa vagnar under längst tidsperiod. Skall man välja en innerstadslinje ligger 36:an bäst till.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 25 augusti 2013, 10:41:05 AM
Efter ett kortare bilbelstudium fann jag att de mest typiska H21/H22-linjerna torde vara någon av linjerna 65, 80 eller 184. 184:an verkar ha varit först ut, tätt följd av 65:an, och linje 80 bör ha varit den linje som haft dessa vagnar under längst tidsperiod. Skall man välja en innerstadslinje ligger 36:an bäst till.

Tycker nog det är ganska viktigt att Capitolen i ett "standardutförande" går på en innerstadslinje och Metropolen (om det blir aktuellt) på en ytterstads- och en anslutningslinje. Linje 36 kan förstås vara ett alternativ till 56:an för Capitolen. För Metropol blir det lättare: Linje 64 resp 113 där linjelängd också är en faktor!

/Gunnar 

LYR


Här visas nu en klassisk SS-Capitol med märkning placerad  på rätt ställen – och inte minst reklamskylt i aktern, skapad av vår reklam-makare
– men jag  vill ha hjälp här på buss-snack med att att hitta fler reklam-skyltar för SJ/Solna–Capitolerna...
Jag är inte säker på att SJ/Solnas bussar hade samma reklam-avtal/leverantör som SS - de enda exempel jag har hittat, är denna bild från Solna-bussar vid Odenplan med reklam för SJ resebyrå.
Så visa vad ni har i arkiven, spelar ingen roll om det är svart/vita bilder, det kan vi fixa till....så visa oss, så att vi får fler fulländade  modeller, tack!
/LYR



Björn Forslund

Tror att de där SJ-bussarna även har reklam i takkanten.

Mr H


Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 27 augusti 2013, 22:58:01 PM
Här visas nu en klassisk SS-Capitol med märkning placerad  på rätt ställen – och inte minst reklamskylt i aktern, skapad av vår reklam-makare
– men jag  vill ha hjälp här på buss-snack med att att hitta fler reklam-skyltar för SJ/Solna–Capitolerna…
Jag är inte säker på att SJ/Solnas bussar hade samma reklam-avtal/leverantör som SS - de enda exempel jag har hittat, är denna bild från Solna-bussar vid Odenplan med reklam för SJ resebyrå.
Så visa vad ni har i arkiven, spelar ingen roll om det är svart/vita bilder, det kan vi fixa till….så visa oss, så att vi får fler fulländade  modeller, tack!
/LYR

Några hovsamma synpunkter:
- Den reklamfria högersidan (föredömligt!) indikerar att det senast är år 1962 och då var A 75406 i H22-utförande vilket väl inte stämmer med den tänkta inredningen.
- John Silver-reklamen var vanligt förekommande sommaren 1967 och det är väl osäkert om den fanns 1962 el tidigare.

Mvh Gunnar


LYR

Citat från: Gunnar D skrivet 29 augusti 2013, 13:55:53 PM
Några hovsamma synpunkter:
- Den reklamfria högersidan (föredömligt!) indikerar att det senast är år 1962 och då var A 75406 i H22-utförande vilket väl inte stämmer med den tänkta inredningen.
- John Silver-reklamen var vanligt förekommande sommaren 1967 och det är väl osäkert om den fanns 1962 el tidigare.

Mvh Gunnar
Vi få ta dessa bildexempel som illustrationsförslag - sedan får var och en själv kombinera reklam efter eget  kunnande, tycke och smak, efter den tidsepok man vill avbilda.
Alltså fullständig valfrihet råder...
MEN fortfarande hoppas jag få några fler bilder på reklamskyltar till SJ/Solna-Capitolernas..motorluckor.
Hallå alla Solna-bor och ni som rört er vid Norra Bantorget och norrut....!

....Och jag vill också här och nu ge besked om möjligheten att få en ljudmodul till Capitolen, visst kan det bli en Capitol som står och brummar på tomgång (och kanske varvar upp motorn lite...) exempelvis vid en hållplats  eller en bussdepå, men att spela in ett program efter en speciellt angiven körning kan  bli mer komplicerat...det handlar om vad det får kosta....
Men det kan nog finnas skäl att återkomma till detta då vi  fått modellerna...
/LYR