Slopning av H59:or i Söderhallen 1990

Startat av Mikael T Nilsson, 23 oktober 2010, 16:05:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Sedan en tid tillbaka pågår nu slopning av Maxcibussar i Söderhallen. För 20 år sedan pågick slopning av CR111:or (SL-litt. H59) i Söderhallen. Så här såg det ut då. 5221 var under en tid stationerad på Lidingö, men flyttade till Söderhallen 1987 eller 1988.



H59 5267 var tidigare stationerad i Hammarby, men flyttades senare till Söderhallen.



Enligt mina anteckningar förblev H59 5219 Söderhallen trogen under hela sin aktiva tid hos SL.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

#1
Sorgliga men intressanta bilder. 5219 "låter" Lidingö i mina öron, den har dessutom annan lucka fram för rampkoppling, tror du inte den tillhört Lidingö nån period?

Minns när jag var där i april 1990 och tittade på H17E som hade premiär. Nya fina vagnar som drevs av annat bränsle än diesel, märkligt...  ;)
Givetvis företogs också en tur in i uppställningshallen där jag vill minnas att 5251 stod och såg väldigt ledsen ut. Fritt ur minnet så var den smälld framtill, nån som vet hur det gick till?
Edit *Minnet sviktar som sagt och 5251 kanske "bara" var plockad på delar inför utrangering och inte varit med om någon krock...*

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 oktober 2010, 16:36:58 PM
Sorgliga men intressanta bilder. 5219 "låter" Lidingö i mina öron, den har dessutom annan lucka fram för rampkoppling, tror du inte den tillhört Lidingö nån period?

Minns när jag var där i april 1990 och tittade på H17E som hade premiär. Nya fina vagnar som drevs av annat bränsle än diesel, märkligt...  ;)
Givetvis företogs också en tur in i uppställningshallen där jag vill minnas att 5251 stod och såg väldigt ledsen ut. Fritt ur minnet så var den smälld framtill, nån som vet hur det gick till?

Tack. Hmm, vid närmare granskning ser jag att det ser ut att sitta en skoltrafikskylt i fronten. Det var väl H59:or som hade det? Dina misstankar kanske är riktiga. Systervagn 5217 har i alla fall tillhört Lidingö.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 oktober 2010, 16:59:49 PM
Ja 5219 var liksom 5217 en Lidingökärra, 5223 tillhörde Söder så frågan är om brytpunkten gick vid 5222 eller 5223, jag har nämligen inget minne av 5222 däremot många minnen av 5223 :-)

Tack för uppgifterna om Lidingöplaceringarna. Ser nu att även 5212-5216 varit Lidingövagnar.
Bland dessa anteckningar hittar jag även 5066-67 som Lidingövagnar under en period.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

crafter

nostalgi...jobbade där då!!

skrotade ut ett antal vagnar bla. 5244 som figurerade i jönssonliganfilmen...

vi plockade dom på allt användbart sen knuffades dom ut med truck på gården, gjorde min körpremiär då....

JDS

Kan det vara 5217 i bakgrunden på den här bilden?


Mikael T Nilsson

Citat från: JDS skrivet 23 oktober 2010, 18:02:08 PM
Kan det vara 5217 i bakgrunden på den här bilden?



Ja, det ser ut att vara 5217, och tack för din bild. Det var mycket få H59:or som lackerades om från oxblodsrött till SL86-design. Enligt mina anteckningar var det 5279, 5289-5290, men jag tror det var fler. Samtliga H59:or som omlackerades till SL86 gick i trafik på Lidingö.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

christian berg

Hej, tack för intresssanta bilder. Enligt mina anteckningar var det 5276,79,87,89,90 och 92 som fick den nya färgsättningen och de fanns som sagt på Lidingö. 5287 flyttades dock sommaren 1991 till Hornsberg och gick några månader som extravagn, bl.a. 54E. Beträffande de H59 som flyttades fram och tillbaka mellan Söder och Lidingö så tror jag att 5211-19 flyttades från Söder till Lidingö 1981-82 och 1986 kom 5004,5066-67 och 5220-21. (5222 krockade och slopades 1986 och kom aldrig till ön.) Sedan flyttades 5212,5215,5219 och 5221 tillbaka till Söderhallen 1987-88 och 5214 1989. Kvar på Lidingö av de äldre vagnarna blev endast 5217. När slopningen av de äldre H59orna i Söderhallen pågick 1990 flyttades 5241,5243 och 5263 till Lidingö. De sista kvarvarande H59orna på Lidingö 1992 var just två av de äldsta, nämligen 5217 och 5241.

Hälsningar

Christian B

Mikael T Nilsson

Citat från: christian berg skrivet 25 oktober 2010, 10:22:54 AM
Hej, tack för intresssanta bilder. Enligt mina anteckningar var det 5276,79,87,89,90 och 92 som fick den nya färgsättningen och de fanns som sagt på Lidingö. 5287 flyttades dock sommaren 1991 till Hornsberg och gick några månader som extravagn, bl.a. 54E. Beträffande de H59 som flyttades fram och tillbaka mellan Söder och Lidingö så tror jag att 5211-19 flyttades från Söder till Lidingö 1981-82 och 1986 kom 5004,5066-67 och 5220-21. (5222 krockade och slopades 1986 och kom aldrig till ön.) Sedan flyttades 5212,5215,5219 och 5221 tillbaka till Söderhallen 1987-88 och 5214 1989. Kvar på Lidingö av de äldre vagnarna blev endast 5217. När slopningen av de äldre H59orna i Söderhallen pågick 1990 flyttades 5241,5243 och 5263 till Lidingö. De sista kvarvarande H59orna på Lidingö 1992 var just två av de äldsta, nämligen 5217 och 5241.

Hälsningar

Christian B

Hej,

Roligt att du uppskattade bilderna. Vad gäller 5217 och 5241 ser det ut att stämma att de kan ha varit de sista som var kvar på ön. Jag har bilder på dem tagna den sista tiden.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

christian berg

Ja, 5296 försvann alldeles i början av 1992 medan 5217 och 5241 var kvar till sommaren. Söderhallen hade endast en äldre H59 i trafik 1991-92, nämligen 5247.

Mvh
Christian B

Peter Rost

5004 fanns i Hammarby 1981, enligt mina noteringar. 8)

/Peter

christian berg

Hej,

den första serien H59 (4996-05) fanns alla i Hammarby 1980, sedan flyttades 4996-03 i omgångar till Lidingö fram till 1983. 5005 lånades samma år tillfälligt ut till Söderhallen och brann och totalförstördes i garaget. Således var bara 5004 kvar i Hammarby. När linje 55 flyttades från Hammarby till Söder hösten 1985 hängde 5004 och 5281-86 och 5288 med. Kvar i Hammarby blev 5265-70 och 5287 för ytterligare två år för att sedan hamna i Söder resp. Lidingö (5287). 5004 var således endast en vinter i Söderhallen (1985-86), så det är kanske därför som du inte minns den.


Hälsningar
Christian B